Nepřehlédněte

Recenze: Duše – snový posmrtný život v dokonalém oscarovém filmu

Co dělá člověka… člověkem? Středoškolský učitel hudební výchovy Joe Gardner, hrdina nové pixarovky Duše, dostane životní šanci hrát v proslulém jazzovém klubu. Jeden chybný krok ho však přenese z ulic New Yorku do Neznáma před, fantastického místa, kde čerstvě narozené duše získávají před vstupem na Zemi vlastnosti, návyky i zlozvyky. Joe však na svém životě lpí a tak spojí síly s duší číslo 22, která však vůbec nechápe, čím je zrovna lidský život tak výjimečný.

Duše (foto: Falcon)

Cílovka?

Pixarovky kromě určité dávky dojetí vždy pracovaly s morálními poselstvími, které navzdory relativní neobjevnosti docenil zpravidla spíše rodičovský doprovod, spíš než malé děti. V případě novinky Duše se pak zdá, že tvůrci na dospělé míří přímo. Navzdory roztomile poskakujícím a rozumbradujícím postavičkám, objevování světa optikou dětsky naivňoučké duše 22 nebo hláškujícímu kocourovi film a jeho poselství o nalezení smyslu života nejmenší diváky dost možná mine – stejně jako forma dávkování příběhu, který neváhá navzdory hrozící dětské nudě kvůli své polemice ve vyprávění prudce zpomalit a zcela se na několik scén oprostit od pohádkového tajtrlíkování.

Duši zcela chybí i modelově černobílý svět kladných a záporných hrdinů – namísto toho se soustředí na dvě ztracené existenci, hledající sebe sama, které motivaci a hrozbu v podobě zlého padoucha pro svůj charakterový růst nepotřebují. Je to v případě animovaného filmu od studia, které se ve své tvorbě v minulosti soustředilo na učebnicovou zábavu pro celou rodinu, smělý tvůrčí krok. Škoda jen určité epizodičnosti jednotlivých scén, které jako by byly za sebe postupně naskládány, spíš než aby se do sebe přirozeně s plynutím příběhu přelévaly.

Postava hudebníka ve filmu Duše

Pastva pro oči

Jinak je Duše samozřejmě překrásnou pastvou pro oči a zcela dokonalým animačním drahokamem, který zejména v detailech detailně vymodelovaného prostředí a textur krom určité stylizace skoro ani nedává tušit, že reálně neexistuje. Prstoklad a manýrismy jazzových muzikantů jsou zpracovány s neuvěřitelnou precizností a věrohodností, stejně jako kulisy podzimního New Yorku, který ve své světskosti možná stojí v kontrastu s modrorůžovými měkkými barvami světa duší, nijak mu to ale neubírá na vizuální líbivosti. Spolu se sexy jazzovým soundtrackem i ambientními melodiemi pak Pixar přináší celkově okouzlující audiovizuální zážitek.

80
  • Scénář - 75%
    75
  • Animace - 100%
    100
  • Hudba - 100%
    100
  • Dabing - 90%
    90

Duše (2020)

Překrásná a bezchybná animace snového posmrtného života i ruchu a shonu New Yorku je pozlátkem na příjemném poselství o nalezení smyslu bytí v radování se z každodennosti. Některé děti se možná při šmrncovních jazzových vystoupeních a debatách o smyslu života, vesmíru a vůbec budou vrtět na sedačkách, jejich dospělý doprovod by se ale měl z duše pobavit.

89 %
foto/video: Falcon, Disney, Pixar © 2021

Duše
Soul
Animovaný / Dobrodružný / Komedie / Rodinný / Fantasy / Hudební
USA, 2020, 100 min
Premiéra: 3. 6. 2021 Falcon
Režie: Pete Docter, Kemp Powers
Scénář: Pete Docter, Mike Jones, Kemp Powers
Kamera: Matt Aspbury, Ian Megibben
Hudba: Trent Reznor, Atticus Ross, Jonathan Batiste
Hrají: Jamie Foxx, Tina Fey, Graham Norton, Alice Braga, Richard Ayoade, Ahmir-Khalib Thompson, Daveed Diggs, Phylicia Rashad, Angela Bassett, John Ratzenberger, Sam Lavagnino, Aiyanna Miorin, Azriel Dalman, Wes Studi, June Squibb, Sakina Jaffrey, Avery Kidd Waddell