Na začátku února odstartovalo natáčení nového filmu Arvéd vznikajícího v česko-slovenské koprodukci. Komorní dobové drama vypráví o faustovském propadnutí peklu, o tom, kam až jsme schopni zajít, abychom dosáhli svého cíle. Doktor Arvéd Smíchovský byl ochoten jít až k hranicím samotného pekla.
Příběh Jiřího Arvéda Smíchovského vyšel knižně v roce 2016 pod názvem Malostranský ďábel a ihned tento portrét jedné z nejrozporuplnějších osobností české historie vyvolal velké ohlasy. Autor této knihy, spisovatel Jan Poláček, je i spoluscenáristou filmu společně s režisérem snímku debutujícím Vojtěchem Maškem. Filmový příběh se rodil od roku 2017.
Podstatná část natáčení proběhne v Praze v ateliérech ve Kbelích, kde filmaři pod vedením režiséra Vojtěcha Maška a kameramana Dušana Husára natáčejí v dekoracích, které jsou na pomezí surreálného snu a uvěřitelné skutečnosti. Tyto scény tvůrci následně propojí s reálnými lokacemi a vytvoří svébytný svět hlavního hrdiny Arvéda.
Ve filmu se objeví řada skvělých herců, jejich výběr a obsazení popisuje Vojtěch Mašek: „Od začátku jsem věděl, že Arvéd je Michal Kern. Shodou okolností jsem se v době, kdy jsem s ním připravoval divadelní představení Mimo zápis, začal také zabývat myšlenkami na film o Arvédovi. Jsem velmi rád, že nabídky dalších hlavních rolí přijali moji oblíbení herci a herečky jako Saša Rašilov, Martin Pechlát, Jaroslav Plesl a Vojtěch Vodochodský, už při prvních zkouškách a přípravách potvrdili, že jsou ideální volbou.
Divadelní a televizní herec Michal Kern k titulní postavě a k přípravě na roli dodává: „Jiří Arvéd Smíchovský, přezdívaný malostranský ďábel, byl doktorem práv a filozofie, okultistou, kolaborant s nacistickými okupanty, udavač, později falešný svědek a přisluhovač komunistického režimu. Velice inteligentní osobnost s geniální pamětí. Člověk s obrovským vnitřním konfliktem, extrémními psychickými polohami, zaprodanou duší a neutuchající touhou po vědění. V rámci příprav natáčení je mi velkou oporou režisér Vojtěch Mašek, který trpělivě odpovídá na všechny mé zvídavé otázky. A pod jeho vedením mi byl dopřán luxus v podobě hereckých a kamerových zkoušek se všemi kolegy. No a pak řekl bych standardně jako při každé nové roli. Vodítkem je mi silný scénář, zkoumání motivací a jednání postavy. A četbou beletrie, mnoha odborných knih a materiálů, zejména o hermetismu.“
Spoluscenárista filmu Arvéd Jan Poláček vzkazuje divákům, na co se můžou v kině těšit: „Já věřím, že to pro mnohé bude překvapivý příběh muže, ze kterého okolnosti a dobový tisk stvořily ďábla. Mám ale pochybnosti, jestli jím nebyli spíše ti, co ho používali jako nástroj. Arvéd mohl být jen sečtělým člověkem oslňujícím společnost svou pamětí a širokými znalostmi. Mohl být známý v úzkém kruhu lidí sdružujících se v tajných okultních společnostech. Žil ale v době dvou totalit a ty poznamenaly jeho charakter. Jeho hnacím motorem byly vysoké ambice. Chtěl být slavný. Toužil, aby jeho jméno bylo v naučném slovníku. Možná si skutečně přál vyniknout za každou cenu… i za cenu konání zla. Je mi blízká imaginace v tvorbě režiséra Vojtěcha Maška a věřím, že tenhle příběh je stvořený přímo pro něj. Práce na scénáři v jednu chvíli končí a já se těším, až postavy ožijí na plátně.“
Producenty filmu jsou Kristýna Michálek Květová, Tomáš Michálek – Cinémotif Films v koprodukci s Ivanem Ostrochovským, Punkchart Films a Českou televizí.
Do kin jej uvede distribuční společnost CinemArt.
-red-
foto: Kristýna Strejcovská © 2021
zdroj: P. Slavík, A. Aronová, CinemArt