Nepřehlédněte

První dojmy – Bábovky jsou možná mírně banální, ale skvěle natočené

Výrazné příběhy několika ženských i mužských postav, které se v závěru propojí. Koncept, který není úplně objevný, ale pokud má oporu v dobře napsaném scénáři, funguje. A to je i případ Bábovek Rudolfa Havlíka a Radky Třeštíkové (podle jejího knižního bestselleru film vznikl). Rudolf Havlík má za sebou čtyři filmy. Přestože mají kolísavé recenze, jedno mají společné – lehký otěr o hollywoodské postupy v tom nejlepším slova smyslu. Je mi jako divákovi upřímně jedno, jestli jsem téma viděl na plátně už několikrát, pokud je stále nosné a správně uchopené. Havlík s Třeštíkovou předkládají komediální drama, kterému můžeme možná vyčítat předvídatelnost. Ale rozhodně ne nudu.

Bábovky (foto: CinemArt)

Partnerské a rodinné vztahy. Neporozumění, rozkol, lži, nenávist i láska. A hlavně emoce. Emocionálních momentů je v Bábovkách opravdu velká nálož. A Havlík umí pracovat nejen s kamerou a výsledným vizuálem, ale především s herci. Mluvím hlavně o několika scénách bez dialogů, v nichž hrají výraznou roli hercovy či hereččiny schopnosti. Když se takový moment podaří dobře natočit, nasvítit a ve výsledku ještě doladit výrazným soundtrackem, nemůžete prostě šlápnout vedle.

Je pravda, že Havlík si s kamerou a americkým feelingem místy pomáhá opravdu hodně. Ale je to špatně? Ne.
V Česku každoročně vznikne velké množství více či méně povedených romantických komedií. Pokud se v rámci žánru objeví něco, na co se dá “normálně” koukat a ještě si z filmu odnést nějaké pozitivní pocity, je to zázrak. Bábovky navíc výrazně vybočují ze zaběhnutého žánru. O romantickou komedii v tomto případě opravdu nejde. Je to drama, které nabízí několik úsměvných scén. Jde ale o vyváženější koncept, než třeba lednový pokus z podobného ranku Příliš osobní známost.

Knihu Bábovky jsem si těsně před projekcí přečetl a nějak jsem si nedovedl představit, jak ji lze bez větších ústupků převést na filmové plátno. Havlík s Třeštíkovou si s tím ale poradili velmi dobře, i za cenu odklonů od předlohy. Dokonce tak dobře, že film ve mne emoce rozjitřil podstatněji, než samotná knižní předloha.

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2020

%d blogerům se to líbí: