Recenze: Modelář – Odvaha ve stojatých vodách českého filmu

Oceňovaný tvůrce Petr Zelenka (Ztraceni v Mnichově, Knoflíkáři, Terapie) do kin poslal svůj nový film Modelář. Ten si nejenom napsal, ale také ho poprvé se svým kamarádem Martinem Sehnalem produkoval. Po pěti letech je tu tedy divadelní a filmový režisér s příběhem o lidech, přátelství, dronech a politické angažovanosti, která přesahuje dalece hranice Česka. A právě takové propojení českého a zahraničního současného politického dění je odvážné a neobvyklé ve zdejších filmových vodách. A současně se mi chce dodat, že tentokrát je Zelenkův film až nezvykle vážný.

Modelář (foto: Falcon)

Humor specifického tónu, lze hledat snad v postavě chemika a zručného navigátora dronů Pavla (Kryštof Hádek). Ten se vrátil po letech z Tel Avivu a v dočasném domově u sestry se snaží zapomenout a zároveň najít nový smysl života. Naivní autista má pocit, že by třeba mohl pomoci ve vyšetřování mezinárodních průšvihů, které sahají od Asie až po Ameriku. Jeho fascinace politikou z něj dělá zranitelného lidského červa, který se s průzračnou dávkou důvěřivosti a také nesmiřitelnosti pinoží pražským malosvětem s oddanou občanskou angažovaností a nebezpečným uvažováním.
Sekunduje mu kameraman Plech (Jiří Mádl), kterého Pavel rád tituluje Plecháč. Svoje názory tenhle šišlající chlapík ventiluje po večerech rapem v klubech. Plecháč je ale jinak krotký jako beránek a má-li šanci dostat dobře za svou práci zaplaceno, už se moc nestará o to, z čí kapsy to bude. Předobrazem byl Mádlovi rapper Kato z Prago Union, který se měl původně sám ve snímku objevit. Nakonec byla ale role Plecha mnohem větší, a tak režisér přizval herce.

Mádl z celého hereckého ansámblu zaujme nejvíc. Dovede svou postavu vystavět pro oko diváka pestře, a samozřejmě je to dáno i prostorem, který se mu ve filmu nabízí. Tihle dva filmoví přátelé s odlišným hodnotovým žebříčkem se buď můžou respektovat, anebo rozejít. A to se také v určitý moment stane.
Zelenka nabízí také pár epizodních ženských postav. V životě Pavla se objeví právnička Eva (Veronika Khek Kubařová), která pracuje jako asistentka politika kandidujícího na prezidenta. Další ženskou postavou filmu je Pavlova sestra (Helena Dvořáková), která zase trochu hystericky prožívá svůj sexuální život zralé ženy, nebo státní zástupkyně (Kristýna Frejová), jejíž slova hovořící o přikrčené lokálnosti české justice, která má co dělat s vlastními kauzami, vyznívají jako smutná realita s cynickým podtextem. Poslední ženskou figurou filmu je tlumočnice z ruštiny Jana (Zuzana Fialová), která oplývá zvláštním kouzlem, ale zároveň i pochopením pro Pavla.

Na scénu se dostane i Pavlův příbuzný (Kamil Halbich), který by byl rád považován za plnohodnotného alternativce, co pro sebe ani své děti civilizaci nepotřebuje, což je ale nakonec jen neuskutečnitelný sen, jehož hrany se s přibývajícími lety někdejšího pankáče obrušují.

Důležitá kamera

U mála českých filmů je kamera tak důležitá jako v tomto případě. Tu hlavní zde obsluhuje Alexander Šurkala, který si spolupráci se Zelenkou pravidelně dopřává. O drony, které sehrají jednu ze zásadních rolí v příběhu, se staral Jan Dojčán. Jak poznamenal režisér, drony jsou technická sexy hračka. Tak jsou ve filmu také prezentovány. Jsou tu používány nejenom jako další perspektiva pro kameroé koncepce, ale taky jako nebezpečný a moderní spolupachatel politického aktivismu.

Modelář (foto: Falcon)

Hudební vložkou filmu jsou krom soundtracku Jana Ponocného. písně ruské autorky Janky Djagilevy, kterou má Zelenka v oblibě už řadu let. Bohužel nevládnu ruštinou, takže hlubší smysl textů a kontext filmu jsem bohužel nerozklíčovala.

75
  • Scénář - 65%
    65
    75
    80
  • Hudba - 55%
    55

Modelář (2019)

Na domácí poměry je Modelář dost ambiciózní a neotřelé dílo, do kterého se Zelenka nebojí zakomponovat témata tuzemské i zahraniční politiky. Z dlouhodobého hlediska kráčí jeho Modelář v jeho autorských stopách, které vyžadují od diváka stejně tolik intelektuálního nasazení jako i fantazijního uvolnění a nadhledu (tentokrát ale o poznání méně). Do mainstreamového díla má ale Modelář daleko, a divoce artový snímek to také není. Kam přesně si tenhle příběh zařadíte, je jenom na vás. Rozhodně si po jeho zhlédnutí ale budete říkat, že autorovi nelze upřít značnou odvahu.

70 %
foto/video: Falcon, 0.7 km films, Totalfilm Media © 2020

Modelář
Drama / Thriller / Psychologický
Česko, 2020, 110 min
Premiéra: 6. 2. 2020 Falcon
Režie: Petr Zelenka
Scénář: Petr Zelenka
Kamera: Alexander Šurkala
Hudba: Janez Dovč
Hrají: Kryštof Hádek, Jiří Mádl, Veronika Khek Kubařová, Zuzana Fialová, Richard Stanke, Helena Dvořáková, Miroslav Hanuš, Jiří Štrébl, Kristýna Frejová, Kamil Halbich, Elizaveta Maximová, Martin Uhlíř