První podání | Lun Sevnik natočil příběh o sebevraždě teenagerů

Sekce nazvaná První podání opět ve Varech upozorňuje na začínající režisérské talenty. Celkem deset studentů a absolventů na ní bude prezentovat své filmy. Spolupořadatelem této etablované festivalové sekce je nadnárodní organizace European Film Promotion (EFP). Českým zástupcem se pro letošní ročník stal Lun Sevnik, který pochází ze Slovinska. Jeho snímek Hra vypráví o šestnáctiletých kamarádech Borisovi a Hugovi, kteří založí video kanál s živým vysíláním a ohlásí, že v následující hodině spáchají sebevraždu.

Hra (režie: Lun Sevnik)

Sevnik se inspiroval skutečným příběhem: „O téhle události jsem četl asi rok předtím, než jsem začal svůj film točit. Stala se v Rusku, tehdy ale ještě neexistovalo streamování na Facebooku. Ve snímku jsem chtěl reflektovat dnešní situaci. Už při čtení toho článku mě zajímalo, co se jim asi mohlo přihodit, že se rozhodli pro takový zásadní a nevratný čin. Ve snímku neřeším, co bylo před tím, ani co se stalo potom. Nechtěl jsem diváka kamkoliv směrovat. Šlo mi čistě o atmosféru jejich avizované poslední hodiny života. I v mém okolí několik přátel spáchalo sebevraždu a myslím si, že jsme se nikdy nikdo nedozvěděl skutečný důvod jejich činu, i když samozřejmě nějaké domněnky padaly, ať už od nejbližších či lékařů. Mně ale takové vysvětlení pokaždé připadalo málo a nevěřil jsem mu.“

Režisér Lun Sevnik

Sevnikův filmový příběh vytváří mikrosvět, který diváka až děsivou silou vtáhne, a z chatu, který na obrazovce při živém přenosu probíhá, jde mráz po zádech. „Možnost zůstat neviditelným, neidentifikovatelným dovoluje napsat do chatu úplně cokoliv. Jako divák oné akce se pohybujete na podivné hranici reálného a nereálného,“ dodává Sevnik. „Příběh jsem izoloval v čase a prostoru a umocnil tím divákův zážitek. Nechtěl jsem točit film o tom, proč se někdo k takové věci rozhodne, ale o tom, jestli se skutečně stane. Zajímalo mě, jaký vliv na to celé má internet a taky, jak se mění atmosféra v průběhu toho relativně krátkého časového úseku, kdy jeden z těch dvou kluků to opravdu chce udělat, a ten druhý to vlastně zase až tak vážně nebere. Zajímalo mě, nakolik se ze hry může stát realita,“ komentuje svou realizaci autor snímku.

Lun Sevnik je studentem pražské FAMU, předtím ale ještě na Lublaňské univerzitě studoval filozofii a češtinu. Otázka na jeho krajana, režiséra a scénáristu Olma Omerzua se tedy pochopitelně nabízela. „S Olmem jsem se potkal před lety na slovinské premiéře jeho absolventského snímku Příliš mladá noc, který se mi moc líbil. Tehdy jsme se spolu ale bavili jenom tak zběžně. Až když jsem se dostal do Prahy na FAMU, začali jsme se kamarádit víc.“

A kteří filmoví autoři ho oslovují z české filmové klasiky? „Určitě je to Jan Němec a Miloš Forman,“ odpovídá mladý režisér.

Připravte se

Dalšími účastníky Prvního podání budou letos Jonatan Etzler se snímkem Připravte se, maďarský István Kovács a jeho Obléhání. Oceněn byl i snímek Babiččin miláček z Bosny a Hercegoviny od Irfana Avdiće. Německá režisérka Anna Roller přiveze snímek Poslední děti ráje a Signe Birkova z Lotyšska bude prezentovat film nazvaný Říkali mu Chaos Bērziņš. Lucemburská rodačka Eileen Byrne je autorkou snímku Dotkni se mě a slovenský filmař Gregor Valentovič představí absolventský film Kid. Kolumbijčan Jorge Cadenai přiveze film Sestry a britskou účastnicí sekce bude Natalie Cubides-Brady se snímkem Až za severním větrem.

Kid

Deset vybraných tvůrců letos čeká diskuze s mentorem a filmovými odborníky z nejrůznějších odvětví. V tomto ohledu je velmi prospěšná nová spolupráce EFP s platformou Festival Scope, stejně jako dlouholeté partnerství s hlavním mediálním partnerem Variety a mediálními partnery CineuropaFilm New Europe a Fred Film Radio. Mentorem pro letošní ročník je Syllas Tzoumerkas. Řecký režisér, scénárista a herec získal zvláštní ocenění poroty studentské sekce na MFF Karlovy Vary v roce 2001.

Promítání filmu Hra:
534 Úterý 2.7. 16:00, Kongresový sál
9L5 Sobota 6.7. 19:30, Lázně III

-red-
foto/video: 2media © 2019

%d blogerům se to líbí: