Recenze: První zrádce má dokonale převtěleného hlavního představitele

Koprodukční snímek Poslední zrádce se stal letošním italským oscarovým koněm. Natočil ho režisér Marco Bellocchio a podílel se na něm i scénáristicky ještě s několika dalšími tvůrci. Svou premiéru film zažil na festivalu v Cannes a na blížících se Evropských filmových cenách se bude ucházet o ocenění ve čtyřech kategoriích (Nejlepší film, režie, scénář, mužský herecký výkon). První zrádce vypráví skutečný příběh Tommasa Buscetty (Pierfrancesco Favino) a největšího soudního procesu v historii uskutečněného proti mafii, jež se odehrál v 80. letech minulého století.

První zrádce (foto: Aerofilms)

Buscetta byl muž věrný zásadám Cosa Nostra, zároveň se ale nebál autorit a nikdy netoužil po moci. V prosinci roku 1980 se rozhodl opustit Palermo a se svou třetí manželkou
(Maria Fernanda Cândido) a třemi ze svých osmi potomků začít nový život v Rio de Janeiru. Riskoval ovšem následky toho, že narodí-li se člověk jednou jako člen mafiánského klanu, zůstává jeho součástí do svého posledního vydechnutí.

Buscettův odchod do zámoří je mstěn na zbytku jeho rodiny a během krátké doby je zabito mnoho jejích členů. Za vším stojí Toto Riina (Corleonesi klan). Nejtvrdší kápo, který si nebere servítky a není pro něj rozdíl mezi tím, zda zabije či nechá zabít muže, ženu nebo dokonce dítě, o mučení nemluvě.

Riinovi se povede zařídit zatčení Buscetty v Brazílii a ten je po nepěkném vyslýchání je vydán do Itálie. V Římě se setká se soudcem Giovanni Falcone, k němuž má důvěru a rozhodne se stát se takzvaným pentito, tedy informátorem, aby se pokusil rozklížit pevnou, tajemnou a nebezpečnou síť mafie. Podává výpověď, která má téměř pět set stran a vzejde z ní několik stovek obžalovaných. Na oplátku si za informace žádá ochranu sebe a své rodiny, které se mu dostane. (Tvůrci snímku pro ilustraci této doby přidávají i často vzhledem k situaci úsměvné obrázky Buscettova života pod policejní ochranou – dobře jí, před soudním procesem si nechává ušít oblek, barví si své šediny, udržuje se v kondici jízdou na kole po chodbě…)

První zrádce (foto: Aerofilms)

Nejzajímavější část snímku začne těsně kolem poloviny stopáže, kdy se divák stane součástí osazenstva soudní síně a je přítomen absolutnímu divadelnímu představení všech obžalovaných, kteří jsou rozmístěny v klecích po obvodu prostoru. Padají tu urážky, manifesty (zašitá ústa jehlou a nití), používají se ta nejvíce urážející gesta a na ochozech do toho všeho vášnivě pokřikují partnerky obžalovaných. Soudce není schopen utišit soudní síň a zároveň mnohdy ani rozumět rychlému sicilskému dialektu, kterým mafiáni mluví. Předstoupit se před soud rozhodne i sám Buscetto a konfrontuje se několika důležitými postavami. Proces se vleče léta přes různé fáze a samozřejmě i smrti nejrůznějších zúčastněných až do roku 1987, kdy padne rozsudek s ohromujícími výsledky. Ovšem ani pak Tommaso Buschetto nenachází klid a stejně tak zůstávají bdělí i ostatní členové mafie. Válka mezi klany nikdy nekončí.

První zrádce (foto: Aerofilms)

Při prvním sledování prvních desítek minut snímku jsem jako divák měla silný pocit přehuštěnosti informacemi. Že mi ale přijdou vhod, jsem ocenila až s přibývající stopáží. Za informaci pro diváka stojí také určitě fakt, že záběry ze soudní síně se natáčeli v autentickém prostoru – bunkru, který pro účely tohoto procesu nechala vybudovat italská vláda.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dokonalý herecký výkon[/pullquote]Herecký výkon Pierfrancesca Favina, který se na roli velice poctivě připravoval (vizuální podoba, gesta, dikce…), dělá z Prvního zrádce  ten přitažlivý snímek, který věrně kopíruje historická fakta. Svou mravenčí práci vykonali tvůrci snímku, kteří se prokousávali obrovským množstvím materiálů a hovořili také s pamětníky procesu. Favino je báječný také přeskakováním z brazilské portugalštiny do sicilského dialektu a pak zase do italštiny. Z plátna na diváka přenáší určitou zádumčivost, hrdost a nevypočitatelnost.

Autorem hudby je Nicola Piovani, který složil hudbu už k takové řadě filmů, že si za všechny dovolím jmenovat jen jeden – Život je krásný.

• 70%
    Režie - 70%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 60%
    Střih - 60%
  • 75%
  • 65%
    Hudba - 65%
70%

První zrádce (2019)

První zrádce je věrně natočeným snímek o zásadních událostech Itálie, kde hraje prim skvělý Favino. Dokonale se zvládl převtělit do své postavy a společně s neméně výrazným zbytkem hereckého obsazení dovedl z podrobně propracovaného scénáře přenést s Bellocchiem na plátno, v byť v trochu předimenzované stopáži, esenci krutého mafiánského světa.

foto/video: Aerofilms © 2019

První zrádce
Il traditore
Drama / Thriller / Krimi / Životopisný
Itálie / Francie / Německo / Brazílie, 2019, 152 min
Premiéra: 21. 11. 2019 Aerofilms
Režie: Marco Bellocchio
Scénář: Marco Bellocchio, Ludovica Rampoldi, Francesco Piccolo, Valia Santella, Francesco La Licata
Kamera: Vladan Radovic
Hudba: Nicola Piovani
Hrají: Pierfrancesco Favino, Luigi Lo Cascio, Maria Fernanda Cândido, Alessio Praticò, Fausto Russo Alesi, Fabrizio Ferracane, Patrick Simons, Paolo La Bruna, Nicola Calì, Giovanni Calcagno, Bruno Cariello, Bebo Storti, Vincenzo Pirrotta, Goffredo Maria Bruno, Gabriele Cicirello, Paride Cicirello, Elia Schilton, Pier Giorgio Bellocchio, Rosario Palazzolo, Antonio Orlando, Ada Nisticò, Federica Butera, Giovanni Crozza Signoris, Alberto Gottuso, Tatu La Vecchia, Sergio Pierattini, Raffaella Lebboroni, Giuseppe Di Marca, Maria Amato, Gabriele Arena, Ludovico Caldarera, Salvatore Cancemi, Claudio Collovà, Jacopo Garfagnoli, Nunzia Lo Presti, Marilina Marino, Aurora Peres, Michele Perricone, Nino Porzio, Francesco Cristiano Russo, Cinzia Susino, Massimiliano Ubaldi