U příležitosti 30. výročí sametové revoluce do kin míří snímek Amnestie režiséra Jonáše Karáska, který vznikl v česko-slovenské koprodukci. Za předlohu posloužila kniha Radovana Dunaja s názvem Amnestia, ktorá rozpútala peklo. Film mapuje politické a společenské změny let 1989 a 1990.
Karásek je mimo jiné také autorem snímku Kandidát z roku 2013, ve kterých ho zajímalo propojení médií s politikou a moc, kterou mohou disponovat ve veřejném prostředí. V Amnestii se pustil do zobrazení těsně porevoluční doby prostřednictvím propletence příběhů tří rozličných párů, které spojují Havlovy amnestie a následná vzpoura ve leopoldovské věznici. Není to oslavná óda na sametovou revoluci, ale spíš nástřel doby a jejích následků, která nenabízí hrdiny, ale nakonec ani lůzry, což může diváka může vést k trošku lhostejnému pocitu.
Z českých herců má nejvýraznější roli Aňa Geislerová, která se ve snímku představila jako povahově tuhá a zkušenostmi obitou a poučená Miriam Kelemenová, jež snáší milostné aféry svého muže a playboye Richarda (Marek Majeský). Vedle této dvojice je tu pak postava JUDr. Čierneho, kterého si zahrál Marek Vašut. Z nějakého, a ne zcela pochopitelného důvodu ve snímku hovoří slovensky, což výslednému dojmu z jeho klidné a myslitelské role bohužel neprospívá. Důležitou postavou příběhu je mladá maskérka Karin (Natália Germani), jejíž muž (Juraj Bača) si odpykává trest právě v leopoldovské věznici. V činech i myšlenkách roztříštěnou ženu Drahomír stále miluje a bezelstně v ni věří.
Vizuálně velmi zdařilé
Ve snímku diváci uslyší hudbu kapely Depeche Mode, která průlomově v socialistickém Československu koncertovala na jaře 1988. Další významnou skladbou je píseň Pasážová revolta od Karla Kryla, kterou přezpíval Richard Müller společně s Davidem Kollerem a Viky Olejárovou.
Podařená je kamera snímku, ale zorientovat se v chaotickém propletenci činů a charakterů divákovi zdařilá technická stránka filmu moc nepomůže. Úsilí o překotné sdělení mnoha myšlenek a ambice zprostředkovat divákovi signifikantní situace těsně porevoluční doby by muselo mít základ ve srozumitelnějším scénáři.
Zbytečně komplikované
- Režie - 60%60
- Scénář - 50%50
- Kamera - 70%70
- Herci - 65%65
- Střih - 60%60
- Hudba - 60%60
Amnestie (2019)
Námět, s jakým Karásek do světa filmu vstoupil, je sice neokoukaný a jeho aktuálnost nezpochybnitelná, ale nekompaktnost příběhu a leckde nesrozumitelné vazby a chování jednotlivých postav se přehlížet nedají. Přesto se jedná o zajímavý film, který může mnohým přinést obohacení o nové informace či atmosféru doby.

foto/video: Bontonfilm © 2019
Drama / Thriller
Slovensko / Česko, 2019, 130 min
Premiéra: 14. 11. 2019 Bontonfilm
Režie: Jonáš Karásek
Scénář: Maroš Hečko, Marek Janičík
Kamera: Tomáš Juríček
Hudba: Matúš Široký, Jozef Lupták, Aleš Březina
Hrají: Aňa Geislerová, Marek Vašut, Natalia Germani, Juraj Bača, Jana Oľhová, Marek Majeský, Ján Jackuliak, Ivan Sochor, Marta Maťová, Broňa Kováčiková, Michal Kubovčík, Gregor Hološka, Sáva Popovič, Ady Hajdu, Roman Luknár, Matej Landl, Norbert Lichý, Erik Ole, Martin Havelka