Recenze | Florencino knihkupectví pro všechny křehké čtenáře

Dost jsem se na tenhle snímek těšila. Mohl za to fakt, že jeho režisérka a scenáristka Isabel Coixet umí dostat diváka hodně blízko ke svým postavám, a pak taky z toho důvodu, že tahle Španělka je zvyklá pracovat často s mezinárodním obsazením čítající známá jména hereckého světa. Barcelonská rodačka film Florencino knihkupectví natočila už v roce 2017 a je to už potřetí, co do svého snímku obsadila americkou herečku Patricii Clarkson, která si zde zahrála jednu z vedlejších rolí. Předtím hrála v Coixetové Umírajícím zvířeti (2008) a Řidičském průkazu (2014).

Florencino knihkupectví (foto: Film Europe)

V ospalém přímořském městečku Hardborough, kde stojí i Old House, se vdova Florence rozhodne vybudovat knihkupectví a znovu sebe i ostatní probudit k životu. Musí ale čelit intrikářské harpyji Lady Gamart (Patricia Clarkson), která ráda „kuje pikle“ s rozporuplnou postavou Miloa (James Lance). Ten se zdá být prospěchářským vykukem, který si s ničím příliš neláme hlavu. Florence se seznamuje také s malou bystrou Christine (Honor Kneafsey), která jí začne v knihkupectví vypomáhat. A pak je tu svérázná postavička Edmunda Brundishe (Bill Nighy), žije samotářským životem v odlehlém domě a celé dny většinou tráví četbou knih. Florence (Emily Mortimer) „pozoruje“ a cítí, že by si snad mohli být blíž, ideálně ale jenom „na dálku“. Ta mu na vyžádání posílá knihy od Bradbury, Nabokova, až se Edmund dokonce osmělí k pozvání na čaj. Snímkem provází také hlas vypravěče, komu ale patří, se divák hned tak nedozví, i v tom je schovaná poetika tohoto příběhu.

Florencino knihkupectví je natočeno podle knižní předlohy od již zesnulé britské autorky Penelope Fitzgerald. Děj je zasazen do padesátých let minulého století. Nakolik ale příběh souzní s tím knižním netuším, neměla jsem možnost si ho přečíst. Výsledný snímek ale v tomhle případě zůstal scenáristicky někde na půli cesty. Nerozvíjí ke své škodě trochu schematizovaný příběh.
Naproti tomu v šedivém britském městečku nechybí zvláštně hřejivá atmosféra, o kterou se zasloužila především představitelka hlavní role Emily Mortimer.

Florencino knihkupectví je příkladem „velkého malého“ filmu, který se víc než na děj soustředí na trojrozměrnost postav. Pomalu plynoucímu příběhu s hořkosladkým koncem schází trochu víc interakce mezi jednotlivými postavami, aby je divák mohl důvěrněji poznat a chtěl jejich příběh následovat.

70
    60
    75
  • Výprava - 70%
    70
  • Hudba - 65%
    65

Florencino knihkupectví (2017)

Florencino knihkupectví je příjemný film. Zvlášť pro všechny, kteří ještě nezapomněli číst a jsou třeba stejně plaší a křehcí jako hlavní hrdinové, kteří knihy a příběhy milují.

68 %
foto/video: Film Europe © 2019

Florencino knihkupectví
Der Buchladen der Florence Green
Německo / Španělsko / Velká Británie, 2017, 113 min
Premiéra: 18. 7. 2019 Film Europe
Režie: Isabel Coixet
Předloha: Penelope Fitzgerald (kniha)
Scénář: Isabel Coixet
Hudba: Alfonso de Vilallonga
Hrají: Emily Mortimer, Bill Nighy, Patricia Clarkson, Honor Kneafsey, Michael Fitzgerald, Jorge Suquet, Frances Barber, Gary Piquer, Nigel O’Neill, Mary O’Driscoll, Richard Felix, Barry K. Barnes, James Lance, Michael Fitzgerald, Charlotte Vega