Recenze: Gogo, příběh nejstarší školačky světa prodchnutý emocemi

Asociace českých filmových klubů na exkluzivní předpremiéře na Letní filmové škole v Uherském Hradišti uvedla krásný dokument Gogo francouzského režiséra Pascala Plissona, autora oceňované Cesty do školy. Do distribuce a českých kin vstoupí letos v listopadu.

Gogo (foto: UniFrance)

Ani ne devadesátiminutový film prodchnutý pozitivními emocemi ukazuje příběh nejstarší školačky na světě – čtyřiadevadesátileté babičky z Keni, jejíž největším snem je naučit se číst a psát. Jak vypráví, za jejího dětství nebyl čas odkládat dojení a péči o domácnost a nastoupit do školy. Během jejího dětství to navíc v Keni ze zákona nebylo ani povoleno. Gogo, neboli svahilsky Babča, tedy navštěvuje školu nejen s jednou ze svých zhruba padesáti pravnoučat, ale i řadou dalších prvňáčků, a stejně jako oni bojuje s matematikou a výslovností základních anglických slov. A také tedy se zhoršujícím se zrakem a sluchem.

Taková zápletka dává tušit, co divák může očekávat – roztomilou juxtapozici dětí a babičky  (přičemž oběma stranám chybí pár zubů), mírný patos, ale pravdivost proslovů o důležitosti vzdělání a v neposlední řadě i kulisy divoké keňské přírody a polorozpadlých chatrčí, jejichž obyvatelé sice nic nevlastní, ale pociťovaného štěstí v sobě mají na rozdávání. 86 minut stopáže ani nemá šanci diváka nudit a než doběhnou titulky, odchází z promítání s příjemným pocitem z jednoduše fajn filmového zážitku.

• Režie - 60%
    60
    60
  • Aktéři - 80%
    80
    70
  • HUdba - 70%
    70

Gogo (2020)

Snímek je součástí projektu Do kina!, v rámci kterého AČFK uvádí do distribuce umělecky hodnotné, edukativní filmy, určené především pro školní projekce. K tomu je Gogo skutečně jako stvořený, to ale neznamená, že by pro dospělého diváka byl banální nebo dokonce nudný. Za pár desítek minut příběh stoleté babičky v první třídě určitě stojí.

70 %
foto/video: Totalfilm.cz, LadyBirds Cinéma, UniFrance © 2020

Gogo