Recenze: Malá lež je srdečný snímek o lásce k babičce

Malá lež je láskyplným vyznáním všem babičkám a jedinečnému poutu, které si vytváří se svými vnoučaty. Čínsko-americké humorné drama ověnčené Zlatým glóbem je přesně tím pohlazením, které v kinech po koronavirové odmlce potřebujeme.

Malá lež (foto: Aerofilms)

Billi a její rodina se z různých koutů světa sjíždí do Čchang-čchunu v Číně pod záminkou svatby příbuzného. Skutečný důvod jejich návštěvy ovšem spočívá v tom, aby všichni pohromadě viděli naposled Billiinu babičku Nai Nai, která je ve smrtelném stádiu rakoviny plic. Babička ovšem o své diagnóze nic neví, a tak Billi i celá její rodina musí potlačit svůj smutek a předstírat, že je vše v pořádku.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Kontrast Západu a Východu[/pullquote]Zatajit smrtelnou diagnózu blízkého příbuzného, aby mohl nerušeně dožít, je jednou z mnoha čínských zvyklostí, které film představuje. Malá lež pootvírá dveře do moderních čínských svatebních obřadů, rodinného stolování či dynamiky mezigeneračních vztahů. Mentalitu současné Číny staví do kontrastu s Billi, která zastává moderní západní hodnoty. Ani Billi, ani snímek samotný však nikterak způsob života v Číně nezesměšňuje. Přestože některé detaily či celé tradice mohou působit pro západní vnímání úsměvně, film nikdy nepřekročí čáru frašky; naopak tyto odlišnosti sleduje s vřelostí. Zdařile tak snoubí kulturní specifičnost s univerzálními tématy.

Malá lež (foto: Aerofilms)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Jemný a vkusný humor[/pullquote]Navzdory plačtivému námětu je Malá lež po většinu času film prodchnutý jemným humorem. Je to hřejivý snímek, který vykresluje milující pouto mezi babičkou a její vnučkou natolik srdečně a sugestivně, že po jeho zhlédnutí budete mít chuť obejmout vlastní babičku a zavzpomínat na časy v dětství, které jste s ní strávili. I všechny ostatní vztahy jsou dobře načrtnuty a rozehrány, a skládají se tak v živoucí mozaiku jedné čínsko-americké rodiny.

Malá lež (foto: Aerofilms)

Awkwafina, známá komediantka, rapperka, herečka či producentka, se tu představuje v pro ni až nezvykle vážné poloze. Za svou roli v životě ztracené Billi dokonce získala Zlatý Glóbus pro nejlepší herečku. Pokud bychom se zaměřili obecně na asijské, konkrétně pak čínské herečky, trochu zamrzí, že se nominace na Zlatý glóbus nedočkala i Zhao Shuzhen za své rozmilé ztvárnění babičky Nai Nai. O to větší škoda je, že nebyla nominována například Mei Yong za svůj srdce lámající portrét matky vyrovnávající se se ztrátou dítěte v krásném čínském snímku Sbohem, synu z loňského roku. Výhra Awkwafiny je však i tak alespoň malým krůčkem k větší diverzitě jinak bělošských filmových ceremonií.

Malá lež je milý a snadno přístupný film, plný rodinných emocí. Především je ale oslavou všech babiček, které si s námi v dětství hrály, vařily nám jídla, jejichž chuť už navždy budeme považovat za tu nejlepší a hlavně vás zahrnuly láskou, kterou si v sobě poneseme celý život. Malá lež je čistá podoba nenásilné evokace prarodičovské lásky.

• 80%
    Režie - 80%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 80%
  • 70%
  • 75%
    Kamera - 75%
76%

Malá lež (2020)

Režisérka Lulu Wang ve filmu Malá lež s lehkostí prezentuje kulturní unikátnost své rodné země, zároveň ovšem trvá na tom, že určité záležitosti jsou všudypřítomné a neměnné. Ve výsledku vlastně nezáleží na tom, jestli vám babička vařívala dim sum, neboli čínské napařované plněné knedlíčky, nebo české bramborové knedlíky plněné uzeným masem. Tak či onak vždy budete tvrdit, že vaše babička a její kuchyň jsou ty nejlepší. Právě tato univerzálnost sdělení spolu s velmi povedeným způsobem jeho podání činí z Malé lži příjemnou podívanou.

foto/video: Aerofilms © 2020

Malá lež
The Farewell