Recenze: To Kapitola 2 je solidním zakončením kultovního hororu

V roce 2017 snímek To sklidil fenomenální úspěch, kdy ho vcelku nečekaně obrovský divácký zájem katapultoval na samotnou špici nejvýdělečnějších hororů všech dob. A jelikož je v Hollywoodu dobrým zvykem kout železo, dokud je žhavé, po pouhých dvou letech přichází do kin pokračování této adaptace kultovního hororu Stephena Kinga.

To: Kapitola 2 (foto: Vertical)

To Kapitola 2 se z větší míry odehrává 27 let po událostech původního filmu. Na konci předchozí dílu sice členové Klubu smolařů úspěšně zahnali ono nedefinovatelné To do ústraní, nicméně zničit ho se jim nepodařilo. Po téměř třech dekádách To, opět personifikované klaunem Pennywisem, znovu vyvstává z hlubin a vydává se na další vražednou misi. Vzhledem k tomu, že se Klub smolařů zavázal společně postavit tomuto záhadnému zlu v případě, kdyby se znovu rozběsnilo, musí Bill, Bob, Beverly a zbytek party i přes svou nelibost dostát dávnému slibu.

Film se místy vrací i do roku 1989, a tím pádem je zpět i původní herecká sestava v čele s Jaedenem Martellem (Bill) a Sophií Lillis (Beverly). Kombinací přirozeného hereckého cítění, přesného castingu a scénářem jasně definovaných postav právě tito dva a ostatně i zbytek dětských herců v minulém snímku excelovali. Největší výhra pokračování To tkví opět ve velice zdařilém a chytrém výběru herců, kteří ztvárňují dospělá já postav známých z původního snímku. Již tradičně skvělá Jessica Chastain nenásilně navazuje na práci Sophie Lillis v roli Beverly a dodává ji novou, vyspělejší hloubku. Z řady herců pak potěší především James McAvoy jako Bill a příjemně překvapí i Bill Hader v roli Richieho, balancující na hraně uvěřitelného strachu a nenuceného vtipu.

To: Kapitola 2 (foto: Vertical)

Prolnutí hororové atmosféry s komickým odlehčením je ostatně nejvýraznějším prvkem celé druhé kapitoly To. I přesto, že tak kvalitní herecký tým dokáže tyto protichůdné přístupy lehce vybalancovat, scenáristické a ostatně i režijní uchopení filmu už to s takovou lehkostí a grácií nezvládá. Nevyváženost vypravěčského tónu se zpočátku jeví jako nejisté přešlapování na místě. S přibývajícím dějem a minutami však začíná být protiřečivší si žánrová zmatenost do očí bijící a lehce schizofrenní.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Řežba a smích?[/pullquote]V jednom vypjatém momentu se postava Jessicy Chastain snaží umlčet Billa Hadera alias Richieho jednoduchým „píp, píp“ a předejít tak jeho odlehčujícím poznámkám. Scenárista Gary Dauberman si toto napomenutí měl raději převést na svou vlastní osobu a vypípat komické vsuvky, nebo naopak z větší části využít humorný potenciál, aby bylo čitelné, jakým směrem se snímek ubírá. Skloubení krvavé řežby a záchvatů smíchu rozhodně není věc nemožná, jak ostatně dokazuje namátkou Quentin Tarantino ve svých filmech. Hluboké drama se zase dá nejen odlehčit, nýbrž i umocnit, správně situovanou humornou pointou jako např. v tvorbě Phoebe Waller-Bridge, jež je filmovým průmyslem aktuálně proklamována jako největší scenáristická naděje. To Kapitola 2 však stojí kdesi na půli cesty, přičemž výsledek je lehce škobrtavý a místy až nejistý.

To: Kapitola 2 (foto: Vertical)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Důstojné zakončení[/pullquote]I přes jistou žánrovou nepřehlednost a přepálenou délku je pokračování To solidním a důstojným zakončením první kapitoly. Druhá část To přejímá všechny pozitivní atributy předcházejícího snímku; od zručně vykreslených přátelských vazeb, přes budování děsivé atmosféry, až po zdařilé triky. V porovnání s původním filmem je sice Kapitola 2 o pár pomyslných klaunských balonků chudší a nevznáší se tedy s takovou lehkostí, ale pro fanoušky To představuje podívanou nezbytnou a do značné míry uspokojivou.

• 65%
    Režie - 65%
  • 60%
  • 70%
    Herci - 70%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 65%
    Kamera - 65%
  • 70%
    Triky - 70%
66%

To: Kapitola 2 (2019)

V druhé kapitole To se vrací nejen známá parta Klubu smolařů a děsivý klaun Pennywise, ale též i de facto totožná filmařská forma zahrnující ten samý režijní styl a atmosféru původního snímku. Navzdory místy nechtěné žánrové nejednotnosti film dokáže potěšit, a to zejména diváky, které nadchla první kapitola. Pokud si chcete uštědřit pořádnou dávku klaunského teroru, je To Kapitola 2 určena právě pro vás.

foto/video: Vertical Entertainment, Totalfilm.cz, Warner Bros. © 2019

To Kapitola 2
It: Chapter Two
Horor / Thriller
USA, 2019, 165 min
Premiéra: 5. 9. 2019 Vertical Entertainment
Režie: Andy Muschietti
Předloha: Stephen King
Scénář: Gary Dauberman
Kamera: Checco Varese
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrají: James McAvoy, Jessica Chastain, Bill Skarsgård, Bill Hader, Sophia Lillis, Finn Wolfhard, Javier Botet, Jaeden Martell, James Ransone, Wyatt Oleff, Jack Dylan Grazer, Jeremy Ray Taylor, Jackson Robert Scott, Chosen Jacobs, Andy Bean, Jay Ryan, Stephen King, Xavier Dolan, Isaiah Mustafa, Teach Grant, Rob Ramsay, Ryan Kiera Armstrong, Peter Bogdanovich