Recenze: Parazit se natřásá smíchy a klepe napětím

Snímek jihokorejského režiséra Bong Joon-hoa Parazit si na letošním filmovém festivalu v Cannes odnesl Zlatou palmu a vysloužil si pověst nejzábavnějšího vítěze festivalu od Pulp Fiction. Parazit sice po většinu doby vyvolává salvy smíchu, avšak ve skutečnosti je žánrovým chameleonem, který osciluje mezi černým humorem, sociální satirou a thrillerovým napětím.

Parazit (foto: Aerofilms)

Parazit sleduje osudy dvou rodin. Pan Park se svou manželkou a dvěma dětmi žije v přepychové vile proslulého architekta, ve které se snoubí moderní minimalismus se zenovou oázou. Zatímco je dům Parků záměrně minimalistický, bydlení rodiny Kimů je nouzově minimální. Ve sklepním bytě se Kimům prohání kobylky a wi-fi od sousedů se dá krást jen na záchodové římse. Když se Ki-woovi, synovi pana Kima, naskytne příležitost doučovat dceru pana a paní Parkových a vydělat si tak slušné peníze, nemůže tuto nabídku nepřijmout, a to i za cenu toho, že si lehce upraví vlastní životopis. Shodou neplánovaných i záměrných náhod pak všichni čtyři členové rodiny Kimů začnou pod falešnými identitami na Parcích parazitovat.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vypointovaný humor[/pullquote]Všichni členové obou rodin jsou přesně herecky obsazeni, což dává vyniknout skvěle vypointovanému humoru. Za zmínku stojí například hvězda korejského filmu Kang-ho Song v roli povalečského otce Kima či Yeo-jeong Jo, jež pobaví v roli milé, seč lehce prostoduché bohaté paničky. Právě díky silnému hereckému obsazení i zdařilému a pro západní publikum jasně čitelnému scénáři je Parazit divácky přístupnou podívanou. Film je navíc až požitkářsky nasnímán, což ještě umocňuje jeho otevřenost širokému diváckému spektru. Pokud bychom zůstali ve vodách korejského filmu, dala by se práce s kamerou a choreografií přirovnat ke Komorné režiséra Chan-wook Parka z roku 2016. Parazit se sice nežene do vysokých stylistických vod jako Komorná, ale rozhodně s ní sdílí preciznost jednotlivých záběrů.

Parazit (foto: Aerofilms)

Parazit se zpočátku tváří jako plnokrevná komedie, nicméně ve své druhé půlce (a především poslední třetině) sklouzne do thrillerového prostředí. I když jsou náznaky thrilleru patrné v humorných pasážích a naopak, překlopení od smíchu k napětí tu představuje až ukázkový exemplář splynutí žánrů. I když kombinování nejrůznějších žánrů není v kinematografii žádnou novinkou, málokterému filmu se podaří tento oříšek správně rozlousknout. Režiséru Bong Joon-ho se tento skok z jednoho žánrového břehu na druhý vyvedl na výbornou. Při skoku mu nepodklouzla noha, nespadl do propasti a ani tvrdě nedopadl na druhé straně. Jedná se o vzácnou příležitost, kdy je odraz stejně ladný jako dopad, přičemž žánrový přechod je tak bezbolestný, ba snad přímo obdivuhodný.

Parazit (foto: Aerofilms)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Unikátní filmová událost[/pullquote]Snímek Vzplanutí režiséra Chnag-dong Leeho, který je považován za nejlepší korejský film loňského roku, se také dotýkal života sociálně slabších a jejich střetu s movitou elitou. Ať již je spojitost témat náhodná, nebo korejští filmaři vnímají potřebu upozornit na tuto problematiku, oba exempláře dokazují, že korejský film je schopný k ústřednímu tématu přistupovat z různých úhlů a bez hollywoodského patosu. Parazit svou sociální satiru navíc podbarvuje výbuchy smíchu a vytváří tak unikátní filmovou událost.

• 90%
    Režie - 90%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 85%
    Herci - 85%
  • 80%
  • 85%
    Kamera - 85%
85%

Parazit (2019)

Sociálně uvědomělý, nehorázně zábavný a nečekaně napínavý – takovými slovy a i mnoha dalšími superlativy by se dal popsat korejský film Parazit. Vyniká především bezchybným mícháním žánrů a skvělou hereckou sestavou. Snímek je navíc prvotřídní ukázkou toho, že divácká přístupnost a filmařská kvalita mohou koexistovat a nikoliv na sobě parazitovat.

foto/video: Aerofilms © 2019

Parazit
Gisaengchung