Recenze: Bitva u Midway – válečná klasika bez extrémního patosu

Do kin právě dorazil nejnovější válečný epos, který se okrajově věnuje útoku na Pearl Harbor a primárně cílí na následující události u Midway. Jestli je něco esencí hollywoodských klišé, patosu a komerční zvrhlosti, tak je to Bayův film z roku 2001 Pearl Harbor. S obavami jsem tedy mířil do kina na nový válečný film Rolanda Emmericha, který má na kontě Den nezávislosti, 2012 nebo Godzillu. A protože je to podobný megaloman jako Michal Bay, obavy byly na místě. A musím hned na začátku s úlevou konstatovat, že se nenaplnily. Bitva u Midway je totiž velkolepé drama, kde patos hraje pouze vedlejší až okrajovou roli. Emmerich sice servíruje válečné bitvy prvotřídní kvality, ale drží se faktů a dokumentární časové osy.

Bitva u Midway (foto: Vertical Entert.)

Bitva u Midway znamenala zásadní zlom v tichomořské válce. Americké námořnictvo utrpělo u Pearl Harboru zásadní úder od flotily japonského císařství. Za pomoci výzvědných služeb a rozumného velitele operace ale následně nalákali Američané Japonce do pasti.
Emmerichův film otevírá velmi zručně natočený útok na Pearl Harbor a dává nahlédnout do zákulisí amerického selhání. Vedení námořnictva i vládu několikrát varoval Thomas Layton (Patrick Wilson) před hrozícím japonským útokem. Vyslyšen nebyl a další smrtící události známe. Jako odvetu za útok na americký přístav zahájil generál James Doolittle (Aaron Eckhart) nálet na Tokio. Zatímco Japonsko následně plánuje ofenzívu na ostrovy Midway, Edwin Thomas Layton je schopen za pomoci svého týmu zachytit jejich kódované zprávy a armáda má šanci se na Japonce připravit.

Roland Emmerich samozřejmě dostál svému jménu špičkového režiséra náročných vizuálních efektů. Drtivá většina více než dvouhodinové stopáže filmu nabízí námořní a letecké bitvy nejvyšší možné kvality. Často se tají dech nad tím jak skvěle a uvěřitelně to všechno vypadá. V žádném případě tedy nezapírá svoje blockbusterové režijní žezlo.
Pokud by se ale držel jen dokumentární linky, film by si neudržel divákovu pozornost. Přestože ve filmu není žádná postava, která by nebyla reálná, i tady se samozřejmě podíváme na fiktivní osobní vztahy několika vybraných hrdinů. V popředí je hlavně namyšlený floutek Richard „Dick“ Best v podání Eda Skreina. Herec postavu podává velmi svěže a věřit mu můžeme i postupný vývoj směrem ke klidu a rozvážnosti. Bitva u Midway nabízí ve stěžejních rolích opravdové herecké špičky současnosti.

Bitva u Midway (foto: Vertical Entert.)

V roli admirála Chestera Nimitze si sympatickou a rozvážnou postavu zahrál Woody Harrelson. Viceadmirála Williama Halseyho ztvárnil Dennis Quaid. Ve výčtu hereckých hvězd nechybí ani Nick Jonas, Jake Weber, Alexander Ludwig, již zmínění Patrick Wilson nebo Aaron Eckhart. Všichni odvádějí perfektní výkony. Za jedinou černou ovci v ansámblu považuji Luka Evanse. Ačkoliv proti tomuto herci osobně nemám sebemenších námitek, poslední dobou předvádí bezkrevné kreace a postava Wadea McCluskyho je jednou z nich. Nemastný, neslaný typ, který občas významně hodí do kamery okem, aniž by to mělo sebemenší smysl. Možná by se Evans mohl víc soustředit na hereckou práci, než na každodenní sdílení hloupostí na svém instagramovém účtě. Nicméně film si v globále poradí i bez zvláštních momentů s Evansem (mlsné pokukování po manželce Dicka Besta).

Bitva u Midway (foto: Vertical Entert.)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Emmerich nevydírá emocemi[/pullquote]Za co Emmerichovi musím ale obzvlášť zatleskat? Za udržení patosu a milostných vsuvek na snesitelné úrovni. Ty nejkřiklavější vysokorozpočtové spektákly (Pearl Harbor, Titanic) nabízely kromě mírného ohýbání historie především fiktivní milostné příběhy. Toho se naštěstí vůbec v Midway nedočkáme. Každou z hlavních postav se tvůrci snaží vykreslit jako skutečné lidi z masa a kostí a ne superhrdiny. Pozitivní je také nenacionalistické pojetí. Film se věnuje stejným dílem i japonské straně a nehodnotí, kdo hrál ve válečném konfliktu pozitivní nebo negativní roli. To vše podtrhuje závěrečný titulek, že film tvůrci věnují válečným obětem obou stran konfliktu.

• 75%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 80%
    Kamera, Vizuální efekty - 80%
  • 80%
  • 70%
75%

Bitva u Midway (2019)

Roland Emmerich natočil plnokrevný válečný snímek držící se historických faktů. Diváky zachránil před nudou výtečným obsazením. Vše korunuje množstvím nepřepálené, smysluplné akce a minimem směšného patosu.

foto/video: Vertical Entertainment © 2019

Bitva u Midway
Midway
决战中途岛
Akční / Drama / Historický / Válečný
USA / Čína, 2019, 138 min
Premiéra: 7. 11. 2019 Vertical Entertainment
Režie: Roland Emmerich
Scénář: Wes Tooke
Kamera: Robby Baumgartner
Hudba: Harald Kloser, Thomas Wanker
Hrají: Luke Evans, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Mandy Moore, Ed Skrein, Dennis Quaid, Alexander Ludwig, Darren Criss, Nick Jonas, Aaron Eckhart, Luke Kleintank, Jake Weber, James Carpinello, Matthew MacCaull, Tadanobu Asano, Ecuši Tojokawa, Brennan Brown, Ellen Dubin, Keean Johnson, Peter Shinkoda, Jake Manley, Cameron Brodeur, Jacob Blair, Greg Hovanessian, Džun Kunimura, Tyler Elliot Burke, Robert Crooks, Brandon Sklenar, Garret Sato, Mikael Conde