Recenze: Cherry chybí emocionální přesah, Holland ale nezklamal

Cherry (Tom Holland) žije v malém městě v Ohiu, experimentuje s omamnými látkami a studuje vysokou školu… dokud neztratí svou lásku Emily (Ciara Bravo) a nerozhodne se místo školy narukovat do armády a odjet do Iráku. Po návratu z války a viděných hrůzách však trpí posttraumatickou stresovou poruchou a protože neví, co se životem, propadne se do nekonečné spirály drog a zločinu. Film je k dispozici na Apple TV+ s českými titulky.

Cherry (foto: Apple TV)

Máte-li za sebou režii dvou z desíti nejvýdělečnějších filmů historie vč. samotného krále žebříčku, můžete popustit uzdu svým tvůrčím fantaziím a ambicím. Cherry, nový projekt bratrů Russoových, kteří se po čtyřech filmech z marvelovského universa opět spojili s Tomem Hollandem, nepostrádá výrazný formální rukopis tvůrců nevázaných velkým studiem, jeho poselství je však poněkud neobjevné a po stránce obsahu přináší jen pomálu toho, co bychom již tolikrát neviděli jinde.

Cherry je založený na částečně autobiografické knize amerického veterána Nico Walkera a příběh filmu je rozdělen do několika napůl uzavřených kapitol, evokujících spolu s opakovaným bořením čtvrté stěny a voiceoverem hlavní postavy knižní předlohu poměrně přesvědčivě. Každý z těchto krátkých úseků filmu s sebou nese i svébytný tón, způsob vyprávění i audiovizuální zpracování. Navzdory tomu se pocitově jedná spíš o snímek dvou polovin – lepí dohromady mozek vymývající armádní výcvik z Olověné vesty, naturalistické hrůzy války očima mladého medika ala Hacksaw Ridge, a po protagonistově návratu domů a útěku k drogám svou nadsázkou připomene Trainspotting, jen kombinovaný s válečným PTSD jak vystřiženým z Amerického snipera. Ve všech zmíněných filmech jako by jejich emoce a sdělení však rezonovaly o poznání silněji. Nejvýraznějším východiskem Cherry tak je absurdita a zmar válčení a toho, jak se mladí Američané vydávají vstříc absurdním hrůzám, které nenavratitelně zničí na padrť jejich psychiku.

Cherry (foto: Apple TV)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Hollandův talent[/pullquote]Holland se přitom velmi snaží a byť jeho role už na hony daleko zavání oscarově vděčným materiálem, nikdo nemůže výkon čtyřiadvacetiletého Brita rozporovat. Že se v Hollandovi skrývá velký talent, který se s věkem bude jen a jen prohlubovat, koneckonců víme už z některých emotivnějších scén z jinak odlehčeného Spider-Mana a především netflixovského Ďábla. Se Cherry však tento mladý talent již nevratně vstupuje mezi dospělé a roste z něj skutečně pan herec. Začíná ve své tradiční poloze vyjukaného školáka, jen aby jako o několik desítek minut později strkal v irácké poušti vyhřezlá střeva zpět do břicha padlého spolubojovníka, a nakonec předváděl herecký koncert jako nevábná smažka a zlodějíček bojující s těžkým PTSD, kdy se jinak fešáckému sympaťákovi snadno daří budit v divákovi lítost i odpor. Je dobře, že Holland z obrazovky téměř nesleze, každá scéna je vyprávěna jeho očima, protože kromě něj zaujme už jenom mladinká Ciara Bravo, která mu umně sekunduje v roli těžce zkoušené partnerky.

Cherry (foto: Apple TV)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vymazlený vizuál[/pullquote]Samostatnou kapitolou a jedním z nejvýraznějších prvků filmu je pak kamera. Russoovi se s každým záběrem viditelně mazlí a spolu s kameramanem Newtonem Thomasem Sieglem jako by si vytyčili za cíl vystřídat několik poměrů stran, způsobů záběrování, ultraširokých čoček a způsobů rozostření. Pravda, svérázný vizuál filmu působí chvílemi se všemi těmi stylovými jízdami poněkud samoúčelně, jako něco mezi kamerovým cvičením a holým předváděním se. To nicméně nemění nic na tom, že na Cherry se dívá velmi hezky a spolu s výrazným soundtrackem, tu sahajícím po operních áriích a tu po stylovém rock’n’rollu, jde o audiovizuálně unikátní, vypiplanou podívanou.

• 65%
    Režie - 65%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 75%
68%

Cherry (2021)

Cherry skládá pod slupkou vypiplaného audiovizuálna a působivého herectví Toma Hollanda dohromady mozaiku příběhových prvků stokrát viděných v jiných filmech. Formálně jako celek film funguje dobře a jeho 142 minut uteče jako voda, po dokoukání titulků se však jakákoli jeho emocionální rezonance poměrně rychle vytratí.

foto/video: Apple TV Original, Apple Inc. © 2021

Cherry
Drama / Krimi
USA, 2021, 142 min
Premiéra: 12. 3. 2021 Apple TV+
Režie: Anthony Russo, Joe Russo
Předloha: Nico Walker (kniha)
Scénář: Jessica Goldberg, Angela Russo-Otstot
Kamera: Newton Thomas Sigel
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Tom Holland, Ciara Bravo, Jack Reynor, Michael Rispoli, Jeffrey Wahlberg, Forrest Goodluck, Michael Gandolfini, Daniel R. Hill, Fionn O’Shea, Kaine Zajaz, Ann Russo, Thomas Lennon, Theo Barklem-Biggs, Pooch Hall, Jose Pablo Cantillo, Damon Wayans Jr., Kristopher Wente, Adam Long, Liam Garrigan, Frank Blake, Kelli Berglund, Suhail Aldabbach, Joe Russo, Tamara Austin, Alison Lani, Ricky Wayne, Melissa DuPrey, Jamie Brewer, Anna Colwell, Bobby Schofield, Presciliana Esparolini, Nelson Bonilla, Nicole Forester