Recenze: Střípky ženy – Vanessa Kirby exceluje v dramatu o ztrátě dítěte

Jak napovídá název, snímek skládá dohromady střípky vitráže života ženy zasažené tragédií. Kanadské drama snoubí nelehké téma smrti novorozeněte s vynikajícím výkonem Vanessy Kirby. Zhlédnout ho můžete na Netflixu.

Střípky ženy (foto: Netflix)

Navzdory emočně náročnému námětu má film jednoduchou zápletku. Domácí porod Marthy (Vanessa Kirby) vyústí v tragédii, když jen několik málo okamžiků po porodu její dcera zemře. Co následuje, jsou dlouhé měsíce plné zármutku, prázdnoty a popírání. Martha během nich musí přehodnotit vztah ke svému životu a rodině, a rozhodnout se, zda bude žalovat porodní asistentku, která nezavolala včas pomoc.

Porod v jediném záběru

Samotný porod odehrávající se téměř na začátku snímku tvoří jediný záběr trvající 23 minut. Od prvních kontrakcí až po smrt novorozeněte je neochvějně intenzivní, extrémní a vyčerpávající. Mezi takto úderným startem a zbytkem filmu však panuje jasně patrná diskrepance. Následuje totiž elegantně uchopené drama, které se po většinu stopáže nese sice v bolestném, avšak tlumeném a překvapivě ne nadmíru zdrcujícím tónu.

Střípky ženy (foto: Netflix)

Výtečná představitelka

Ač se zápletka odvíjí vcelku předvídatelně, překvapit může Vanessa Kirby v ústřední roli Marthy. Ta se nedrží šablonovitosti, nespoléhá na slzy a citově nevydírá. Její Marthu naopak tragédie zcela ochromila, a má pak po většinu času prázdný a bolestný výraz. Kirby v sobě nese cosi ledového jako například Rosamund Pike. V soudní síni pak svým herectvím připomene Meryl Streep v její první oscarové roli v Kramerová vs. Kramer nebo například Nicole Kidman v druhé řadě Sedmilhářek. Ať už se halí do královských klenotů coby princezna Margaret v seriálu Koruna nebo rozdává rány po boku Toma Cruise v poslední Mission Impossible, Kirby pokaždé exceluje. Ve Střípcích ženy předvádí zatím svůj nejlepší výkon a suverénně se řadí mezi žhavé kandidáty na letošní filmové ceny.

Střípky ženy (foto: Netflix)

I zbytek hereckého ansámblu odvádí výbornou práci. Ellen Burstyn je ve svých 88 letech stále na vrcholu hereckých sil, a i jinak vždy otravně úporný Shia LaBeouf si naštěstí uvědomil, že tento film není o něm a hraje tak přiměřeně. Navzdory jeho příjemnému výkonu se ovšem Netflix rozhodl LaBeoufa vyřadit ze své kampaně na filmové ceny, neboť ho jeho bývalá přítelkyně, zpěvačka FKA Twigs, zažalovala za psychické, fyzické a sexuální zneužívání.

Film Střípky ženy není sice bez vad, ale poskytuje hlubokou, trýznivou sondu do psychiky jedné poničené duše. Vyrovnávání se s utrpením je sice všem lidem v určité míře známé, avšak vždy individuální. A právě v tom tkví síla tohoto snímku – k osobní tragédii přistupuje s pochopením a unikátně.

70
    75
    85
    70
  • Kamera - 75%
    75

Střípky ženy (2020)

Snímek Střípky ženy vyplňuje autenticita i zdravá dávka pochopení pro obrannou reakci ústřední postavy na ztrátu dítěte. Nad tímto režijně lehce disbalančním dramatem kraluje Vanessa Kirby, přičemž právě ona je tím primárním důvodem proč se ponořit do takto bolestného tématu.

75 %
foto/video: Netflix © 2020

Střípky ženy