Zástupci Asociace producentů v audiovizi (APA) zaznamenávají rostoucí popularitu tuzemských seriálů v televizi i na internetu, některé z nich dokáží obstát také v mezinárodní konkurenci. Celosvětový trend vzniku ambiciózních seriálů sleduje filmový průmysl rozhodně poslední dekádu a Česká republika nechce být pozadu. Dokazují to data sledovanosti, míra spokojenosti diváků i zahraniční ocenění. Rostoucí popularitu české seriálové tvorby nepozastavila ani pandemie, ba naopak. Navíc hned po prvním lockdownu na jaře 2020, kdy filmaři dostali povolení na place testovat, vznikla v tuzemsku řada nových a úspěšných seriálů.
Vloni v květnu zavedli na natáčení mezi prvními opatření chránící před nákazou koronavirem tvůrci seriálu Kukačky. Příběh o záměně dětí právě odvysílala Česká televize a průměrná sledovanost přes 1,7 milionů diváků několikrát vynesla tento titul na vrchol denní sledovanosti. Natáčení Kukaček trvalo 80 dní, štáb čítal zhruba 60 lidí. „Vyšli jsme z pravidel zpracovaných APA ve spolupráci s hygieniky. Jednalo se například o testování, měření teploty, zakrývání dýchacích cest, dodržování rozestupů nebo omezení mimopracovních kontaktů. Seriál se nám povedlo úspěšně a bez větších komplikací dotočit, pouze jednou za celou dobu jsme zaznamenali pozitivní test a natáčení ihned pozastavili.“ říká producent Filip Bobiňski.
Vloni na jaře se točil a hned v dubnu byl uveden prostřednictvím Youtube také seriál sKORO NA mizině, jehož první díl má dnes přes 1,8 milionů zhlédnutí. Komediální seriál z divadelního prostředí o tom, jak se herci a tvůrci vypořádávají s tím, že nemohou dělat, co je živí, se stal internetovým fenoménem. A letos v únoru se se objevil na Netflixu, největší streamovací platformě na světě, první český seriál – stal se jím Svět pod hlavou.
Zhruba polovinu seriálů vyvíjí a vyrábí pro české televize napříč trhem řada produkčních společností sdružených v APA. K nejzajímavější televizní či internetové seriálové tvorbě posledních let z dílen renomovaných českých producentů patří například zmíněné Kukačky či seriály Zrádci, Herec, #martyisdead, První republika nebo Dáma a Král.
Silnou odezvu z hlediska sledovanosti i spokojenosti u seriálů vlastní výroby zaznamenává Česká televize, přestože vliv pandemie byl na výrobu seriálové výroby v roce 2020 významný a přerušení natáčení pořadů na tři měsíce vedlo k úbytku premiér zejména v podzimním schématu roku 2020 i 2021. Doposud došlo k posunům devíti pořadů seriálové tvorby. Od roku 2018 do března 2021 Česká televize odvysílala celkem 30 různých premiérových seriálů a minisérií vlastní tvorby se stopáží 183 hodin. Nejsledovanější vícedílné seriály (více než 4 díly) jsou ty odvysílané v roce 2021 – Zločiny Velké Prahy (v průměru 2 miliony diváků 15+), Kukačky (1,7 milionu) a Hlava Medúzy (1,55 mil).
Ve skupině komediálních seriálů jednoznačně kraluje MOST! se sledovaností 1,68 milionu diváků, extrémně vysoká byla i jeho odložená internetová sledovanost – v rámci 7 dní po odvysílání 260 tisíc, v průběhu 30 dní pak dokonce 432 tisíc. Seriály vysílané na začátku roku 2021 získaly nejen silnou odezvu z hlediska sledovanosti, ale dosahují i nadprůměrných hodnot spokojenosti (8,5). To samé platí i pro zaujetí.
Diváci byli výrazně spokojeni s Kukačkami a minisérií Božena. Seriály ČT jsou úspěšné také v zahraničí – dohromady pětidílná série Marie Terezie byla nominována na několik mezinárodních cen včetně Rose´d Or, osmidílná série Lynč bodovala zejména u německých diváků, série Princip slasti uspěla na ARTE, šestidílný projekt Zrádci získal garanci mezinárodního distributora.
Televizní stanice Prima zaregistrovala v rámci seriálů vlastní tvorby z let 2018-2020 a 2015-2017 trend růstu podílu sledovanosti ve všech strategických cílových skupinách. „Nejvyšší nárůst vidíme v mladší cílové skupině 15-54 let, kde průměrný share mezi těmito roky vzrostl o 1,07 procentního bodu. Zaznamenali jsme i posun v náladě diváka – v současnosti patří mezi nejoblíbenější rodinný seriál z prostředí statku Slunečná. Ta kraluje i sledovanosti videoarchivu,“ říká Marek Singer, generální ředitel skupiny Prima. Momentálně Prima natáčí pořady v souladu s aktuálními opatřeními a nařízeními vlády a uzpůsobuje natáčecí plány flexibilně podle možností herců a členů štábu. Seriálová tvorba je pro ni důležitá a neustále rozvíjí nové náměty. Do popředí zájmu se dostávají i seriálové předpremiéry k zakoupení v iPrima Videopůjčovně, kde se vůbec poprvé objevil nový seriál Einstein o mnoho měsíců dříve, než je televizní premiéra, a odpovědí byl velký počet zápůjček.
Pro internetovou televizi Mall.tv byl uplynulý rok dokonce akcelerační, a to z hlediska výroby i sledovanosti. Na první vlnu mimořádných opatření zareagovala spuštěním série #kulturažije zahrnující 250 živých přenosů představení a počinů, včetně karanténní minisérie Jiřího Mádla Miluju tě, Pucinko. Meziročně zaznamenala nárůst celkového počtu zhlédnutí z 23,8 milionů v roce 2019 na 55 milionů v roce 2020, přičemž sledovanost hraných seriálů vzrostla více než čtyřnásobně.
Nejvýznamnějším oceněním pro Mall.tv a zároveň pro Českou republiku je historicky první mezinárodní cena Emmy pro český seriál o kyberšikaně s názvem #martyisdead. Práce na volném pokračování s názvem #annaismissing už započala, pro internet se chystá i seriál Marka Najbrta s pracovním názvem Třídní schůzka. Zvýšený zájem o hranou tvorbu registruje internetová televize také ze strany českých i zahraničních vysílatelů. Čtyři seriály zakoupila FTV Prima, v jednání je prodej thrilleru #martyisdead do Francie a Terapie sdílením do Indie.
Placená televize HBO Europe má v tuto chvíli v developmentu několik projektů a letos by měla oznámit start natáčení jednoho z nich. Divácká základna HBO v Čechách a na Slovensku se upevnila a roste bez ohledu na pandemický stav, a to i díky uvedení hollywoodských blockbusterů či titulů z originální produkce HBO. Právě česká produkce se jako jediná dokáže vyrovnat zahraničním stálicím z pohledu sledovanosti. Zdárným příkladem je poslední česká originální produkce, šestidílný špionážní seriál Bez vědomí (2019), kdy z pohledu sledovanosti se Bez vědomí takřka rovná s uvedením minisérie Černobyl. Taková sledovanost je zhruba dvojnásobná oproti jiným, běžným titulům, které se uvádí na HBO a HBO GO (Euforie, Jeho temné esence, Outsider, Watchmen, Nový papež a další ve stejném období).
To, že seriály (včetně těch krátkometrážních) začaly být více vidět a seriálová televizní tvorba se stala součástí festivalů a cen, je podle zakladatelky festivalu televizních a on-line seriálů Serial Killer zcela jistě součástí celosvětového trendu. „Do České republiky se tento trend dostává opět s jistým zpožděním, ale díkybohu za to. Seriály začaly být více vidět, protože vzrostla jejich kvalita – obsahová i technologická. Televize a velká studia si konečně uvědomily, že dají-li výjimečným tvůrcům a tématům prostor v televizních sériích, získají z toho všichni – producenti i diváci,“ říká Kamila Zlatušková. Její festival Serial Killer, založený v roce 2018, chce být katalyzátorem těchto změn. „Naše cíle v propagaci české tvorby jsou mnohem větší. Chceme, aby východoevropské seriály zabíjely předsudky o východní Evropě přímo v západoevropských obývácích. A s nadsázkou můžu říct, že až BBC jednou odvysílá nějaký český seriál v hlavním vysílacím čase, bude naše nejdůležitější festivalová mise u konce,“ dodává Zlatušková.
-red-
zdroj: APA, M. Reková
foto/video: Totalfilm Media © 2021