Recenze: Jít krást koně – síla prožitku pro přemýšlivého diváka

Jít krást koně je Stříbrným medvědem oceněný snímek z loňského Berlinále (Mimořádný umělecký přínos – kamera dánského Rasmuse Videbæka). Film vznikl podle stejnojmenného a světově známého románu norského romanopisce Pera Pattersona. Příběh do scenáristické podoby zpracoval a natočil norský režisér Hans Petter Moland, který má na kontě například Boj sněžného pluhu s mafií (2014) nebo Vzkaz v lahvi (2016).

Jít krást koně (fot:o Film Europe)

Poetický příběh vypráví o vyrovnávání se s realitou, se kterou je konfrontovaný hlavní hrdina Trond, když pomalu odkrývá svůj životní příběh plný nejrůznějších zvratů, hluboce bolavých momentů a traumat, ale také extrémně šťastných chvilek. Hlavní roli ve snímku ztvárnil švédský herec Stellan Skarsgård a patnáctiletou verzi jeho postavy zahrál Jon Ranes. Pro Skarsgårda je to už páté setkání s režisérem Molandem a po herecké stránce opět velmi kvalitní práce herce, jehož rozptyl rolí nelpí na žánrových limitech.

Film skáče v čase (1948-1999) a vypravuje o okolnostech životního příběhu Tronda, jehož nejčerstvější událostí v životě je smrt manželky, s níž prožil téměř čtyřicet let života. Rozhodl se pro život na samotě a rozpomíná se na zásadní léto strávené na chatě s otcem.

Jít krást koně (foto: Film Europe)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Síla nevyřčeného[/pullquote]Krása přírody a její syrovost hrají v tomto snímku, který hodně pracuje s tělesným prožitkem hlavního hrdiny, prim. Stejně důležitá je také rovina nevyřčeného, která nutně vede k otázkám o schopnostech zpracovat bolest, umění odpouštět a zároveň unést svou vlastní historii, nezbytnosti rozhodovat se, formujících aspektech dospívání a o tom, jakou sílu v našem životě hraje čas a také (náhodná) setkání. Kontemplativní snímek doprovází komentář toku myšlenek samotného Tronda, který se rozhodl pro samotu, ale ne pro osamělost a který se z podstaty věci nemůže vyhnout určité míře nostalgie. To vše ale se vztyčenou hlavou a minimem prostoru pro sebelítost.

Kromě už zmíněné skvělé kamery doprovází pomalu plynoucí film také citlivě komponovaný soundtrack Kaspara Kaaeho a vydařeně zpracovaný zvuk (práce se dřevem, sníh).

• 65%
    Režie - 65%
  • 60%
  • 80%
  • 75%
    Zvuk - 75%
  • 80%
  • 70%
72%

Jít krást koně (2019)

Snímek Jít krást koně vyžaduje naladěného diváka, který dovede číst mezi řádky a který bude chtít rozjímat stejně jako hlavní hrdina a nebude se dožadovat vyčerpávajícího vysvětlování. Nakonec možná leckterého diváka dovede tento snímek i k přečtení její knižní podoby. Stejně tak se to stalo i v mém případě, a to z důvodu několika slabších míst, která vyplňují scény bez hlubšího významu pro dynamiku samotného příběhu. Nutno ale dodat, že ve stylu a celkovém vyznění příběhu mi zásadně dojem nekazily a nepřeválcovaly jeho nespornou výslednou sílu.

foto/video: Film Europe © 2020

Jít krást koně
Ut og stjæle hester ??
Ut och stjäla hästar ??
Norsko / Švédsko / Dánsko, 2019, 122 min
Premiéra: 9. 7. 2020 Film Europe
Režie: Hans Petter Moland
Scénář: Hans Petter Moland
Kamera: Rasmus Videbæk
Hudba: Kaspar Kaae
Hrají: Stellan Skarsgård, Tobias Santelmann, Jon Ranes, Bjørn Floberg, Danica Curcic, Sjur Vatne Brean, Gard B. Eidsvold, Pål Sverre Hagen, Anders Baasmo Christiansen, Jan Gunnar Røise, Ane Ulimoen Øverli