Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

ZA PÁR DNÍ ZAČÍNÁ V PRAZE DAS FILMFEST - FESTIVAL NĚMECKY MLUVENÝCH FILMŮ. PODÍVEJTE SE CO LETOS NABÍZÍ. PODROBNÝ PROGRAM NAJDETE ZDE.

Recenze: Bábovky jsou melodramatická obžaloba mužů, ale dobře natočená

Těžko říct, co žene Radku Třeštíkovou k tomu, aby svoje postavy črtala ve svých knihách sice razantně, ale poněkud afektovaně. Její knížka Bábovky mne nezaujala, ale to ještě nic neznamená. Nejsem cílová skupina. Totéž platí i u filmové adaptace, která právě vstoupila do kin, s tím rozdílem, že film se mi líbil. Koncept, kdy se výrazné příběhy několika ženských i mužských postav v závěru propojí, není nijak objevný. Ale pokud má oporu v dobře napsaném scénáři, funguje. Rudolf Havlík má za sebou tři filmy s kolísavým přijetím diváků. Co mu ale nelze upřít je lehký otěr o hollywoodské postupy v tom nejlepším slova smyslu.

Bábovky (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Předvídatelné, ale zábavné[/pullquote]Je mi jako divákovi jedno, jestli jsem téma viděl na plátně už několikrát, pokud je stále nosné a správně uchopené. Havlík s Třeštíkovou předkládají komediální drama, kterému můžeme možná vyčítat předvídatelnost, ale rozhodně ne nudu. To pochopitelně znamená, že jednotlivé charaktery nemohou být napsány s precizností artových psychodramat. Náznak jakési lehkonohosti tady být musí, jinak by Bábovky nebyly dobrý mainstreamový produkt. Ale přes plochost postav se režisérovi daří dotlačit herce ke správnému výrazu a metě, která nakonec zajistí probuzení diváckých emocí. A opět nehodnotím, jestli diváka místy vydírá nebo ne.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Emoce především[/pullquote]Emocionálních momentů je v Bábovkách opravdu velká nálož. A Havlík umí pracovat nejen s kamerou a výsledným vizuálem, ale právě a především s herci. Mluvím hlavně o několika scénách bez dialogů, v nichž hrají výraznou roli herecké schopnosti. Když se takový moment podaří dobře natočit, nasvítit a ve výsledku ještě doladit výrazným soundtrackem, nemůžete šlápnout vedle. Je pravda, že Havlík si s kamerou a americkým feelingem místy pomáhá opravdu hodně. Ale je to špatně? Myslím, že ne.

Ondřej Vetchý v komedii Bábovky (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vítězství režie[/pullquote]Jedna věc je technická preciznost, druhá zásadní režijní schopnost. Tu Havlík jednoznačně má a díky svému vypravěčskému umu dokáže dokonale nastavit i expozici. Divák se v počáteční změti postav orientuje velmi dobře. A pomáhá tomu i smysluplný střih.
Bábovky jsou jednoznačně vítězstvím Rudolfa Havlíka nad poněkud problematickou předlohou Radky Třeštíkové. Sama spisovatelka nedostatečnost vykreslení postav v knize vykoupila spoluprací s Havlíkem a společně dali filmu ve scénáři mnohem lepší tvar a smysl, než má adaptovaná předloha.

Marek Taclík a Jana Plodková ve filmu Bábovky

V Česku každoročně vznikne velké množství více či méně povedených romantických komedií. Pokud se v rámci žánru objeví něco, na co se dá “normálně” koukat a ještě si z filmu odnést nějaké pozitivní pocity, je to zázrak. Bábovky navíc výrazně vybočují ze zaběhnutého žánru. O romantickou komedii v tomto případě opravdu nejde. Je to drama, které nabízí několik úsměvných scén. Jde ale o vyváženější koncept, než třeba lednový pokus z podobného ranku Příliš osobní známost.

  • 75%
    Režie - 75%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 70%
    Herci - 70%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 75%
    Střih - 75%
  • 70%
    Výprava - 70%
  • 80%
    Hudba - 80%
70%

Bábovky (2020)

Havlík s Třeštíkovou si s převedením nepříliš filmové látky poradili velmi dobře, i za cenu odklonů od předlohy a škrtání několika postav. Film mi emoce zjitřil a dělá dobrou reklamu knize, která může být pro diváka, který ji nečetl, poměrně výrazným zklamáním.

Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2020

Bábovky
Romantický / Drama / Komedie
Česko / Slovensko, 2020, 97 min
Premiéra: 24. 9. 2020 CinemArt
Režie: Rudolf Havlík
Předloha: Radka Třeštíková (kniha)
Scénář: Radka Třeštíková, Rudolf Havlík
Kamera: Václav Tlapák
Hudba: Ondřej Konvička
Hrají: Ondřej Vetchý, Jana Plodková, Lenka Vlasáková, Marek Taclík, Barbora Poláková, Táňa Pauhofová, Denisa Biskupová, Rostislav Novák ml., Jiří Langmajer, Oskar Hes, Brigita Cmuntová, Kristýna Podzimková, Karel Freund, Oliver Vyskočil

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast