Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) bude po sedmadvacáté rozdávat své výroční ceny Český lev. Slavnostní večer proběhne v přímém televizním přenosu v sobotu 7. března 2020 ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Role moderátora se zhostí již podruhé herec Václav Kopta. Kreativní supervize bude náležet renomovanému režisérovi Marku Najbrtovi a z režisérské židle bude průběh slavnostního večera řídit jeho neméně zkušený kolega Michael Čech. Scéna bude dílem Martina Chocholouška. Český lev dostal k nadcházejícímu ročníku nový vizuální styl odkazující k tradičnímu českému cibuláku. Nominace pro ceny České filmové a televizní akademie za rok 2019 budou vyhlášeny na tiskové konferenci 15. ledna 2020.
Novinkou sedmadvacátých výročních cen je zcela nový vizuální styl, který letos studio Dynamo design pojalo jako nečekanou, ale s tradicemi konvenující kombinaci Českého lva a českého cibuláku s jeho typickým modrobílým dekorem.
„Více než 300 renomovaných filmových profesionálů hodnotí v patnácti kreativních kategoriích hrané, animované a dokumentární filmy a ve dvou kategoriích televizní tvorbu,” uvádí výkonná ředitelka ČFTA Tereza Rychnovská a objasňuje dále: „Patnáctičlenné prezídium ČFTA pak oceňuje každoročně mimořádný přínos české kinematografii a může udělit i cenu za mimořádný počin v oblasti audiovize.” Dodejme, že nejvíce Českých lvů, rovný tucet, si dosud odnesl film Masaryk Julia Ševčíka za rok 2016 a jen o jednoho méně získal tři roky před tím Hořící keř Agnieszky Hollandové. Historicky nejúspěšnější herečkou mezi akademiky je Anna Geislerová s celkem pěti Českými lvy, mezi muži pak vede zcela přesvědčivě Ivan Trojan se šesticí sošek.
Moderátor slavnostního gala večera Václav Kopta svou roli komentuje: „Vstupujeme sice podruhé do stejné řeky, ale chceme to pojmout trochu jinak, takže se k docela úspěšnému loňskému ročníku otočíme zády a k Českým lvům vlezeme do klece jinými dveřmi,” a s úsměvem dodává: „Klíč k těmto dveřím nehledám ale sám, mám kolem sebe zkušený tým krotitelů v čele s Markem Najbrtem, kterým věřím, a spoléhám na to, že mě těmi Českými lvy nenechají sežrat. Zůstávám koptimistou!”
Hlavní mediální partner Českých lvů je zároveň významným podporovatelem české kinematografie. „Dokument Heleny Třeštíkové Forman vs. Forman byl prvním českým snímkem po osmadvaceti letech, který se dočkal uvedení v hlavním programu festivalu v Cannes, a snímek Václava Marhoula Nabarvené ptáče nejenže reprezentoval tuzemskou tvorbu v hlavní soutěži festivalu v Benátkách, ale následně byl za Česko vyslán i do bojů o Oscara. U vzniku obou filmů stála Česká televize. Jsou tak jasným potvrzením toho, že se naše dlouholetá snaha o systematickou podporu českého filmového průmyslu skutečně vyplácí. Talent tvůrců, s nimiž spolupracujeme, oceňují odborníci i diváci napříč kontinenty i napříč žánry,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.
-red-
zdroj: Silvie Marková
foto: ČFTA