50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: AKREDITACE A BALÍČKY VSTUPŮ NA VÍKEND JSOU VYPRODÁNY. NA DOPROVODNÝ PROGRAM SE ALE DOSTANETE.

První dojmy z dětské kriminálky na Déčku

Na Déčku se na konci prázdnin začal vysílat třináctidílný seriál Kriminálka 5. C. Jednotlivé díly mají kolem třiceti minut a děti v nich řeší detektivní případy, které se týkají pašování zvířat. Autorem námětu je Pavel Taussig a Roman Kopřivík, režie se ujal Juraj Nvota.

V prvním díle se diváci mohli seznámit s rodinou Mikinových, která se vrací z dovolené od moře. Tvoří ji dva synové, mladší Filip a starší Petr, a rodiče přírodovědci. Filip si domů do Prahy propašuje vzácný korál, z čehož je pak doma běsný zejména tatínek (Martin Myšička). Petr si zase v letadle na cestě domů všimne protivné ženské, co má na klobouku nádherná ptačí pera. Točí si ji na kameru a připadá mu, že se chová dost podezřele, když jí po přistání její kufr netypicky opatřený mřížkou bez řečí doveze zaměstnanec letiště a o pár minut později si ho předávají na toaletách pro invalidy. Petr pak doma rodičům ukáže jedno z per, které dámě z klobouku vypadlo a ti se nestačí divit. Podle maminky (Lenka Krobotová), která pracuje v zoo, to vypadá na vzácného papouška Ara hyacintového a kluky ta celá záhada začne zajímat ještě víc. Přidá se k nim i sestřenka Eliška, která je ztotožněním nerdí soft verze a svou inteligencí a schopnostmi prakticky uvažovat by mohla oba kluky strčit do kapsy. Nemá to ale zapotřebí. Je to týmový hráč, se svými bratranci je ráda a její uvažování dětské pátrání posouvá kupředu.

Kriminálka 5. C

Poprosila jsem svou dceru, aby se na první díl podívala a řekla mi, jak se jí seriál líbí. Přece jenom – není to tak dávno, co i jí bylo deset. Na následujích řádkách najdete její náhled, který v tomto případě bude určitě platnější než pohled dospěláka, pro kterého seriál není primárně určen.

Tady jsou v kostce její postřehy: námět i formát ocenila a přišel jí jako zajímavý a neobvyklý, snadno udržel její pozornost, hlavní hrdiny považovala za sympatické. Pozastavovala se ale nad jejich bystrostí a odvahou. Sama by na takové konání sílu neměla, a to zejména ve chvíli, kdy Eliška s Petrem zůstanou uvězněni v kůlně s papouškem. Uvědomovala si totiž příliš dobře do jakého nebezpečí se ti dva malí detektivové dostávají. Naopak ji vůbec nepřekvapilo, že děti natáčí na GoPro kameru a mají stále po ruce tablet nebo mobilní telefon. Ocenila humor, který se ve stopách v seriálovém dílu objevil a přivítala by ho ještě víc. A vcelku pozitivně vnímala i občas až školometsky edukující momenty seriálu. Kdybychom neměli přátele na Slovensku, pak by možná mohla řešit, jak ten další chlapeček Igor, který přijede se svou maminkou k dědovi (Bolek Polívka), vlastně mluví. Ale to se nestalo, protože tohle propašovávání slovenských slovíček do českých dialogů snad ještě uši našich dětí tohoto věku tolik nebolí a řeči našich sousedů rozumí.

Kriminálka 5. C

Nakonec ještě něco k úvodní písničce: je zbytečně rozjuchaná a připomíná spíš zpívánku, kterou si bude notovat paní učitelka s dětmi ve školce, než že by se hodila jako úvod k seriálu pro předpubertální děti, a to i po grafické stránce.

Soudě podle prvního dílu a dojmů cílového diváka to vypadá na celkem příjemný a zajímavý seriál. Jediné, čeho bych se jako matka bála je to, že by možná mohl v některých dětech probudit možná až příliš velkou chuť na dobrodružství a tím pádem i neuvážené riskování.

foto/video: Česká televize © 2019

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Seriál se vysílá každou neděli v podvečer na ČT:D[/pullquote]