Las Vegas zaplaví nemrtví a parta žoldáků vsadí všechno na jednu kartu, když se odhodlá k největší loupeži v dějinách uprostřed karanténní zóny. Zack Snyder se spojil s Netflixem, který mu dal zcela volnou ruku k popuštění uzdy svého údajného génia. Ten ale zřejmě stále dříme.
Do Zacka Snydera je velmi snadné a zábavné se strefovat. Nevybízí k tomu ani tak jeho ambice tvořit co nejpřepálenější vizuály, jako spíš toxicita jeho zarytého fandomu, roky neúnavně volajícího po čtyřhodinovém superhrdinském eposu plném epicky zpomalených záběrů… třeba i na kelímek s kafem. Snyderovi fanoušci v něm zkrátka vidí zneuznaného umělce, kterému studia i kritici hází klacky pod nohy a neustále mu znemožňují tvořit bez kreativních mantinelů. A jakkoli jsou Snyderovo klukovské blbnutí s kamerou a zjevná zarytá vášeň pro své filmy sympatické, problém je, že internetovému mýtu postavenému kolem jeho osoby zjevně začíná věřit.
Netflixu mezitím patří upřímné a uznalé pokývání za to, jakou tvůrčí svobodu svým filmařům poskytuje; v jeho nabídce tak najdeme bohatý bufet čítající jak třeba černobílé životopisné drama Davida Finchera podle několik dekád starého námětu jeho otce, tak nově i neonovou zombie řežbu snažící se zároveň nabídnout přesah i nemrtvého hnijícího tygra.
Zombies vždycky byly určitou metaforou své doby. Jak s plynoucími dekádami společnost zrychlovala, z šourajících se chcípáků se stali bleskově uhánějící sviňáci. V Armádě mrtvých pak Snyder, který je nejen jejím režisérem, ale i scenáristou, producentem a hlavním kameramanem, buduje koncept zombíků jako tribálního kmene s jasnou strukturou, hierarchií, ba dokonce i emocemi a oplakáváním svých… ehm, mrtvých. Zajímavým konceptem pak je nenechat své hnijící záporáky rovnou rozvrátit celou planetu, ale pouze ovládnout jedno město, které pak následně prezident Spojených států – v rovněž jasně čitelném komentáři reality trumpovské Ameriky – chce vyčistit elegantním shozením nukleární bomby. Přeživší katastrofy pak žijí v nucené karanténě uzavřeni ve svých městech a musí pravidelně podstupovat zdravotní testy. No, nezní to povědomě?
Na papíře to všechno zní jako totální žrádlo pro fandy žánru okořeněné špetkou aktuálnosti, Armáda mrtvých je ale pastišem nejen zombie filmu a pochopitelně hororu, ale i heistu a černé komedie. Svým pojetím a marketingem trochu připomene komiksovky Sebevražedný oddíl nebo Strážce galaxie, kterým se Snyder chce vystavěním scénáře okolo týmu nesourodých antihrdinů zřejmě přiblížit.
Problém však je, že dramaturgicky se jeho film rozpadá a viditelně šustí papírem. Na hony je cítit, že ústředním nápadem bylo umístit děj do Las Vegas postiženého zombie nákazou a situovat do těchto kulis ještě loupež. Myšlenka je to zábavná, její provedení a vše okolo však drhne. Je škoda, že ve své autorské ambici nenechal Snyder na podlaze střižny alespoň půl hodiny materiálu. Sledovat vybíjení zombíků déle, než dvě hodiny, by samo o sobě nemusel být problém, kdyby nebyly plné nadbytečné vaty. Např. vedlejší dějová linka s dcerou hlavního hrdiny, která nikam nevede a je dopovězena narychlo po odchodu většiny hlavních postav ze scény, zbytečně natahuje stopáž a nevyvolává u diváka vůbec žádnou reakci.
Ani vůči ústřednímu týmu v čele s Davem Bautistou si pak nelze vybudovat jakýkoliv vztah. V podstatě jde jen o modelové figurky spadajících do nejjednodušších škatulek – ať už jde o starostlivého drsňáka, cynickou pilotku, slizkého fízla nebo připosraného vědátora. Jejich chování či dialogy, ať už o grilovaném sýru nebo údělu života za ostnatými dráty, místy nedávají jakýkoli smysl, stejně jako celá ústřední mise, náhodně se objevující robo-zombie nebo celá podzápletka okolo atomového výbuchu a reakcí postav na něj. Největší chemii pak lze vycítit nikoli mezi ústředním párem, ale dvěma zombíky, což je samo o sobě na pováženou.
Je velká škoda, že celý film nevypadá jako naprosto geniální úvodní titulková sekvence, vršící na sebe jeden nádherný obrázek a vizuální gag za druhým, navíc v perfektním střihu precizně natajmovaným na cover Elvisovy klasiky Viva Las Vegas. Díky bohu se Snyder tentokrát drží na uzdě se svým vizuálním patosem a zpomalovačkami všeho druhu, ocenit se pak musí i jeho kameramanská snaha experimentovat s různými typy čoček a objektivů, které v uplynulých letech posbíral po bazarech. Bohužel výsledek je však vizuální schizofrenie, která tu otráví svou rozpatlanou rozmazaností, tu nadchne nápaditou kompozicí a efektním obrázkem. Vrcholem pak jsou náhodně se objevující mrtvé pixely, které diváka nutí kontrolovat stav své obrazovky jen aby posléze zjistil, že chyba skutečně není na jeho přijímači, jako spíš ve Snyderově soudnosti.
-
50%
-
50%
-
40%
-
50%
-
70%
Armáda mrtvých (2021)
Armáda mrtvých je na první pohled stylovou a zábavnou podívanou, bohužel ale plnou hluchých míst a po uplynutí závěrečných titulků i takřka prostou zapamatovatelných momentů… s čestnou výjimkou nemrtvého tygra, zombie romance a zejména úžasných úvodních titulků. Navzdory časovému presu hlavních hrdinů a heistovému koření není Snyder skoro schopen vytvořit napětí a akční scény plné rozprsklých hlav zaujmou jen občas. Pokud dostal od Netflixu skutečně a zcela volnou ruku, ukazuje se, že skutečně asi nejde o zneuznaného génia, jako spíš o sympaticky nadšeného a ambiciózního rutinéra s několika skvělými nápady na snímek. To je ale na dvě a půl hodiny a internetovou adoraci málo.

foto/video: Netflix © 2021

Army of the Dead
Akční / Horor / Sci-Fi
USA, 2021, 148 min
Premiéra: 21. 5. 2021 Netflix
Režie: Zack Snyder
Scénář: Zack Snyder, Shay Hatten, Joby Harold
Kamera: Zack Snyder
Hudba: Junkie XL
Hrají: Dave Bautista, Ella Purnell, Ana de la Reguera, Garret Dillahunt, Omari Hardwick, Tig Notaro, Hirojuki Sanada, Nora Arnezeder, Theo Rossi, Raúl Castillo, Matthias Schweighöfer, Huma Qureshi, Chelsea Edmundson, Michael Reid MacKay, Danielle Burgio, Shayna Ryan, Genoveva Rossi, Jordyn Aurora Aquino