Po událostech Avengers: Endgame se Sam Wilson (Anthony Mackie) spojí s Buckym Barnesem (Sebastian Stan) pro mezinárodní dobrodružství, které otestuje jejich schopnosti a trpělivost. Na službě Disney+, která je bohužel prozatím v Česku nedostupná, už byly odvysílány tři ze šesti plánovaných epizod. O natáčení seriálu v Praze, boji štábu s covidem a odrazech reality v MCU jsme se rozepsali v nedávném článku. Nyní vám přinášíme naše první dojmy, abyste věděli, na co se můžete při startu služby na našem území těšit.
Marvel se konečně naplno pustil do konsekvencí Thanosova lusknutí a ukazuje, jak jeho svět vypadá poté, co se polovina planety vypařila a po pěti letech zase vrátila. Dvojka Spider-Mana, která dorazila po Endgame jako první, využívala „probliknutí“ spíš ke komediálním momentům. Chaos spojený s navrácením bankovních účtů 3,5 miliardám lidí, které se musí vypořádat se zestárnutím světa a svých blízkých o pět let a mnohdy i ztrátou domova a zaměstnání, zatímco světové vlády se snaží obnovovat původní geopolitické status quo, je koneckonců skutečně tématem spíš pro thrillerově laděný seriál, než komedii o zamilovaném Peteru Parkerovi.
Scény, jako je Falconova snaha získat půjčku, mohou některé fandy bažící pouze po okřídlené akci, možná otravovat – podobně, jako byli rozčarování z WandaVision, od které čekali souboj s démonickou postavou a nakonec dostali několikahodinový příběh o truchlení a žalu jedné postavy. Pravdou je, že seriál je pro podobné scény, pro které by ve filmech v žádném případě nezbylo místo, naprosto vhodným médiem, které pomáhají přetvářet MCU v hmatatelné a živoucí místo, bojující stejně jako naše reálná společnost s obrovským globálním problémem.
Kromě probliknutí, v některých aspektech evokující mrazivě pandemii koronaviru, tak seriál tematizuje i palčivé otázky rasy a nevyrovnání se s minulostí Spojených států (dějová linka experimentování se supersérem na Afroameričanech se zatím jeví jako nejzajímavější z celého seriálu), celkovou roli Ameriky na světových mocenských vahách nebo potřebu symbolů v životech lidí. Způsob, jakým TFATWS zrcadlí skutečný svět, ubírá Marvelu na jeho tradiční eskapistické povaze přinášející divákům odreagování od každodenních starostí, na druhou stranu po boku všech těch androidů, mimozemšťanů a kouzelníků vnáší do MCU příjemnou světskost.
Bombastických akčních sekvencí, směle konkurujících těm z filmů, jsme se ale samozřejmě ve všech třech dosavadních epizodách dočkali také. Hned první díl začíná několikaminutovou parazáchranářskou akcí, ve druhém dojde na trajlerovou bitku na střechách dvou kamionů a ve třetím se o slovo přihlásí Sharon Carter, jejíž kaskadérský double předvádí v některých okamžicích takřka až johnwickovskou akci.
Pro našince je příjemným zpestřením i Praha, hrající řadu evropských lokací, ale třeba i fiktivní asijskou metropoli Madripoor – v paměti utkví zejména scéna, jak ústřední duo spolu s padouchem Zemem kráčí po trojském mostě vstříc jejím neonovým mrakodrapům.
Zmíněný Baron Zemo z Občanské války, který ve s tváří Daniela Brühla vrací na scénu, ve třetím díle stihl potvrdit, že se s přehledem jedná o jednoho z nejzajímavějších záporáků MCU. Velký potenciál pak nese nově jmenovaný Captain America v podání Wyatta Russela – je snad jen škoda, že jeho původně nečernobílý charakter peroucí se s odkazem Stevea Rogerse a jeho štítu postupně krystalizuje v klasicky slizkého záporáka. Oba dva tak skvěle doplňují ústřední duo, jejichž vzájemné špičkování se jen tak neomrzí a často obsahuje i řadu příjemných pomrkání na fandy filmů, kterého se celkově v seriálu dočkáme opravdu notně.
Ve své polovině je The Falcon And The Winter Soldier plnohodnotným pokračováním trilogie Captain America i celého MCU, kterému se daří prohlubovat mytologii světa Avengers a kombinuje komiksovou akci zároveň se sympaticky světskými trablemi hrdinů a zápletkami odrážejícími náš skutečný svět.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Marvel, Disney+ © 2021