Bezprecedentní rok 2020 se u Christophera Nolana nese v duchu dvou milníků; jeho padesátých narozenin a jedenáctého celovečerního snímku. Nolan do druhé půlky svého života přichází s renomé jednoho z nejlepších a nejoriginálnějších současných filmových tvůrců. Do jeho nejnovějšího filmu Tenet nyní zároveň vkládá filmový svět naděje na své pokoronavirové spasení. Při této příležitosti je příhodné znovu prozkoumat Nolanovu tvorbu a zhodnotit, které kousky z jeho filmografie jsou ty nejpovedenější.
Od skromných začátků až po obří blockbustery, Nolan vystoupal na hollywoodský trůn přirozeně a přímočaře. Ať už se jedná o jeho černobílý debut, batmanovskou trilogii nebo poctu Kubrickově Vesmírné odyseji, jedna konstanta je u tohoto britského režiséra a scenáristy neměnná – Nolan doposud nešlápl vedle a všechny jeho snímky jsou nadmíru zdařilé a do detailu promyšlené velkolepé události.
Většinu z nich spojují spletité narativní struktury, hudba Hanse Zimmera, excelentní výkony největších herců současnosti (jako Christian Bale, Leonardo DiCaprio nebo Matthew McConaughey) či camea Michaela Cainea. Tím nejvýraznějším elementem Nolanových filmů je ovšem jeho fascinace časem. Počátek, Interstellar i Dunkirk jsou vystavěny na třech liniích závodících s časem a Memento je víceméně vyprávěno pozpátku. I Nolanův nejnovější snímek Tenet, který do kin vstupuje již tento čtvrtek 27. srpna, se bude celý točit kolem inverze času.
Pojďme se společně podívat na žebříček filmů Christophera Nolana od nejhorších po nejlepší; respektive v případě tak kvalitní filmografie od velmi dobrých až po ty zcela nejlepší.
10. Sledování (1998)
Rozpočet Nolanovy prvotiny se údajně pohyboval kolem 6 000 dolarů a nemohl by tak být vzdálenější jeho pozdějším, vysokorozpočtovým opusům. Tento černobílý, Hitchcockovsky laděný film noir má pouze 69 minut a na první pohled je jasnou nezávislou filmařinou. Nese však v sobě zárodek Nolanova rukopisu, a to sice nelineárnost. Podivný příběh o mladém spisovateli, který hledá zajímavé lidi, aby je pak sledoval, je vyprávěný na přeskáčku a slouží především jako příslib Nolanových budoucích témat a scenáristických postupů.
9. Temný rytíř povstal (2012)
Uzavřít trilogii o Batmanovi, respektive Temném rytíři, musel být nutně tvrdý oříšek. Filmové studio Warner Bros údajně vyvinulo nemalé úsilí na to, aby Christophera Nolana vůbec donutili završit jeho veleúspěšnou revizi Gothamu. Nolan si musel být vědom toho, že předcházející snímek, Temného rytíře, jednoduše netrumfne. Určitá nejistota jde na výsledku i znát. Hluchá místa ve scénáři i přebujelé finále sice ze závěrečné kapitoly činí nejslabší článek celé trilogie, ale v globálním kontextu superhrdinských filmů pořád platí za výrazný nadprůměr.
8. Insomnie (2002)
Předělávka norského thrilleru je nejméně nolanovským zástupcem Nolanovy filmografie. Hrátky s časem jsou omezeny na minimum a po Michaelu Caneovi není ani vidu ani slechu. Al Pacino a Robin Williams jako detektiv a podezřelý podávají famózní výkony. Insomnie je skrz naskrz dobrý, atmosférický film, sic lehce zapomenutelný.
7. Memento (2000)
Po Nolanovu krátkém debutu se Memento dá považovat za jeho první skutečný snímek. V něm se Guy Pierce, postižený ztrátou paměti, snaží přijít na kloub vraždy své manželky. Částečně barevný, částečně černobílý, po většinu času pozpátku vyprávěný příběh zcela jasně světu oznámil Nolanovu posedlost časem. Film spíše než cokoliv jiného připomíná puzzle a divák musí bedlivě sledovat každou jeho částečku, aby složil celkový obrázek. I přes radikální strukturu se však v Mementu nenachází jediná část, která by zde byla jen pro efekt. Memento představilo Nolana jako obrovský talent a velkou naději světového filmu.
6. Interstellar (2014)
Tato meziplanetární výprava, zcela otevřeně inspirovaná Kubrickovou Vesmírnou odyseou, je Nolanovým nejepičtějším a paradoxně i nejintimnějším snímkem. Část diváků i kritiků byla zklamaná posledním aktem, který na rozdíl od zbytku filmu, jenž staví na astrofyzicích teoriích posvěcených i držitelem Nobelovy ceny za fyziku Kipem Thornem, bezostyšně spoléhá na emoce. Pro Nolana, jehož filmy jsou (občas na škodu) chladné a odtažité, je to nečekaný, a možná právě o to více vítaný tah. Scéna, v níž se vynikající Matthew McConaughey dívá na staré video zprávy, je v Nolanově světě atypickým, srdcervoucím a vřelým momentem. Spolu s dech beroucími vizuály a jedním z nejlepších soundtracků Hanse Zimmera vůbec dosahuje Interstellar nadzemských kvalit.
5. Batman začíná (2005)
Svěřit Nolanovi adaptaci superhrdinského filmu byl geniální tah. Batman začíná je ukotvený v realistickém velkoměstě, zatížený traumaty a hloubá v psychologii hlavní postavy. První část batmanovské trilogie bývá často upozaďována na úkor té druhé, což je sice ospravedlnitelné, Batman začíná ovšem položil pevné a ohromující základy celého konceptu tohoto triptychu, za což si zaslouží jen a jen chválu.
4. Dunkerk (2017)
Když se Christopher Nolan rozhodl natočit válečný film, bylo samozřejmé, že se vydá jinou cestou než všichni ostatní. Nolanovi nejde o historickou akurátnost, Dunkirk je čistě zážitkovým snímkem. Evakuace vojáků tak není nudnou hodinou dějepisu, ale sugescí vojenského prožitku. Příběh je rozložen do tří časových linek (týden, den a hodina), což je koncept, se kterým se v Nolanových filmech pravidelně setkáváme, a tří lokací (země, voda a vzduch). Jako celek může Dunkirk působit až přehnaně konceptuálně, avšak to mu neubírá nic na působivosti.
3. Dokonalý trik (2006)
Dokonalý trik se jeví jako malý zázrak. Je stěží uvěřitelné, že mezi Batman začíná a Temným rytířem Nolan natočil tento skvost; jeden masterpiece za druhým. Příběh obsese a rivality mezi dvěma kouzelníky z dob viktoriánské Anglie sice patří mezi méně známé snímky Christophera Nolana, avšak řadí se k jeho naprosto nejzdařilejším. Jeho zpřeházená chronologie a geniální struktura jsou vlastně samy iluzí, ba přímo dokonalým trikem. Ze všech Nolanových filmů je právě tento ten nejmagičtější a de facto parafrázuje Nolanovu roli režiséra jakožto kouzelníka, který nás, nic netušící diváky, má v hrsti.
2. Temný rytíř (2008)
Vezměte v potaz všechny filmy tohoto století a ukažte na ten, který by svým významem, kvalitou a přesahem představoval větší popkulturní milník než Temný rytíř. Stěží naleznete jeden, který by se alespoň přiblížil tomuto nečekaně brilantnímu pokračování Batman začíná. Temný rytíř redefinoval špici superhrdinských snímků a stal se výchozím bodem hodnocení všech filmů tohoto žánru, které se nesou ve vážnějším, temnějším duchu. Několikero klimaxů, napínavé akční sekvence, spletitá psychologie postav, a pak samozřejmě psychopatie Heatha Ledgera v jeho nejlepší a osudné roli Jokera. Ani 12 let po uvedení Temného rytíře do kin neupadá debata o tom, zdali se jedná o nejlepší superhrdinský film všech dob. Už jen tento fakt poukazuje na to, že Temný rytíř je skutečně nejen nejlepší superhrdinský film všech dob, ale jeden z nejlepších filmů všech dob vůbec. Tečka.
1. Počátek (2010)
Počátek je ze všech Nolanových snímků tím nejvíce nolanovským. Střádá v sobě to nejlepší ze všech atributů typických pro tohoto režisérského velikána; ať už vrstevnaté časové linie, výborné herecké výkony, skvělý hudební doprovod, či enormní přitažlivost Nolanovy představivosti. Lze stěží uvěřit, že tento kolosální risk Nolanovi vůbec vyšel. Pokud se totiž snažíte vyprávět děj Počátku někomu, kdo ho nikdy neviděl, pravděpodobně selžete. Jedná se totiž o sen ve snu…ve snu (a možná ve snu?). Jeho komplikovanost je matoucí, a přeci jen díky famóznímu zpracování až jakýmsi zázrakem logická.
Název Počátek (v originále Inception) odkazuje na vnuknutí myšlenky v mysli druhého člověka, což je přesně to, co Nolan s filmovými diváky provádí již více než dvě dekády. Svou tvorbou nám podsouvá myšlenky a otevírá nové světy, a to nikterak povrchně, ale s hloubkou a obdivem. Je celkem příznačné, že jeho nejlepší snímek se zabývá sny. Christopher Nolan je totiž vizionář, jehož sny jsou preciózní a grandiózní. Spolu s ním můžeme snít ve velkém.
Tenet (2020)
Tenet, jedenáctý film Christophera Nolana vstupuje do kin ve čtvrtek 27. srpna. Uvidíme, na jakou příčku Nolanových snímků se zařadí.
připravil: Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Totalfilm.cz, Vertical Entertainment © 2020