Recenze: Temný osud napravuje Terminátorovi pověst

Nejnovější přírůstek terminátorské ságy je již jejím šestým pokračováním, nicméně navazuje na druhý díl. Události třetího až pátého filmu zcela ignoruje a kvalitativně se snaží navrátit k původním dvěma snímkům. Přináší tak zpět Lindu Hamilton i Arnolda Schwarzeneggera v jejich ikonických rolích, ale zároveň příběh osvěžuje o nejnovější model Terminátora Rev-9 a vylepšenou super bojovnici z budoucnosti Grace.

Terminátor: Temný osud (foto: CinemArt)

Ve třetím pokračování Terminátora jsme se sice dozvěděli, že Linda zemřela, na to ale nyní můžeme v klidu zapomenout a považovat tuto událost za součást alternativní časové osy. V Temném osudu je Linda stále naživu a potkáváme ji v současnosti v Mexiku, kde se rozhodne pomoci vylepšené super bojovnici Grace vyslané z budoucnosti, konkrétně z roku 2042, chránit Dani. Tak jako byl před lety zaúkolován Terminátor v podání Arnolda Schwarzeneggera zlikvidováním Sarah Connor (Linda Hamilton), nyní Grace (Mackenzie Davis) musí za každou cenu ubránit Dani před Terminátorem Rev-9, který ji chce zabít, jelikož Dani v sobě drží klíč k budoucímu odboji lidské rasy. A kdo jiný by se měl postavit novému Terminátoru než jiný Terminátor? Do hry se tedy přidává i všemi očekávaný Arnold Schwarzenegger.

Silné ženy v popředí

Schwarzenegger tu ovšem není tou hlavní postavou. V popředí stojí trojice silných žen – Grace, Sarah a Dani – přičemž tato genderová výměna představuje nejen příjemnou, ale i správně uchopenou změnu. Ty tam jsou časy, kdy si ženská verze Terminátora zvaná T-X při pohledu na billboard s modelkou ve spodním prádle samovolně nafoukla poprsí. Temný osud se naštěstí zříká degradace ženských postav na sexuální objekty. Je osvěžující sledovat, že ženský triumvirát je souzen pouze na základě svého charakteru a dovedností. Grace je především skvělá bojovnice, přičemž její pohlaví nedefinuje její charakter. Spadá tak do kategorie současných hrdinek typu Captain Marvel, Wonder Woman nebo Atomic Blonde. Díky až překvapivě dobrým hereckým výkonům Lindy Hamilton a Mackenzie Davis navíc působí jejich postavy naprosto přirozeně a důvěryhodně. Dokonce i Schwarzeneggerův toporný herecký výraz je správně využit a přináší humorné odlehčení.

Terminátor: Temný osud je nadupaný hbitě nasnímanou a umně zinscenovanou akcí. Film rozumně dávkuje akční sekvence a dramatické momenty, v nichž často hraje na nostalgickou strunu léty prověřených postav Lindy Hamilton a Arnolda Schwarzeneggera. Dějová linka Dani se dokonce klene podobně jako osud Sonmi z Atlasu mraků a dodává tak snímku na osudovosti. I tak se ovšem scenáristé nevyhnuli spoustě klišé, kdy postavy trousí více než málo replik typických pro blockbusterové bijáky.

Terminátor: Temný osud (foto: CinemArt)

Terminátor jde nepochybně přes čáru, je především o akci a po scenáristické stránce lehce pokulhává. S největší pravděpodobností nezíská tak kultovní status jako první dva snímky série, ale to zřejmě ani není jeho cílem. Jako vyleštěná popcornová zábava, která je mnohem lepší, než by se dalo očekávat, funguje bez větších problémů.

70
    60
    75
  • Hudba - 60%
    60
  • Kamera - 75%
    75
  • Vizuál, efekty - 75%
    75

Terminátor: Temný osud (2019)

Šesté pokračování Terminátora představuje reset celé série, jelikož se snaží napravit ne zrovna nejlepší dojem z posledních snímků. Dějově tak navazuje na druhý díl, přináší zpět známé postavy, ale naštěstí přidává i moderní pojetí především ženských postav. Temný osud vyniká hlavně zdařilými akčními sekvencemi, a i když nenabízí nic přelomového, rozhodně stojí za zhlédnutí.

70 %
foto/video: CinemArt, Totalfilm © 2019

Terminátor: Temný osud
Terminator: Dark Fate
Akční / Dobrodružný / Sci-Fi
USA, 2019, 129 min
Premiéra: 31. 10. 2019 Cinemart
Režie: Tim Miller
Scénář: Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray
Kamera: Ken Seng
Hudba: Junkie XL
Hrají: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Edward Furlong, Tom Hopper, Brett Azar, Gabriel Luna, Natalia Reyes, Diego Boneta, Steven Cree, Mario de la Rosa, Tábata Cerezo, Enrique Arce, Christine Horn, Fraser James, Alicia Borrachero, Claudia Trujillo, James Barriscale, Tristán Ulloa, Björn Freiberg, Lorna Brown, Stephanie Gil, Stuart McQuarrie, Pedro Rudolphi, Mark Weiler, Hadrian Howard, Kacy Owens, Károly Baksai, Rochelle Neil