Po dlouhém čekání a několika přesunech premiéry konečně vstupuje do kin Tenet, jedenáctý snímek filmového velikána Christophera Nolana. Jako první blockbuster po kinematografické výluce způsobené světovou pandemií jsme snad ani nemohli doufat v nic lepšího. Tenet je totiž fenomenální.
Zřejmě žádný jiný režisér si nemůže dovolit to, co Christopher Nolan. Nejen že mu filmová studia dávají k dispozici obří rozpočty, ale zároveň mu i nechávají volnou ruku. Jeho filmy tak vždy nesou jeho unikátní rukopis a pyšní se kvalitami, které lze jednoduše nazývat nolanovskými. Mísí unikátní vizi (na mainstreamové poměry nadmíru komplikované příběhy podložené vědeckými fakty a fyzikálními teoriemi) s přístupností blockbusteru. Nolanova posedlost časem navíc hraničí s fetišem. Avšak v momentě, kdy si říkáte, že jeho hrátky s časem už musí nutně v jeho dalším snímku působit vyčpěle, Nolan se vytasí s něčím tak odzbrojujícím jako Tenet. Všechny vaše pochyby se rozplynou a to rovnou během několika prvních minut brilantní úvodní sekvence.
Tenet je svým způsobem špionážní akční thriller. Bezejmenného agenta CIA (v závěrečných titulcích označeného jako „protagonista“) najme tajná organizace, přičemž mu k jeho první misi dá jen dvě indicie – slovo tenet (což v angličtině znamená zásada či princip) a gesto propletených prstů. Protagonista se záhy dozví, že v budoucnosti vznikla technologie, která dokáže zvrátit tok času. Tak jako palindromická nátura slova tenet, které se může číst stejně i pozpátku, i ona tajná technologie dokáže zvrátit děj od následku k příčině. Jediným pojítkem s budoucností je ovšem ruský oligarcha Andrei Sator, jenž obraceč času hodlá využít pro zkázu celého světa.
Vnímejte to!
Velkolepost
Debicki je herecky nejpřesnější
Celkově sice Tenet postrádá obdobný citový gravitas jako třeba právě Interstellar nebo Počátek, ale to při jeho mnoha kvalitách vůbec nevadí. Jako ve většině Nolanových snímků se i Tenetem line vědomí osudovosti; ať už je to atmosférou, střihem, dunivým soundtrackem Ludwiga Göranssona, nebo snad magií samotného Nolana, nelze uniknout pocitu, že sledujeme něco zásadního. Nolan z každého svého díla dokáže vytvořit velkou událost a Tenet rozhodně není výjimkou.
Nolan si s myšlenkou na tento film údajně pohrával deset let, přičemž pět let pracoval na scénáři. Nám sice možná dekódování významu a všech vrstev tohoto snímku zabere stejně dlouhou dobu, ale je to oběť, jež se kvůli tak jedinečnému filmu vyplatí. Praví se, že čas nečeká na nikoho. Nolan je ovšem výjimkou.
- Režie - 95%95
- Scénář - 95%95
- Herci - 90%90
- Hudba - 85%85
- Kamera - 90%90
- Efekty - 90%90
Tenet (2020)
Christopher Nolan i ve svém jedenáctém snímku potvrzuje, že točí filmy jako nikdo jiný. Monumentální svou škálou i vizí, Tenet představuje koncept špionážního thrilleru, jaký jsme dosud neviděli. Scenáristickou spletitostí sice nemusí zprvu dávat smysl, avšak nám, divákům, dává něco mnohem důležitějšího; prvotřídní filmařinu.

foto/video: Vertical Entertainment © 2020
Akční / Drama / Sci-Fi
USA / Velká Británie, 2020, 150 min
Premiéra: 27. 8. 2020 Vertical Entertainment
Režie: Christopher Nolan
Scénář: Christopher Nolan
Kamera: Hoyte van Hoytema
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: John David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki, Kenneth Branagh, Aaron Taylor-Johnson, Michael Caine, Clémence Poésy, Dimple Kapadia, Himesh Patel, Martin Donovan, Andrew Howard, Anthony Molinari, Denzil Smith, Marcel Sabat, Kenneth Wolf Andersen Haugen, Laurie Shepherd, Jess Weber, Rich Ceraulo, Jurij Kolokolnikov, Fiona Dourif, Wes Chatham, Jack Cutmore-Scott
[…] Recenze: Monumentální thriller Tenet obrací čas naruby […]