Recenze | Mrtví neumírají a touží po čerstvém masu

Nový snímek Jima Jarmusche Mrtví neumírají letos otevíral filmový festival v Cannes. A patří opět především skalním fanouškům, kteří si užívají tvorbu tohoto nezávislého amerického režiséra. Žánrově jím Jarmusch rozšířil rank své autorské filmografie a natočil kombinaci hororu a komedie s mnoha odkazy na nejrůznější filmové klasiky. Tím nejvíce zřetelným je snímek americko-kanadského režiséra George A. Romera, který je autorem Noci oživlých mrtvol z roku 1969, a na který odkazuje už samotný plakát Jarmuschova filmu.

Mrtví neumírají (foto: CinemArt)

Jaké všechny podobnosti si Jarmusch do svého filmu „vypůjčil“ si může pozorný a znalý divák vysledovat sám. Mně ale potěšilo hlavně obsazení, které si režisér vybral. Ústřední policejní dvojici z městečka Centerville si zahráli Bill Murray jako šerif Cliff a Adam Driver v roli Ronnieho. V roli poutníka se objevil hudebník Tom Waits. Všichni zmínění už jsou u Jarmusche jako doma. Stejně i Iggy Pop jako kávový zombie, který si pochutná se svou kolegyní na obsluze místního bistra. Novou tváří není ani Steve Buscemi, který hraje neoblíbeného místního farmáře, kterému se raději všichni vyhýbají obloukem. Dostatečně divnou postavu si zahrála i Tilda Swinton. Jako zenová samurajka Zelda se skotským akcentem a „pravoúhlým“ stylem chůze nově opečovává místní pohřební ústav. Novou tváří u Jarmusche je „rebelka“ Chloë Sevigny v roli třetího strážce pořádku nerdky Mindy. I Caleb Landry Jones (Tři billboardy kousek za Ebbingem) dostal prostor jako obsluha čerpací stanice a velký fanda filmu a Jarmusch obsadil i zpěvačku Selenu Gomez, která se v městečku objeví se svými „hipsta“ přáteli při svém roadtripu.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělí herci[/pullquote]Klíč Jarmuschovy práce tkví v dialozích, které mají svůj osobitý rytmus a stavbu. Nechybí jim ani určitá dávka trapnosti a herci jsou odkázáni především na drobná gesta a mimiku. V případě Murraye stačí pouhý pohyb očí. Driver na podobné bázi fungoval už v předchozím režisérově snímku Paterson a tady jenom potvrdil, jak málo mu stačí proto, aby byl opět skvělý.

Mrtví neumírají (foto: CinemArt)

Ve filmu je něco ve vzduchu, svět není v pořádku a zdá se, že to nedopadne dobře – což je nejoblíbenější věta právě strážníka Ronnieho. Zombíků, kteří se jednoho divného dne objeví, stále přibývá a touží nejenom po čerstvém lidském masu, ale i po tom, co z materiálního světa milovali jako živí. Jediný způsob, jak se jich zbavit, je oddělit hlavu od těla. A když se tak stane, skoro poeticky se z jejich torz jen práší.

Projekce na 54. MFF Karlovy Vary:
711 Čtvrtek 4.7. 9:00, Velký sál
Film vstupuje 4. 7. do kin v celé republice

• 75%
  • 60%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 80%
  • 80%
    Masky - 80%
73%

Mrtví neumírají (2019)

I když k vrcholným dílům v Jarmuschově filmografii tenhle snímek nepatří, dal by se kromě pocty Romerovi chápat také jako režisérova obava o osud planety. Kdo ve filmu bude chtít neúnavně číst mezi řádky, bude k tomu mít během jeho sledování spoustu prostoru.

foto/video: CinemArt © 2019

Mrtví neumírají
The Dead Don’t Die
Komedie / Horor
USA / Švédsko, 2019, 105 min
Premiéra: 4. 7. 2019 CinemArt
Režie: Jim Jarmusch
Scénář: Jim Jarmusch
Kamera: Frederick Elmes
Hudba: Jim Jarmusch
Hrají: Bill Murray, Adam Driver, Tilda Swinton, Chloë Sevigny, Steve Buscemi, Danny Glover, Caleb Landry Jones, Rosie Perez, Iggy Pop, Sara Driver, RZA, Selena Gomez, Carol Kane, Tom Waits, Austin Butler, Sturgill Simpson, Larry Fessenden, Rosal Colon, Luka Sabbat, Eszter Balint, Taliyah Whitaker, Jahi Di’Allo Winston