Nepřehlédněte

V kinech od 27. května (přehled a ukázky)

Víc než 200 dní trvalo, než jsme vám opět mohli přinést článek s pravidelnými čtvrtečními kinopremiérami. Je to tady. Všechna kina ještě sice otevřena nejsou, ale přesto tu už máme reprezentativní nabídku od českých distributorů. Kromě novinek, které uvidíte níže se do kin vrací také filmy, kterým jejich cestu kiny přerušilo říjnové uzavření. Do kin se vrací třeba úspěšné Bábovky nebo hokejové drama Smečka. Novinkami tohoto týdne je oscarové drama Nadějná mladá žena, autorská novinka Vigga Mortensena Ještě máme čas, krásný francouzský animák Princova cesta, zajímavý dokument Alchymická pec, který přibližuje unikátní práci a osobnost Jana Švankmajera. Nabídku kin uzavírá rodinný příběh z dílny Miry Fornay Žáby bez jazyka.

Nadějná mladá žena (USA, 2020)

Cassandra (Carey Mulligan) hraje zvláštní hru. Chodí do barů, předstírá v nich těžkou opilost, nechává se sbalit chlápky, kteří v ní vidí snadnou kořist, a když má dojít k „nejlepšímu“, tak na ně nemilosrdně zaútočí. Útoky bývají spíš psychického rázu, ale její oběti i tak poznamenávají velmi bolestivě. A proč to bývalá perspektivní medička dělá? Protože na vysoké potkala kluka, který jí způsobil takové trauma, že rezignovala úplně na všechno, opustila školu, vrátila se k rodičům, začala pracovat jako servírka v kavárně a jediné, co jí jakž takž baví, jsou výše uvedené noční lovy. Tenhle koníček nabere novou dynamiku ve chvíli, kdy se v jejím životě znovu objeví „pachatel“ jejího současného stavu, pohledný pediatr Ryan (Bo Burnham). S ním přichází lehké znejistění, co že se to vlastně tenkrát na vysoké doopravdy stalo, protože Ryan se chová jako by nic, dokonce začne s Cassandrou flirtovat a nebrání se ani představě, že by z toho mohlo vzejít něco vážnějšího. Cassandra jeho city, zdá se, opětuje. Protože se ale pohybujeme v žánru cynického thrilleru, je jasné, že tahle nadějná mladá žena milostné mimikry používá k tomu, aby zosnovala plán pomsty, proti kterému budou její dosavadní barové eskapády pouhými kanadskými žertíky.

Nadějná mladá žena
Promising Young Woman
Krimi / Drama / Thriller
USA, 2020, 113 min
Režie: Emerald Fennell
Scénář: Emerald Fennell
Kamera: Benjamin Kracun
Hudba: Anthony B. Willis
Hrají: Carey Mulligan, Bo Burnham, Laverne Cox, Clancy Brown, Jennifer Coolidge, Christopher Mintz-Plasse, Molly Shannon, Angela Zhou, Sam Richardson, Steve Monroe, Alison Brie, Adam Brody, Connie Britton, Alfred Molina, Max Greenfield, Chris Lowell, Scarlet Spencer, Charlotte Xia, Emerald Fennell, Ray Nicholson


Ještě máme čas (Kanada, VB, Dánsko, 2020)

Viggo Mortensen (Tohle je náš svět, Zelená kniha) v hlavní roli svého režijního debutu inspirovaného vlastním dětstvím a dospíváním. Liberální John žije ve slunné Kalifornii obklopen milující rodinou, daleko od provinčních hodnot tvrdého a homofobního otce (Lance Henriksen). Ve chvíli, kdy se u otce projeví příznaky stařecké demence, cítí John povinnost překonat křivdy minulosti a postarat se o něho. Upřímné drama o odpuštění, zodpovědnosti a křehkosti rodinných vztahů, které zazářilo ve výběrech MFF Cannes, Toronta nebo Sundance nám připomene, že říct si to nejdůležitější je potřeba včas.

Ještě máme čas
Falling
Drama
Kanada / Velká Británie / Dánsko, 2020, 112 min
Režie: Viggo Mortensen
Scénář: Viggo Mortensen
Kamera: Marcel Zyskind
Hrají: Viggo Mortensen, Lance Henriksen, Terry Chen, Laura Linney, Gabby Velis, Sverrir Gudnason, Grady McKenzie, Hannah Gross, David Cronenberg, Bo Martyn, Etienne Kellici, Taylor Belle Puterman, Carina Battrick, William Healy, Ella Jonas Farlinger


Princova cesta (Francie, 2019)

Když při jedné ze svých procházek po pobřeží objeví mladý opičák Tom bezvládného a zraněného starce, netuší, jak velké tajemství před ním leží. Prošedivělý muž je princem, který pochází z neznámého kontinentu. Mezi ním a mladíkem se začne odvíjet překvapivé přátelství. V Tomově světě, z něhož se vytratila radost, nadšení i smysl pro dobrodružství působí pošetilý starý princ jako zjevení, které ale ne všichni vítají s nadšením. Dva přátele čeká magická cesta za poznáním, která vede skrze podivuhodné velkoměsto až do neprobádaných hlubin lesa. Film Jeana-François Laguionie a Xaviera Picarda je okouzlující poklonou imaginaci a ódou na přátelství nespoutané konvencemi.

Princova cesta
Le Voyage du prince
Animovaný
Francie / Lucembursko, 2019, 77 min
Režie: Jean-François Laguionie, Xavier Picard
Scénář: Jean-François Laguionie
Hudba: Christophe Héral
Produkce: Armelle Glorennec


Alchymická pec (Česko, Slovensko, 2020)

Během prací na posledním celovečerním filmu surrealistického tvůrce Jana Švankmajera Hmyz, na němž se Jan Daňhel podílel jako střihač a Adam Oľha jako kameraman, byli osloveni filmovým producentem Jaromírem Kallistou a režisérem Janem Švankmajerem, aby se skrze dokumentární film pokusili odhalit a zakonzervovat tvořivé procesy, kvasící v útrobách jejich filmové společnosti Athanor.
V Athanoru – středověké alchymické peci – však spolu soupeří tři principy: Rtuť, Síra a Sůl. Tím třetím je v tomto případě Švankmajerova osudová žena a mimořádná spolupracovnice Eva Švankmajerová, s níž prožil 45 let společného života, bytost, která, ačkoli zemřela v roce 2005, působí dodnes jako trvalé a vše prostupující hermeticky neoddělitelné agens. Bez její kritické intuice a k permanentnímu osvobozování neustále vybízejícího ducha by Švankmajerova tvorba nebyla kompletní a byla by zcela nepochybně jiná.
Producent a surrealista – jak to jde dohromady? Jsou to spojité nádoby? Dají se obsese, štítivosti, magické myšlení, hry, infantilismus, imaginace a nevědomí, něco tak bytostně tekutého a procesuálního vůbec prodat? Dá se proces tvorby nacenit a zpeněžit? Kde se vlastně bere, jaké je jeho zřídlo? Co je „krutý teror lásky“, tato Kallistova producentská metoda, jak vyextrahovat ze spolupracovníků co nejvíce „sladké“ šťávy? Zároveň měli tvůrci obavy z pověstné uzavřenosti Jana Švankmajera, který až dosud jakoukoli výraznější sebeprezentaci odmítal. Byli však překvapeni, že jim dovolil vstoupit i do značně hlubinných vrstev a laločnatě intimních zákoutí své osobnosti a svého života.
Film nekatalogicky rozkrývá Švankmajerovo dosavadní myšlení a tvorbu, nechce být pouhým shrnujícím dokumentem, ale především živým, imaginativním a hravým situačním filmem. A především ukazuje, že i světová kinematografie může vznikat „na koleně“ a že skrze autentický prožitek magického světa lze možná zvítězit… i nad smrtí.

Alchymická pec
Dokumentární
Česko / Slovensko, 2020, 117 min
Režie: Adam Oľha, Jan Daňhel
Scénář: Adam Oľha, Jan Daňhel
Kamera: Adam Oľha
Hrají: Jan Švankmajer, Eva Švankmajerová (a.z.), Jaromír Kallista
Produkce: Jaromír Kallista, Zuzana Mistríková
Střih: Jan Daňhel


Žáby bez jazyka (Česko, Slovensko, 2020)

Rodinný příběh jednoho dne Jaroslava K. (Jaroslav Plesl) a jeho nejbližší rodiny. Jaroslav K. bojuje o svoje děti, a aby je získal od svojí krásné ženy Blanky (Jazmína Cigáneková), musí se vyrovnat nejen se svojí dominantní matkou Dorotou (Regina Rázlová), ale hlavně se musí poprat se svými nejtemnějšími stránkami a démony. Na jeho metaforické cestě, která je strukturovaná jako počítačová hra, bude muset obětovat víc než by kdokoliv z diváků předpokládal.

Žáby bez jazyka
Drama
Česko / Slovensko, 2020, 116 min
Režie: Mira Fornay
Scénář: Mira Fornay
Kamera: Tomáš Sysel
Hrají: Jaroslav Plesl, Regina Rázlová, Petra Fornayová, Jazmína Cigáneková, Irena Bendová

%d blogerům se to líbí: