Do českých kin už ve čtvrtek 20. srpna vstoupí mimořádné drama Agnieszky Holland Šarlatán. Nebývá příliš zvykem, že by se v médiích v souvislosti s filmem mluvilo i o jiných profesích než těch klasicky nejexponovanějších. V případě Šarlatána je ale skoro povinností udělat výjimku a vyzvednout práci českého maskéra světového kalibru. Je jím René Stejskal. Krom jiného je také jediným českým maskérem oceněným prestižní cenou EMMY za SFX make-up.
Jak se vám spolupracovalo s Ivanem Trojanem? Byl trpělivý během aplikace masek?
S Ivanem Trojanem se známe velmi dlouho. Už před asi třiceti lety jsme společně točili několik projektů v ČT. Potom jsme se mnoho let nesetkali. Já jsem často pracoval na zahraničních filmech, on se mezitím stal tuzemskou filmovou hvězdou. Z nabídky naší spolupráce na Šarlatánovi jsem měl opravdovou radost také proto, že jsme naladěni na stejnou strunu. Po mnoha letech u filmu si totiž stále víc vážím práce s profesionály, práce lidí, kteří umí. Ivan je maximalista a profík každým coulem. Spolupráce s ním je radost, protože nic nenechá náhodě a je připraven pro roli něco vydržet. Oba pak víme, že naše práce má smysl. Ivan je navíc velmi příjemný parťák. Při líčení byl ochotný trpělivě snášet nezbytné maskérské technologie i jiné lahůdky jako třeba aplikace různých lepidel na obličej a krk, do vlasů, očí, na zuby, a přitom nehnutě sedět na křesle dvě a půl hodiny.
Jak dlouho vám práce v maskérně trvala a jaké jste vlastně dostal zadání k postavě Mikoláška?
Postavu Jana Mikoláška sledujeme ve filmu od 20 do 70 let jeho věku. Zadání bylo tedy jasné – realistické masky Mikoláška v každém věku jeho životního příběhu. Dvacetiletého Jana ale hraje Ivanův syn Pepa, který je tátovi velice podobný. Ivan hraje Mikoláška ve věku 40, 55 a 70 let, má tedy tři různé podoby, a reálně je mu 55 let. Jak už jsem řekl, líčení a aplikace masek trvala 1,5 – 2,5 hodiny každé ráno. Někdy se během dne maska také měnila. Pro tyto účely jsem vyrobil také dvě vlásenky (paruky) a podle odlitku Ivanovy hlavy také šest druhů silikonových prostetických doplňků obličeje pro masku stárnutí – tváře, váčky pod oči, čelo a podbradek. Nejsložitější byla maska Jana v 70 letech, která měla nejdelší aplikaci. Ivan měl pro ty účely na obličeji udělané vrásky kolem očí, na krku a nalepeno a zalíčeno šest dílů ze silikonu, které nesměly být pochopitelně vidět ani v těch největších detailech tváře. Na každý den aplikace masky se musely vyrobit nové silikonové doplňky, protože se při odličování pokaždé zničily. S touhle variantou masky jsme natáčeli 22 dní, takže se celkem pro tyTO účely muselo vyrobit 132 silikonových dílů!
Můžete v krátkosti shrnout kam až sahá vaše kariéra?
Pracoval jsem doposud na více než 140 filmech a seriálech. Po revoluci jsem se osamostatnil a od té doby dělám převážně na zahraničních filmech. Z těch známějších je to třeba seriál Britannia (2017), Borgia (2014), film Návštěvníci 3 (2016), Wanted (2008), Doom (2005), Hartova válka (2002), seriál Duna 2000. Z našich snímků je to teď nedávno do kin uvedený Havel, Nabarvené ptáče (2019), Zrádci seriál (2020), Vodník seriál (2019), Sanitka 2 (2013), Zdivočelá země (2012), Bathory (2008). Na maskérském křesle mi seděla řada zahraničních herců např. oscarový Wiliam Hurt (Duna), John Doman (Borgia), Rutger Hauer (Emperor), Mario Adorf (Marx), Jean Reno a Christian Clavier (Návštěvníci 3), Teresa Russel (King Arthur). Z našich herců snad celá naše elita počínaje Milošem Kopeckým, Rudolf Hrušínský, Vladimír Menšík, František Filipovský, Radovan Lukavský, Petr Čepek, Boris Rösner, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Martin Dejdar a další.
Spolupracoval jste poprvé s Agnieszkou Holland – těšil jste se?
U filmu pracuji přes 40 let a poznal jsem mnoho režisérů, našich i zahraničních. Dnes vím, že na spolupráci s opravdovou osobností musíte mít velké štěstí, protože těch opravdových málo. Já jsem to štěstí měl. Agnieszka Holland takovým režisérem je. Pracuje se s ní v naprosté pohodě a já si jí nejenom proto velice vážím. Ještě bych rád dodal, že mou pracovní kolegyní byla Gábina Poláková.
Jak a kde hledáte inspiraci pro svou práci?
Dnes na internetu, a hlavně spoléhám na svoji fantazii.
Co musí člověk, který se chce takovému řemeslu věnovat, umět?
Pro realizaci SFX mup je potřeba ovládat spoustu dalších profesí – být také výtvarníkem, sochařem, štukatérem, malířem, chemikem. V zahraničí tohle všechno řeší celý team odborníků v jednotlivých profesích, u nás to musí zvládnout jeden člověk. Zaměřil jsem se na SFX Make up effects – speciální maskérské efekty. Tahle práce řeší složitější problémy při výrobě a aplikaci masek. Dále vyrábím také modely lidských a zvířecích těl nebo jejich částí a umím vyrobit také loutky pro speciální efekty ve filmu. Dělám vlastně práci hollywoodských specialistů.
- Viktor Dvořák ve filmu Havel
- Václav Neužil
- Miroslav Hanuš
- Vojtěch Kotek
- Martin Dejdar – Zdivočelá země
Jak jste se ke své práci dostal?
Maskérskému oboru se věnuji přes 40 let. Začínal jsem ve Filmovém studiu Barrandov, kde jsem absolvoval obor maskér-vlásenkář. Pak jsem absolvoval Školu uměleckých řemesel a složil také kvalifikační zkoušky oboru Filmový maskér. Jsem také držitelem americké ceny EMMY za SFX make-up na seriálu Duna.
Změnil se váš obor zásadně v průběhu let?
Obor se mění především dle potřeb nových technologií snímání. Nové elektronické kamery s vysokým rozlišením HD jsou neúprosné a v detailech odhalí vše. Proto jsou potřeba nové technologie líčení – jiná líčidla, pudry, lepidla, odličovadla, vlásenkářské tyly a materiály k aplikaci efektů.
Kudy vede cesta pro to, aby se někdo mohl věnovat takové krásné a kreativní práci jako je ta vaše?
Základy profese je možné získat ve Škole uměleckých řemesel nebo na Maskérské škole Petra Fadrhonse. Obě školy jsou v Praze. Potom řadu let asistovat zkušenému maskérovi. Pro vyšší kvalifikaci jsou pak určeny kurzy v Anglii, USA, Kanadě.
Existuje ve vaší branži ještě něco, co byste si rád vyzkoušel, k čemu byte se rád profesně dostal?
Myslím, že jsem už zkusil téměř vše. Dnes mě zajímá přesná a detailní práce na životopisných snímcích jako je Šarlatán.
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt, archiv Reného Stejskala, Totalfilm.cz © 2020





























