Nikdo: Z postaršího páprdy v Johna Wicka (recenze)

Hutch je unavený chlap středního věku, jehož život se smrsknul na otravné každodenní rituály prokládané manželčiným pohrdáním a pubertálními výlevy vlastních dětí. Když do jejich domu vniknou dva lupiči, nechá je beztrestně loupit a praštit svého syna, aby zbytečně nehrotil nebezpečnou situaci. Když se ale stane svědkem násilností v nočním autobuse páchaným bandou grázlů, bouchnou mu saze. A že jich je. Než se usadil, Hutch se živil násilným řešením problémů. Lavina událostí po potyčce v autobuse Hutche prověří víc, než cokoliv dosud prožil. Tenhle pan Nikdo má ale pořádně tuhý kořínek. A tajný sejf plný zbraní.

Nikdo (foto: CinemArt)

Moskevský režisér Ilja Najšuller po lehce nauzeálním diváckém zážitku v šest let staré střílečce Hardcore Henry odložil GoPro a experimenty s první perspektivou, aby natočil prvokrevný, osmdesátkově přímočarý akčňák. Bere si k tomu to nejlepší z redefinice žánru Johnem Wickem a přidává mu trochu šťávy absurdní mírou stylizace a mnohdy ironického, tarantinovsky výrazného soundtracku. A taky Boba Odenkirka.

Chlápek od vedle

Hvězda seriálu Volejte Saulovi připomene časy, kdy hrdinové z osmdesátkových akčňáků s Johnem McClainem konečně naučili krvácet a z nezničitelných gerojů se stali obyčejnými chlapy z masa a kostí, které každá rána do zubů pořádně zabolí a zavrtanou kulku v rameni taky zlehka nerozchodí. Odenkrikův Hutch je prostě chlápek od vedle, který jen tak mimoděk v mládí likvidoval zástupy parchantů, než se rozhodl pohodlně fotrovatět a užívat si každodenní šichty v otřesně nezajímavém zaměstnání.

Superhrdina?

Bohužel někde po konfrontaci v autobusu jako by scénář nevěděl, jak vlastně chce svého titulního otlounkánka stylizovat, a z uvěřitelného stárnoucího borce se místy stává superhrdina. To by samo o sobě v podobně přepálené akční řežbě s vraždícím dědečkem v důchoďáku ani nevadilo, bohužel nevyvážené pojetí celého snímku ale v konečném důsledku působí velmi schizofrenně.

• Režie - 65%
    65
    60
    80
    70
    70

Nikdo (2021)

Nikdo je sympatickou jednohubkou s řadou kulervoucích momentů i roztomile béčkových scén, které vykouzlí úsměv na tváři. Hodně si půjčuje z Johna Wicka a v zástupu superhrdinských a rychlých či zběsilých franšíz působí poměrně svěže, spíš než jako film však působí jako našláplý akční videoklip a bohužel i trpí poměrně nevyrovnaným tempem. Přesto se rozhodně vyplatí Hutchovi svých 90 minutek věnovat, protože dost možná se jedná o v budoucnu velebenou a opěvovanou kultovku.

70 %
foto/video: CinemArt © 2021

Nikdo
Nobody
Akční / Thriller
USA, 2021, 92 min
Premiéra: 24. 6. 2021 CinemArt
Režie: Ilja Najšuller
Scénář: Derek Kolstad
Kamera: Pawel Pogorzelski
Hudba: David Buckley
Hrají: Bob Odenkirk, Alexej Serebrjakov, Connie Nielsen, Christopher Lloyd, Michael Ironside, Colin Salmon, RZA, Billy MacLellan, Araya Mengesha, Gage Munroe, Paisley Cadorath, Alexandr Pal, Humberly González, Edsson Morales, J.P. Manoux, Ilja Najšuller, Sergej Šnurov, Stephanie Sy, Dan Skene, Bj Verot, Margaryta Soldatova, Darja Čaruša, Paul Essiembre, Adam Hurtig, Gabriel Daniels, Kristen Harris, Erik Athavale, Neven Pajkic, Rick Dobran, Sharon Bajer, Daniel Bernhardt, Alain Moussi, Tyrell Witherspoon, Meghan Gardiner, Megan Best