Filmová distribuce se musí přizpůsobit, říká ředitel Film Europe a kinař Ivan Hronec

“Možná se blížíme do doby, kdy mainstream jako žánr přestane existovat. Multiplexy mají objektivní problém kvůli současné situaci a svojí velikosti. Sledujeme paradox, který je nádherný, ale z dlouhodobého hlediska i scary. Naše tzv. festivalové, artové publikum, neklesá. Jak je to možné?” ptá se Ivan Hronec, zakladatel distribuční společnosti Film Europe a butikového kina Edison Filmhub v centru Prahy.

Ivan Hronec (foto: Totalfilm.cz)Be

Rozhovor jsme natáčeli v průběhu léta a přinášíme vám jej nyní v průběhu přehlídky Be2Can (ta měla již 14. října skončit, ale nařízením vlády byla v průběhu trvání přerušena a brzy bude přenesena do online prostoru). Tradiční přehlídka každý podzim představuje to nejlepší ze snímků naplánovaných pro kinodistribuci Film Europe na následující měsíce. Obsah rozhovoru, který se mimo jiné dotýká nutnosti hybridizovat (kombinovat formy distribuce) uvádění filmů pomocí online VoD platforem, je v současné chvíli o to aktuálnější, že Be2Can po náhlém znovuuzavření kin muselo zamířit právě do internetového prostoru videotéky Edisonline.

FILM EUROPE s týmy v Praze, Bratislavě, Londýně a Cannes nakupuje, koprodukuje, v kinech, na VoD a DVD distribuuje a ve vlastních televizích vysílá evropský a festivalový film. Do programů českých, slovenských, maďarských a polských kin a festivalů přinesla od roku 2009 již stovky špičkových filmů.



Popcorn je důležitý

“Art house by neměl mít radost, že mainstream má problém, malá kina nemají mít radost, že multiplexy se vrací pomaleji. Jsou to buldozery a válce, a ty je těžší rozběhnout, než malou motorku. Pokud se to ale nestane, nemáme cesty,” dodává podnikatel, který během karantény spustil první česko-slovenské festivalové VOD Edisonline. “Popcorn je tak důležitý, že se bez něj skutečně nevyplatí otevřít kino. Pro někoho je to šokující, ale i bez kina a popcornu by pro 80 % hollywoodských filmů vlastně dostačoval jen merchandising, aby mohly existovat. Pro většinu publika je šok, že „blbý popcorn“ neumožní otevřít kino. To proto, že je to industry. My potřebujeme kafe, dobré víno, krásný, unikátní a butikový prostor. To je náš produkt,” vysvětluje Hronec.

Na zbytek rozhovoru, který vám nyní v nezkrácené formě přednášky o aktuální kinařské a filmové situaci přinášíme, se podívejte v následujícím videu.

-red-
foto/video: Totalfilm.cz a Film Europe © 2020