Miloslav Šmídmajer: Herci v mé nové komedii jsou velká výhra

Do kin vchází 16. ledna nová česká parodie na kriminální žánr Případ mrtvého nebožtíka. Film s hvězdným obsazením natočil Miloslav Šmídmajer (Probudím se včera). V komedii, která si utahuje z kriminálek si zahráli David Novotný, Hana Vagnerová, Martin Pechlát, Lukáš Příkazký, Miloslav Táborský, Milan Šteindler, Eva Holubová a další. O tom, kde se nápad na novou českou parodii vzal a jestli měl režisér nějaká zvláštní kritéria při výběru herců je následující rozhovor.

Jak vůbec vznikl nápad natočit zrovna crazy komedii, která si utahuje z kriminálek?

S tím nápadem přišel Lumír Holčák, scénárista. První verze scénáře byla jakási parodie na Smrt stopařek Jindřicha Poláka, na film Mravenci nesou smrt a Studnu, což byl jeden z dílů Třiceti případů majora Zemana, a odehrávala se v minulosti, což je samozřejmě producentsky dražší. Ten scénář měl spoustu skvělých skečů, ale příběh byl dějově velmi řídký. Tak jsme museli za pomoci tvůrců, kteří jsou doma v kriminálním žánru, vyztužit jeho vnitřní děj. A do něho jsem vracel fóry, které jsou zase typické pro Lumíra Holčáka.

Měl jste nějaká speciální kritéria při vybírání herců u tak specifického filmu?

Řekl jsem si, že základ je nevybrat vysloveně komediální herce, že se budeme tvářit vážně jako v každém jiném kriminálním filmu. Proto jsem vybíral velmi dobré herce, u kterých jsem věděl, že se dokážou sladit. Při natáčení českého filmu, který nedisponuje velkým rozpočtem, není většinou čas na to, aby se herci sžili a hráli podobně. Při obsazování rolí jsem se snažil Davida Novotného obklopit herci, s nimiž by si mohl rozumět, a tak jsem logicky brouzdal i ve vodách Dejvického divadla a kolem dalších, o kterých jsem byl přesvědčený, že si mohou notovat. A užíval jsem si, jak je jejich role bavili, jak chodili s nápady. Chvílemi to vypadalo jako ve škole, kdy máte před sebou rozpustilé žáky, a vy musíte být tím panem učitelem.

I v menších rolích máte ale výborná jména…

To je velká výhra a já si toho velmi vážím. Za to jsem strašně rád! Je velmi vzácné, aby herec, který má jednodenní natáčení o čtyřech větách, vážil cestu až do Olomouce a věnoval tomu čas. Udělalo mi velkou radost, že ve filmu můžeme mít Aničku Polívkovou, Martina Myšičku, Evu Holubovou, Kláru Issovou nebo Pavlu Beretovou.

Nechával jste na place herce improvizovat, nebo jste chtěl, aby se přesně drželi scénáře?

Jsem ten typ, který si film nastaví předem v hlavě a jak si ho připravím, tak si přeju, aby se to dodrželo. Bojím se příliš improvizovat. Můžu tak totiž kývnout na něco, co mě v tu chvíli okouzlí, ale ve střižně to nemusí fungovat. Nemusím hned tak rychle nedomyslet všechny okolnosti. David Novotný blbnul před záběrem do poslední vteřiny a celá ta naše herecká mordparta byla tak vtipná a neustále nabízeli nápady, fórky, že tomu nešlo odolat. Tím, že je film hlavně herecký a o načasování vtipu, tak jsme mu jako režisér sloužil.

Je nějak specifická i vizuální stránka filmu?

Kameraman Peter Beňa vykřesal z daných možností ze záběrů maximum. Hodně tomu pomohl i Adam Pitra jako architekt scény, i když na přípravu neměl moc času. Lucie Ulíková, která měla na starosti kostýmy, zase vymýšlela takové drobné vtípky, co se oblékání a celkové vizáže postav týká. Třeba si všimněte štětců coby jehlic ve vlasech malířky v podání Kláry Issové.  A měli jsme také zkušeného střihače – Adama Dvořáka. S ním je radost spolupracovat.

-red-
foto/video: Totalfilm Media, Bio Illusion, Falcon © 2019, 2020

%d blogerům se to líbí: