Recenze: Bez vědomí – Zrcadlo nastavené uspanému národu

Nový šestidílný špionážní seriál Bez vědomí z produkce HBO bude v den výročí sametové revoluce (17. listopadu) celý najednou přístupný na HBO GO. Novinku natočil režisér Pustiny Ivan Zachariáš. Scénář vzešel z pera debutanta Ondřeje Gabriela a kameramanem projektu je Jan Velický, který už více jak čtvrt století spolupracuje se Zachariášem především na reklamních zakázkách.

Bez vědomí (foto: HBO)

Seriál by se mohl klidně jmenovat i Bez svědomí (pro časy budoucí). A možná, že ještě lépe jeho atmosféru a události vystihuje anglický název seriálu – The Sleepers (Spáči).

Divák si v Bez vědomí bude pomalu skládat jednotlivé profily komplikovaného a propleteného života několika postav a chvilku potrvá, než trošku porozumí. A to je přesně moment, kdy mu tvůrci jeho představy opět naruší a konfigurace se změní. Je to, jako by vám někdo ukazoval, jak složit Rubikovu kostku. Tenhle seriál vyžaduje soustředění a znalosti z historie určitě nejsou na škodu.

Příběh začíná už krátkým výletem do roku 1977, kdy pražským bytem jistého PhDr. Viktora Skály (Martin Myšička) propochoduje StB. Pak už se ocitáme společně s ním a jeho manželkou Marií (Tatiana Pauhofová) v Londýně, kde už dvanáct let žijí. Vzhledem k politickému dění, které Marie společně s Viktorem prostřednictvím médií sledují, to vypadá na výlet do komunistického Československa, kde se schyluje k revoluci roku 1989.
Jen chvilku po jejich příjezdu do Prahy je ale ze silnice smete auto a když se Marie probudí v nemocnici, zjistí, že Viktor zmizel a není nikde k dohledání. Nesedí ani záznam o jejím přijetí do nemocnice. Pouští se tedy na vlastní pěst do hledání a postupně naráží na překážky, které vyvěrají z politických machinací a kterým vévodí přetahovaná mezi Západem a Východem a jejich tajnými službami.

Bez vědomí (foto: HBO)

I když je seriál opodstatněně chladný jak vizuálně, tak často i emočně, najdou se v něm i postavy, které by snad diváka po nějaký čas mohly udržet v naději, že ne o všech je nutno smýšlet jako o nepřátelích, což platí zejména v případě postavy bývalého kriminalisty Berga (Martin Hofmann). Jeho nadřízeným je poručík Vlach (Jan Vlasák) a sekretářku Milušku mu hrála Kristýna Podzimková. V rolích příslušníků britské výzvědné služby uvidí diváci také Davida Nykla či Hattie Morahan, Mariinu sestru Hanku si zahrála Lenka Vlasáková.

Autorem výtečného soundtracku k Bez vědomí je Petr Malásek a o dokonalý dojem z 80. let zejména na pražských lokacích se staral architekt a scénograf Jan Vlasák.

75
    80
    70
  • Lokace, vizuál - 95%
    95
  • Hudba - 85%
    85

Bez vědomí (2019)

Zkusím-li se na sérii podívat očima někoho, kdo není Čech, dokáže si onen divák udělat dost dobrý obrázek o české nátuře tehdejší doby, která v mnohém přetrvává až dodnes a nedošla žádných zásadních změn. HBO se popasovala s takto aktuálním tématem, které dalece přesahuje své časové hranice docela dobře a směrem k domácím divákům posílá více či méně nápadný apel.

81 %
foto/video: HBO Europe

Bez vědomí (Seriál)
The Sleepers
Česko, 2019, 6 h (Minutáž: 60 min)
Premiéra: HBO 17. 11. 2019
Režie: Ivan Zachariáš
Scénář: Ondřej Gabriel
Kamera: Jan Velický
Hudba: Petr Malásek
Producenti: Tereza Polachová, Steve Matthews, Jan Bílek
Hrají: Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Maléřová-Podzimková, Attila Mokos, Martin Huba, Ivan G’Vera, Tomáš Jeřábek, Lucie Juřičková, Jiří Štrébl, Brigita Cmuntová, Petr Vízdal, Martin Kubačák, Jim High, Ľubomír Paulovič, Leoš Noha, Jiří Šimek, Aňa Geislerová, Daniela Hirsh, Michal Isteník, Kristina Sitková, Zuzana Stivínová, Jan Novotný, Petra Špindlerová, Johana Racková, Luděk Staněk, Terezie Vraspírová