Recenze: Corpus Christi – pochválen buď film polski

Cenami ověnčené polské drama Corpus Christi se v letošním oscarovém klání dostalo až do finální pětice snímků nominovaných na nejlepší mezinárodní film. Pro věřící pravděpodobně kontroverzní a pro ateisty přinejmenším konfrontující snímek přináší působivé filmové pomazání.

Každý kněží má ve svém životě hledat tu správnou drogu; ne tedy omamnou látku, jak praví česká definice, ale cestu, která se pod tímto výrazem skrývá v polštině. Spíše než droga duchovní je Danielovi však mnohem bližší droga kokainová, kterou se nestydí šňupnout, jakmile opustí nápravné zařízení pro mladistvé. Místo truhlárny, kam je vyslán, se Daniel začne vydávat za čerstvě vysvěceného kněze, jehož služby jsou potřeba v přilehlé vesničce. Svým neobvyklým projevem a extatickým kázáním si z místních obyvatel, jež svazuje nedávná tragédie, rychle vytvoří vlastní ovčí stádečko.

V očích Bartosze Bielenia, který ztvárnil postavu Daniela, se střídavě zračí ztracenost, žhářství a fanatičnost. Jeho intenzivní a do jisté míry až nekompromisní výkon podtrhuje ústřední témata filmu – slepá víra, přetvářka, nemožnost vymanit se z okovů minulosti a především neschopnost potlačit vlastní špatnou stránku. Nejen tyto, ale i mnoho dalších námětů, snímek zobrazuje povětšinou syrově, vždy pak s promyšlenou pointou.

Corpus Christi (foto: AČFK)

Obecně vzato je na Corpus Christi vše správně; od provokativního scénáře, přes rozhodnou režii až po silné herecké obsazení. Ať již vizuálem nebo fokusem na postavy v sobě snímek nese až jakousi severskou kvalitu. Zvrácená vesnická psychika dokonce lehce zavání Dogville dánského provokatéra Larse von Triera. Přestože by Corpus Christi zasloužil o pár minut zkrátit, celkově se jedná o výjimečně vydařenou záležitost s výborným finále. Jednoduše bardzo fajny film.

Corpus Christi (foto: AČFK)

Vykoupení (psychické či snad boží) obyvatel vesnice i Daniela zůstává příjemně ambivalentní. Funguje jako svátost smíření bez rozhřešení. Je to právě dvojí nátura pokání, povrchní či upřímná, jež charakterizuje celý snímek. Zdali Danielovi věřit jeho pobláznění Bohem zůstává na každém z nás. Pravdou ovšem je, že Daniel svým podezřelým chováním spíše než corpus christi připomíná chodící corpus delicti.

• Režie - 85%
    85
  • Scénář - 85%
    85
    80
    85
    80

Corpus Christi (2019)

Polsko v posledních letech produkuje jeden kvalitní film za druhým a Corpus Christi není žádnou výjimkou. Zápletka příběhu o mladém delikventovi, který ošálí celou vesnici, sice může působit úsměvně, snímek je ovšem zpracován s takovou znepokojivostí a pravdivostí, až jakýkoliv náznak úsměvu tuhne na rtech. Poukazuje totiž na temno v nás všech. Pochválen buď film polski.

83 %
foto/video: Asociace českých filmových klubů © 2020

Corpus Christi
Boże Ciało
Polsko, 2019, 115 min
Premiéra: 24. 9. 2020 AČFK
Režie: Jan Komasa
Scénář: Mateusz Pacewicz
Kamera: Piotr Sobociński Jr.
Hudba: Jevgenij Galperin, Sacha Galperine
Hrají: Bartosz Bielenia, Aleksandra Konieczna, Eliza Rycembel, Tomasz Ziętek, Barbara Kurzaj, Leszek Lichota, Zdzisław Wardejn, Łukasz Simlat, Anna Biernacik, Lidia Bogaczówna, Malwina Brych, Bogdan Brzyski, Juliusz Chrząstowski, Radosław Ciucias, Mateusz Czwartosz, Maciej Duda, Andrzej Franczyk, Jan Hrynkiewicz, Lubomir Kempka, Krystian Kostow, Józef Kostycz, Alicja Majdosz, Janusz Mazurkiewicz, Bogusław Michałek, Helena Norowicz, Tobiasz Nowakowski, Katarzyna Ostrowska, Grzegorz Palkowski, Piotr Pawlak, Janusz Poborczyk, Jolanta Rychłowska, Jakub Sierenberg, Jarosław Soroko, Dariusz Starczewski, Sebastian Szałaj, Aleksander Talkowski, Marta Waldera, Juliusz Krzysztof Warunek, Leszek Wiśniewski, Tomasz Włosok, Wojciech Ziętek, Konstanty Szemraj