Recenze vítězného filmu Anifilmu: Správnej sound je působivý a zábavný

Cenu za nejlepší celovečerní animovaný film pro dospělého diváka na Mezinárodním festivalu animovaných filmů Anifilm Liberec získal snímek japonského režiséra Kenjiho Iwaisawy Správnej sound. Autor na snímku pracoval téměř bez rozpočtu po dobu sedmi let a výsledkem jeho práce je kompletně ručně kreslené dílo. Snímek vychází z úspěšného manga komiksu od Hiroyuki Ohashiho.

Film vypráví o třech výtržnících ze střední školy, kteří neprožívají nic zajímavého. Jejich život je naplněn nudou, kterou se trio kamarádů snaží zahánět především prostřednictvím videoher, trénováním boxu či bitkami s ostatními. Jejich životy se změní, když hlavní člen party Kenji náhodou přijde k basové kytaře. To ho přivede k nápadu založit se svými přáteli kapelu. A i přesto, že nikdo z nich nemá žádné hudební zkušenosti, rozhodnou se návrh Kenjiho přijmout a začnou trénovat – Ota a Kenji na basovou kytaru a Asakura na bicí. Ačkoliv založení kapely bylo pro přátele nejdřív jen dalším způsobem zabití volného času, postupně se pro ně hraní stává vášní a prostředkem vyjádření emocí. A i přes jejich primitivní skladby se jim podaří nadchnout lídra konkurenční folk kapely, který následně skupinu kamarádů přesvědčí, aby zahráli na nadcházejícím rockovém festivalu.

Správnej sound

Autor si zábavně pohrává s motivy nudy a strachem z neznámého. Když Kenji těsně před festivalem svým přátelům oznámí, že už ho kapela nudí, není to z důvodu, že by ho nebavila. Má strach následovat vášeň, kterou v něm hudba probudila. Ve vrcholné scéně, která se odehrává na pódiu rockového festivalu, se všichni hrdinové své vášni podvolí a dají volný průchod svým emocím.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Výtvarná stránka[/pullquote]Správnej sound vyniká především originálním stylem kreslení. Iwaisovo provedení je sice značně jednodušší a minimalističtější než předloha od Ohashiho, ale i přesto jsou jeho postavy dynamické a plné emocí. Autor při vyprávění využívá kontrastu mezi jednoduchou a téměř lineární kresbou s dynamickými a drsnějšími tahy. Ve filmu dobře působí i statické obrazy zabírající pouze neměnící se tváře hlavních hrdinů, které tak zdůrazňují nudu či lhostejnost, kterou samotní hrdinové prožívají. Iwaisawa ukazuje, že jednoduchá animace dokáže být i mnohem působivější než vizuálně složité obrazy. V díle se několikrát objevují odkazy na éru Beatles – ať už slavnou scénou z přechodu na Abbey Road či postavami s tváří Johna Lennona.

Správnej sound

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hodnocení poroty[/pullquote]Samotná porota festivalu se ke snímku vyjádřila takto: „Zpracování, rytmus a použití klidu a ticha v kombinaci s minimalistickými dialogy nám dává velmi humorný film, který boří standardy. Správnej sound také přináší úžasné rotoskopické představení a všechny hudební scény mají skvělou uměleckou režii. Film je hravým vyjádřením toho, jaké je to být součástí skupiny, skvělých zážitků ze společného života, ideálně v kině v obklopení smějících se lidí.“

• 80%
    Režie - 80%
  • 75%
    Scénář - 75%
  • 85%
    Výtvarné umění - 85%
  • 80%
80%

Správnej sound (2020)

Správnej sound je zkrátka zábavné a minimalistické dílo, na kterém je vidět, že ho autor dělal s vášní. Dílo je po vizuální stránce působivé a i přesto, že příběh je v celku jednoduchý, divák se u něj od srdce nasměje.

Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: GKIDS Films © 2020

Správnej sound