Nepřehlédněte

Recenze: Frčíme – probádaná, ale působivá cesta do žánru fantasy

Frčíme se hemží elfy, kentaury či kyklopy. Tato dobrodružná komedie a silné rodinné drama se změtí mytologických postav odpovídá klasickému formátu všech animovaných filmů studia Pixar. Dobře známý, ale neméně funkční koncept potěší diváky napříč věkovým spektrem.

Frčíme (foto: Falcon)

Elf Ian (🇺🇸Tom Holland /🇨🇿 Jan Cina ) dostane ke svým 16. narozeninám dárek, který jemu i jeho bratrovi Barleymu (🇺🇸Chris Pratt / 🇨🇿 Michal Holán) odkázal zesnulý otec. Jedná se o magickou hůl, jež má sílu přivést jejich otce zpět na 24 hodin. Kouzlo ovšem zafunguje jen napůl a bratrům se navrátí pouze otcovy nohy. Ve snaze přivést i horní polovinu jeho těla zpět, dokud nevyprší čas, se Ian a Barley vydávají na nebezpečnou cestu.

Frčíme nečekaně okatě vykrádá nejslavnější filmové a seriálové zástupce fantasy žánru. Zcela nepokrytě se inspiruje Pánem prstenů, ať už prostředím, elfy, nebo evokací Gandalfa a jeho magické hole. Barley vysvětluje Ianovi levitační kouzlo jako Hermiona Ronovi své legendární Wingardium leviosa v Harrym Potterovi. Film připomene i Transformers, když se z kusů kamene (a jednoho auta) poskládá dohromady drak. Soubojem draka a mantikory (mytologického stvoření s tělem lva a křídly) zase odkazuje na dračí bitvy ve Hře o trůny.

Frčíme (foto: Falcon)

V důsledku přehršle bájných postav a přemíry odkazů na fantasy žánr film může, především ze začátku, působit nesourodě a roztříštěně. Nelze se zároveň vyhnout pocitu, že ústřední příběh by se dal napasovat na jakékoliv jiné prostředí. Z jednoho úhlu pohledu to sice zápletce přináší univerzálnost, ale z druhého jasně vyplývá, že fantaskní svět a postavy tu jsou jen jako pouhé lákadlo.

Jak se vyrovnat se ztrátou

Animace je jako vždy u Pixaru po technické stránce špičková a nabízí to nejlepší, co v daný moment na poli animace existuje. Zároveň ale není tak okouzlující jako jiné vrcholné snímky tohoto animačního studia. Morální ponaučení a emoční klimax naštěstí fungují natolik dobře, že přebijí veškeré nedostatky. Celkové vyznění Frčíme pracuje hned na několika rovinách. Učí děti a koneckonců i dospělé, jak se vyrovnat se ztrátou. Srdečně předává zprávu o tom, že máme přestat lpět na minulých skutečnostech, vysněných dálavách a vybájených ideálech. Naopak máme otevřít oči i náruč skutečnému světu a vážit si nejbližších, které kolem sebe máme. Tak čistý vděk, pokora a porozumění ve filmu nejsou často k vidění.

75
    70
  • Animace - 80%
    80
  • Hudba - 75%
    75
  • Dabing - 70%
    70

Frčíme (2020)

Frčíme se nebojí na pozadí cesty do fantaskního světa otevřít téma vyrovnávání se smrtí jednoho z rodičů. Není to však plačtivý snímek; po většinu času je naopak mile zábavný a ve svém finále nadmíru emočně působivý. Jedná se o klasickou pixarovku, což je samo o sobě pochvala. Víme ale, že studio Pixar dokáže nabídnout soudržnější a propracovanější kousky. Tento film sice jede v zaběhlých kolejích a přímo nefrčí, ale i tak si drží tempo – i laťku – vysoko.

74 %
foto/video: Falcon, Disney, Pixar © 2020

Frčíme