Recenze: Doktor Spánek – přístupnější a lidštější pokračování Osvícení

Nedostatkem adaptací románů Stephen Kinga filmový svět rozhodně netrpí. Jen letos jsme se v kině dočkali druhého pokračování TO a Řbitova zviřátek, na Netflixu je zase možné zhlédnout Ve vysoké trávě. Jako letošní čtvrtý film na základě Kingovy předlohy nyní přichází do kin dlouho očekávaný Doktor Spánek. Ze všech zmíněných filmů má zřejmě nejtěžší pozici, jelikož navazuje na Osvícení režiséra Stanleyho Kubricka, které patří k nejvíce oceňovaným a kultovním filmovým zpracováním literárního mistra hororu.

Doktor Spánek (foto: Vertical Entertainment)

Ústřední postavou snímku Doktor Spánek je Dan (Ewan McGregor), syn Jacka Torrence, jemuž svou tvář v Osvícení propůjčil Jack Nicholson. Danovi a jeho matce se sice podařilo před lety uniknout vraždícím rukám a sekeře jeho otce, to ovšem nutně neznamená, že by od té doby žil Dan klidný a spokojený život. Jeho trauma se v dospělosti převtělilo v alkoholismus, který se mu ovšem podařilo přemoci. Ač se Dan snaží potlačit veškeré špatné vzpomínky, nemůže uniknout jednomu nesmazatelnému faktu, a to sice že je obdařen mimosmyslovými schopnostmi označovanými jako osvícení. Právě díky osvícení se Dan setkává s třináctiletou Abrou (Kyliegh Curran), se kterou se rozhodne zničit Rose (Rebecca Ferguson) a její následovníky, jež se zabývají lovem osvícených, jelikož z nich čerpají neutuchající životní energii.

Oproti Osvícení, jež je svou citovou chladností a odtažitostí tak typické pro Kubrickovu tvorbu, se Doktor Spánek snaží navázat vřelejší vztah se svými postavami. Vyvažuje tak drama mezilidských vazeb a husí kůži nahánějící atmosféru. Po většinu času se to snímku v podstatě i daří, bohužel mu ale nohy podkopává přemrštěná stopáž, kvůli níž tratí obě složky na intenzitě.

Návrat do hotelu z Osvícení

Doktor Spánek není čistě hororovým filmem a psychedelickou záležitostí jako Osvícení. Místy je až překvapivě kontemplativní a i když si drží napjatou atmosféru, nepřekročí často hranici hororové hrůzy. Co se snímku daří, je revize hotelových scén z Osvícení. V tomto ohledu se Doktoru Spánkovi po vizuální stránce nedá co vytknout. Dnes již ikonické postavy z Kubrickova hororu jako duo holčiček v pastelově modrých šatečkách či obyvatelka pokoje 237 jako by z oka vypadly svým předobrazům. Do filmu jsou navíc technicky i obsahově zakomponovány umně a nepůsobí tak jako naroubovaná pěst na oko.

Ewan McGregor odvádí standardně dobrou práci jako traumatizovaný Dan a mladičká Kyliegh Curran v roli Abry velice příjemně překvapí. Krom Dana a Abry se Doktor Spánek zaměřuje ještě na Rose a její následovníky a je to bohužel právě tato část, která je nejvíce rozporuplná. Rebecca Ferguson je jako obvykle skvělá, ovšem celá její sekta zavání jakousi ne zcela zamýšlenou teatrálností a laciností.

Doktor Spánek svým zpracováním nevybočuje z řady adaptací knih Stephena Kinga jako již zmíněné TO nebo Řbitov zviřátek. Chybí mu výraznější prvek nebo inovátorský přístup, který by ho oddělil od většiny adaptací a učinil z něj specifičtější podívanou. Kultovnímu statusu Osvícení se Doktor Spánek nejspíše nepřiblíží, ale jako dovětek kroniky rodiny Torrencových působí solidně.

70
  • Scénář - 65%
    65
  • Herci - 75%
    75
  • Hudba - 60%
    60
  • Kamera, vizuál, efekty - 75%
    75

Doktor Spánek (2019)

Kráčet ve šlépějích Stanleyho Kubricka a Jacka Nicholsona je pochopitelně téměř sebevražedná mise. Pokračování Osvícení se vydává méně sofistikovanou, ovšem o to divácky více přístupnou cestou. Nebýt předlouhé stopáže a ne zcela zdařilého zacházení se skupinou záporných postav, mohlo by se jednat o kompaktní a koherentní dílo. Doktor Spánek však takto zůstává další adaptací Stephena Kinga, která je sice zdařilá, avšak ne zásadní.

70 %
foto/video: Vertical Entertainment © 2019

Doktor Spánek od Stephena Kinga
Doctor Sleep
Horor / Thriller
USA, 2019, 152 min
Premiéra: 14. 11. 2019 Vertical Entertainment
Režie: Mike Flanagan
Předloha: Stephen King (kniha)
Scénář: Mike Flanagan
Kamera: Michael Fimognari
Hudba: The Newton Brothers
Hrají: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Carl Lumbly, Zahn McClarnon, Emily Alyn Lind, Bruce Greenwood, Jocelin Donahue, Alex Essoe, Zackary Momoh, Jacob Tremblay, Catherine Parker, Robert Longstreet, Carel Struycken, Chelsea Talmadge, Bethany Anne Lind, Shane Brady, Fedor Steer, Marc Farley, MacLeod Andrews, Sallye Hooks, Juan Gaspard