Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

50. LETNÍ FILMOVÁ ŠKOLA: ZAHAJOVACÍM FILMEM LETOŠNÍHO ROČNÍKU JE NOVINKA ŠIMONA HOLÉHO HELLO WELCOME. TRAILER ZDE.

Analýza: Warneři dají nejočekávanější filmy online, HBO Max míří pomalu i k nám

Před časem studio Warner Bros. rozhodlo o zveřejnění Wonder Woman 1984 nejen v kinech, ale po dobu jednoho měsíce i na streamovací službě HBO Max. Ta momentálně pracuje i na nové verzi ne příliš povedené Justice League z roku 2017. Co se původně tvářilo jako zajímavá spolupráce DC a HBO se nakonec ukazuje být začátkem daleko většího plánu. Včera v noci totiž Warneři oznámili měsíční 4K Ultra HD streaming bez jakéhokoli extra poplatku všech svých plánovaných premiér pro příští rok, jako je nový Matrix, Suicide Squad nebo třeba odložená Duna.

Wonder Woman 1984

Ze strany studia Warner Bros. by tedy nemělo během příštího roku docházet k dalším přesunům premiér, kterých jsme se letos dočkali požehnaně – nehledě na pandemickou situaci by si filmy měly odbít kinopremiéru všude tam, kde to půjde, a zbytek diváků dostane možnost po zaplacení předplatného HBO Max. Ta je ovšem v tuto chvíli dostupná pouze v Americe, mezinárodně by se tedy nic zásadního zatím nemělo změnit. Spolu s premiérou ve světových kinech by tedy nejnovější snímky z produkce Warner Bros. měly vždy být v USA v nejvyšší kvalitě dostupné k online přehrání po dobu jednoho měsíce od premiéry, než filmy z internetu na nějakou dobu zmizí, zůstanou už jen v kinech a stejně jako ve zbytku světa se objeví znovu až na DVD, BluRay a např. za poplatek na iTunes.

Momentálně se tedy jedná o tyto filmy s ohlášenou premiérou:

  • Mortal Kombat – premiéra 15. ledna
  • The Little Things – premiéra 29. ledna
  • Tom a Jerry – premiéra 3. března
  • The Many Saints of Newark – premiéra 12. března
  • Reminiscence – premiéra 16. dubna
  • Godzilla vs. Kong – premiéra 21. května
  • V zajetí démonů 3 – premiéra 4. června
  • In the Heights – premiéra 6. června
  • Space Jam: A New Legacy – premiéra 16. července
  • The Suicide Squad – premiéra 6. srpna
  • Duna – premiéra 1. října
  • Elvis – premiéra 5. listopadu
  • King Richard – premiéra 19. listopadu
  • Matrix 4 – premiéra 22. prosince

Co to znamená pro českého diváka?

Nepočítaje piráty kradoucí filmy na internetu, pak v bezprostřední současnosti v zásadě nic. V Česku by si filmy měly odbít klasickou premiéru na stříbrném plátně, jakmile tuzemské kinosály budou moci otevřít. Distribuční společnost Vertical Entertainment vlastní promítací práva k Wonder Woman a hodlá film do kin nasadit, jakmile to opatření české vlády umožní (v tuto chvíli zatím platí původně datum 14. ledna 2021).

Dalším zásadním zjištěním včerejší tiskové konference ovšem je i oznámení, že v druhé polovině následujícího roku plánují Warneři HBO Max rozšířit do zemí Latinské Ameriky a Evropy. Konkrétnější informace zatím nejsou známy, ale cílem společnosti údajně je rozšířit službu do 190 zemí světa – tedy téměř do celé planety, a tedy pravděpodobně i na tuzemský trh. To ale automaticky neznamená, že nové warnerovky budou s launchem služby automaticky dostupné na internetu i u nás, řada z nich je totiž již smluvně ošetřena ve vztahu k lokálním distributorům, jako je právě Vertical.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pirátské žně?[/pullquote]I pokud tedy HBO Max do Česka během příštího roku dorazí, není pravděpodobné, že se hned v její nabídce budou objevovat premiérové hity, jako se tomu bude dít v Americe. Jedinou legální cestou, jak se k novým warnerovkám dostat, tedy nadále zůstane návštěva kinosálu, lze ale předpokládat, že minimálně do uvedení HBO Max na náš trh se bude pirátům nadmíru dařit. Studia si všeobecně lokální trhy začínají hlídat bedlivě až ve chvíli, kdy na ně svůj produkt uvedou – stačí si vzpomenout na český start Netflixu a následné legální postihy a pády nejrůznějších neoficiálních filmových agregátorů na našem internetu.

Konsekvence rozhodnutí Warnerů ve vztahu ke kinematografii každopádně mohou nastat v globálním měřítku, a v tom případě se nás samozřejmě rovněž dotknou.

Co krok Warnerů může znamenat pro světovou kinematografii?

Rozhodně se jedná o zatím nejrazantnější reakci na pandemii ze strany jakéhokoli světového studia. Agentura Reuters mluví o bezprecedentním tahu, který vážně zahýbal akciemi a tedy budoucností kinařů. Wall Street Journal pro popis situace použil slovo „drastický,“ agentura AP pak „zemětřesení.“ Těžce zkoušení a extrémně zadlužení kinaři z celého světa mají pocit, že od Warner Bros., kteří pro ně ještě v létě obětovali kolosální blockbuster Tenet, dostali poslední ránu.

Americká národní organizace kinařů NATO dlouhé roky bojovala proti zkracování distribučních oken, určujících dobu od uvedení snímku do kin a jeho uvedení na domácí nosiče a právě online VOD služby. Letos se ovšem s nešťastně snězeným wuhanským netopýrem a následnou pandemií potkal i konec roky starých smluv mezi NATO a studii, které minimální délku tohoto období garantovaly. Studia tak rázem ztratila jakýkoli zájem kinaře zachraňovat a dělit se s nimi o zisky ze vstupenek.

Diváci v klasickém kině (ilustrační foto: Totalfilm.cz)

Revoluční distribuční model, se kterým Warneři přichází, se sice jeví jako hybridní kompromis mezi zachováním kolektivního, technicky vypiplaného kinozážitku, pro které jsou velkofilmy tvořeny, s nabídnutím domácí alternativy. Kinaři ovšem v zásadě na výběr nedostali, protože jedinou alternativou se jim stala ztráta veškerých připravovaných blockbusterů ze stáje Warnerů, kteří jsou na trhu hollywoodských produktů zásadním hráčem. Jako takoví samozřejmě udávají globální trendy, nastává tedy otázka, jak zareagují zbylá studia. Snadno tak může nastat situace sebenaplňujícího proroctví, kdy se studiím nechce posílat svůj drahý produkt do kin, ze kterého plyne méně a méně příjmů. Diváci si mezitím po bezmála dvou letech konzumace VOD zvykají více a více na domácí streaming, což návštěvnosti opuštěných kinosálů nijak nepomůže.

Začarovaný kruh, ohrožující přežití konzumace filmových zážitků tak, jak je koncipovali už bratři Lumiérové před více než sto lety, je na světě. Domácí streaming filmů k němu určených má rozhodně své místo a nesporné výhody. Audiovizuální bomby natáčené pro velké plátno, jako byl zmíněný Tenet nebo odložená Duna, však na sebelepší televizi se sebelepším ozvučením nenahradí kinosál kvůli jeho technické dokonalosti, povaze kolektivního zážitku ze sledování filmu a tzv. dark cave efektu, kdy se v potemnělém sále divák soustředí pouze a jenom na film.

ilustrační foto (archiv)

S tím samozřejmě nemusí každý divák souhlasit a i drahý velkofilm si leckdo užije více v pohodlí domova. Univerzální pravdou nezávislou na osobní preferenci však zůstává, že natáčení výpravných blockbusterů pro domácí obrazovky se při současném ekonomickém nastavení VOD předplatných zkrátka a jednoduše jejich produkcím nevyplatí. Netflix v posledních letech místy takový snímek svým předplatitelům nabídne, nejedná se ovšem o gró jejich příjmu a jedná se naopak spíše o marketingovou investici.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Konec velkých blockbusterů?[/pullquote]Závěrem je, že ve chvíli, kdy by se filmová výroba masověji přesunula na naše monitory a smartphony, ty nejnákladnější a mnohdy i nejlepší projekty by v nejhorším případě jednoduše mohly přestat vznikat, alespoň pokud by VOD služby zásadně nepodražily, nebo tvorba velkofilmů výrazně nezlevnila. Kinematografie je koneckonců jen průmysl a byznys, a ten musí dávat v první řadě smysl ekonomicky. Studia by na takové změně statu quo díky zmíněné absenci nutnosti dělit se o své příjmy s kinaři neutrpěla – utrpěla by kina a v nejčernějším scénáři kvůli ochuzené nabídce pak my, diváci.

Letos v létě jsme se o potřebě filmových společností hybridizovat svou nabídku bavili se zakladatelem Film Europe, Ivanem Hroncem, který celou situaci částečně předpověděl:

Jaká je pozice Warnerů?

Navzdory výše popsaným neveselým predikcím, které se doufejme nenaplní, není fér Warner Bros. za jejich byznysové rozhodnutí spílat. Rok 2020 byl pro kinematografii obrovským zásahem a není divu, že studia hledají řešení, jak situaci řešit. Podle veškerých prohlášení je navíc popsaný plán prezentován pouze jako jednorázové řešení pro příští rok, jelikož studio nevěří, že by se situace po Silvestru a nástupu vakcín proti Covidu-19 zázračně vrátila do normálu. Proto údajně hledá cestu, jak uspokojit diváky, filmaře i provozovatele kin a chtějí filmy dostat jak ke koncovým zákazníkům, tak na velká plátna, pro která byly vytvořeny.

Občerstvení v kině – ilustrační foto

Warner Bros. navíc mají pravdu s tím, že hotové filmy ztrácí s každým dalším odložením nejen na ekonomické, ale i divácké atraktivitě. Propagace filmu stojí desítky milionů dolarů a neustálé posouvání premiér se tak stává černou dírou na peníze. Na roky 2021 i 2022 se tvoří přecpaná fronta filmů, které by při tradičním nasazení do kin na sobě vzájemně parazitovaly a trh by byl jednoduše přesycen.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]VOD roste[/pullquote]I při uklizení části filmů na internet lze očekávat značnou ztrátovost, na druhou stranu od začátku pandemie čísla všech velkých VOD služeb rostou. Konkrétně probíranému HBO vzrostl počet předplatitelů o celých 60 %. Podobně je na tom Disney+, který celosvětově nasbíral již 74 milionů platících předplatitelů v podstatě jen díky Mandalorianovi, který se i čerstvě podle průzkumu stal nejatraktivnější aktuální filmovou značkou.

Noví uživatelé by tak na HBO Max mohli přijít kvůli Wonder Woman, zůstat kvůli Přátelům a posléze si počkat na Space Jam a Dunu. Warnerům by jejich risk mohl alespoň částečně vyjít a své koronavirové ztráty by se jim mohlo podařit zmenšit. Nezbývá než doufat, že tratit kvůli tomu nebudeme v konečném důsledku my, filmoví fandové, a že světlé zítřky nečekají jen filmové piráty.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Vertical Entert., HBO, archiv, Totalfilm © 2020

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast