Recenze: Le Mans ´66 – přátelství na plný plyn

Je úplně jedno, jestli se zajímáte o automobilové závody, vrtáte se o víkendech s láskou v motorech, kocháte se rádi designem šelem na čtyř kolech nebo máte prostě jenom rádi dobře natočené snímky. Ať už je vaše motivace jakákoliv, vyrazíte-li na Le Mans ´66, užijete si tohle všechno ve vysoké kvalitě.

Le Mans ´66 (foto: CinemArt)

Zaručuje ji nejenom americký režisér tohoto životopisného snímku James Mangold, který má za sebou snímky jako Walk the Line nebo třeba Logan: Wolverine. Šťastnou volbou je i úžasné herecké obsazení filmu. A nemluvím teď jen o dvou hlavních představitelích snímku Christianu Baleovi jako Kenu Milesovi a Mattu Damonovi v roli Carrola Shelbyho. Svou práci dobře odvedl třeba i Jon Bernthal v roli Lee Iacoccca, Caitriona Balfe jako Mollie Miles či Tracy Lets, který si zahrál Henryho Forda II.

James Mangold zrežíroval příběh o přátelství, naříkajících motorech závodních aut, ale také o ješitnosti, která se o svou pozici dělí s vášní k technické dokonalosti, designu a touze posouvat hranice. Film by svým českým názvem možná mohl vzbuzovat větší zájem mezi mužskou částí diváků, ale byla by podle mě škoda, kdyby ho divačky chtěly v programech kin ignorovat. Mluvím tak z vlastní zkušenosti.  Příběh je vystavěn tak, aby potěšil i ženské publikum, už třeba tím, jak je v něm vykreslena atmosféra a napojení mezi Milesem a Shelbym. A doslova hřejivý je v příběhu obraz Milesovy manželky, která mu dokáže rozumět a je mu opravdovým partnerem, ať se děje cokoliv.
Miles miluje závodní auta, ale když přijde na diskuzi, dovede snadno ztratit trpělivost a ve svém projevu pak rozhodně není žádný diplomat. Bale, který ho výtečně zahrál také mimo jiné pro tuto roli zhubnul více jak třicet kilo (pikantnější je to ještě o to víc, že pro předcházející roli ve snímku Vice naopak zásadně na váze přibral).

Le Mans ´66 (foto: CinemArt)

Vášeň a síla klidu

O Milesově prchlivosti, která je ale opodstatněná vášní, schopnostmi, logikou věci a nadáním, si věčně dobře naladěný a klidný Shelby, který jako jeden z mála amerických závodníků vyhrál legendární dvaceti čtyřhodinový závod Le Mans, si to dobře uvědomuje. Podstatou snímku je ale třenice mezi americkým Fordem, která byla vždy značkou spolehlivosti, a italským Ferrari, jež platilo za synonymum vítězství a krásného designu mezi závodními automobily. Na začátku šedesátých let chtěl Ford udělat zásadní změnu ve vnímání své značky a chtěl koupit italského vzpínajícího se hřebce. Zakladatel Enzo Ferrarri ale věrný hrdé italské nátuře zvládl Forda během vyjednávání tak dokonale urazit, že ten se rozhodl k odvetě – najal si Shelbyho, který měl skvělou reputaci, aby mu pomohl postavit závodní žihadlo, které by na legendárním non-stop závodu dokázalo trumfnout italskou stáj. Shelby si přizve ke spolupráci Milese, který mu pomáhá testovat nové závodní auto a Milese chce na závod dostat i za volant…

Skvělá kamera, střih u zvuk

Samotný závod Le Mans ´66 přijde na řadu až přibližně v poslední půlhodině filmové stopáže. Ale tím rozhodně nechci tvrdit, že by předtím nebylo na co koukat. Naopak! Bohatý příběh za více než dvě hodiny času neztratí na tempu a diváka neustále udržuje v pozornosti, dvě a půl hodiny čistého času se mi tak pocitově jevily jako půlka z něj. Za takový výsledek může kromě jiného také skvělá kamera Phedona Papamichaela a střih Michaela McCuskera, kteří se už při spolupráci s Mangoldem několikrát setkali, a vymazlený zvuk. Jediné, co si musí divák domyslet, je pach spálených pneumatik a upocených mužských těl ponořených do soustředění za volantem. Skvěle sedí i soundtrack ke snímku, kde je použito mnoho skladeb kapely Rolling Stones.

• Režie - 90%
    90
  • Scénář - 85%
    85
  • Herci - 90%
    90
  • Střih - 85%
    85
  • Kamera - 85%
    85
  • Hudba - 85%
    85

Le Mans ´66 (2019)

Le Mans ´66 je výlet do benzínem provoněné nostalgie jednoho nádherného přátelství a pocta těm, kteří skrze vlastní vášeň a vytrvalost dokázali představy měnit v realitu a riskovat život při rychlosti vyšší než tři sta kilometrů za hodinu. Tu vnímá divák často z kabiny automobilu a jeho zážitek se tak jenom zvyšuje - Henry Ford II. by o jednom takovém autentickém zážitku mohl vyprávět dlouho sám…

87 %
foto/video: CinemArt © 2019

Le Mans ’66
Ford v Ferrari
Drama / Životopisný / Sportovní / Akční
USA, 2019, 152 min
Premiéra: 14. 11. 2019 CinemArt
Režie: James Mangold
Scénář: Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller
Kamera: Phedon Papamichael
Hudba: Marco Beltrami, Buck Sanders
Hrají: Matt Damon, Christian Bale, Jon Bernthal, Caitriona Balfe, Tracy Letts, Josh Lucas, Noah Jupe, Remo Girone, Ray McKinnon, JJ Feild, Wallace Langham, Ian Harding, Jonathan LaPaglia, Wyatt Nash, Stefania Spampinato, Rudolf Martin, Sean Carrigan, Ward Horton, Christopher Darga, Joe Williamson, Adam Mayfield, Fatimah Hassan, Mario Di Donato, Andrew Burlinson