Recenze | Diego Maradona: Kapadia skóruje i potřetí

Diego Maradona – dokument o slavném fotbalistovi je druhým snímkem, který letos do kin přináší KVIFF Distribution. Autorem filmu je britský režisér, scenárista a producent Asif Kapadia, který tak pomyslně završuje svou trilogii dokumentárních portrétů. První byl dokument Senna (2010), který mapoval život brazilského automobilového závodníka a sám autor ho považuje za akční snímek. Následoval snímek Amy (2015) o britské popové zpěvačce, který Kapadia vidí jako muzikál. A teď je tu s příběhem argentinského fotbalového boha, který připomíná gangsterku, což není žádný nadsazený popis toho, co diváci v dokumentu plném exkluzivních materiálů uvidí. Novinkou ale je, že se autor poprvé ve své dokumentární kariéře pustil do vyprávění životního příběhu žijící osobnosti.

Diego Maradona (foto: KVIFF Distribution)

Argentinský fotbalista svůj vrchol zažil v italské Neapoli v 80. letech 20. století. Odhodlaný Jihoameričan, který se svou rodinou vyrůstal na chudinském předměstí, v sobě měl dostatek motivace, talentu a štěstí, aby se dostal nejprve do argentinského klubu Boca Juniors, následně do FC Barcelony a poté do Neapole, která byla v tu dobu považována za místo zapomenuté Bohem, a rozhodně ne nejenom tím fotbalovým.
Dokument se věnuje samozřejmě nejenom jeho profesi, ale stejně spravedlivě také jeho soukromému životu. Maradona zpřístupnil Kapadiovi svůj archiv, jehož velkou část tvořily i záběry, jež nechal natáčet jeho dlouholetý přítel a první agent, stejně jako obsahovaly mnoho záběrů z Maradonova mládí v Argentině, a další jedinečné materiály.

Zajímavé je také to, že Kapadia tentokrát jako titul snímku použil dvě jména – tedy Diego i Maradona. Jako by tím chtěl divákům opravdu deklarovat, že ho ve svém dokumentu hodlá ukazovat jako dvě naprosto rozdílné osobnosti. Někdy je to trochu ztracený kudrnatý a usměvavý kluk a pak se z Maradony vyklube ten, který se zhlédl sám v sobě a neví, kdy je třeba zastavit. Kapadia přibližuje i atmosféru, která panovala při různých důležitých fotbalových utkáních, ve kterých se odrážely i mezinárodní křivdy. Ukazuje Maradonovy vzestupy i pády, také jeho partnerskou nedospělost a její následky, závislost na drogách, spolčování s neapolskou mafií. Na druhou stranu nezapomíná ani na fotbalistova týmového ducha, jeho lásku k rodině a jedinečnost, kterou na hřišti nejednou překvapil celý svět, i když to nebylo vždycky jenom v pozitivním smyslu slova.

Diego Maradona

Za soundtrack je snímku je zodpovědný brazilský hudební skladatel Antonio Pinto, který se podílel i na už zmíněných dvou předchozích Kapadiových dokumentech. Jeho disco výběr doslova diváka při sledování nabíjí.

Autor o Diegu Maradonovi dovedl vytvořit komplexní obraz a svou vypravěčskou dynamikou, kterou dobře dovede spojit s oddaností faktům, udržuje po celou dobu divákovu pozornost. Maradonův obraz navíc netlačí do žádné stylizace, což vede k nejednoznačnému uvažování o Argentincově životě.

• 82%
    Režie - 82%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 79%
    Střih - 79%
  • 80%
82%

Maradona (2019)

Divák může u tohoto vynikajícího dokumentu přemýšlet, zda je pro něj Maradona víc rebel, hrdina, podvodník nebo bůh. Sama tak za sebe mohu potvrdit, že snímek dovede zabodovat i u naprostých fotbalových analfabetů jako jsem já. Proto si ani neumím představit jakou radost by mohl přinést někomu, kdo je skutečným obdivovatelem tohoto argentinského fotbalisty.

foto/video: Aerofilm, KVIFF Distribution © 2019

Diego Maradona
Dokumentární / Sportovní