ČESKÁ TELEVIZE SE PRAVDĚPODOBNĚ PO VLÁDNÍ NOVELE DOČKÁ ZVÝŠENÍ POPLATKU O 15 KORUN. NAPOSLEDY SE POPLATEK ZVYŠOVAL V ROCE 2008.

Recenze: Pokračování Tichého místa jako pádný důvod pro návštěvu kina

Neví se, odkud přišli, ale okamžitě po invazi na naši planetu se postavili na vrchol potravního řetězce. Reagovali na jakýkoli zvuk a jeho původce bleskově zlikvidovali. Abbottovi přežívali i díky tomu, že se kvůli nejstarší dceři všichni naučili komunikovat znakovou řečí, jenže ani to jim nakonec nepomohlo. Otevřený střet s vetřelci nepřežil otec Lee (John Krasinski) a matka Evelyn (Emily Blunt) teď se dvěma dětmi a novorozenětem zůstala sama. Pragmatické ženě je jasné, že přežít dokážou jedině s pomocí dalších přeživších. Vydávají se na nebezpečnou cestu, během které si uvědomí, že stejně velké nebezpečí jako od nezvaných hostů z jiné planety hrozí i od vlastního druhu. Lidi, co zůstali, si totiž záchranu rozhodně nezaslouží. Je tady recenze filmu Tiché místo: Část II.

Tiché místo: Část II

Původní Tiché místo před třemi lety působilo jako zjevení. Nenápadný dobrák Jim z amerického Kanclu napsal a zrežíroval drsný a emotivní příběh přežití jedné rodiny, do jehož hlavních rolí obsadil sebe a svou manželku Emily Blunt a výsledkem byl originální, komorní horor umně si hrající s jedním z našich nejdůležitějších smyslů nejen pro každodenní fungování, ale i pro audiovizuální zážitek z filmu. To všechno stále platí i v případě druhého dílu, který začíná přesně tam, kde jednička skončila, a stává se první skutečně povedenou hollywoodskou peckou od loňského března, která vám připomene, jak moc vám podobné kinozážitky scházely.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Povedená porce téhož[/pullquote]Příběh rodiny Abbottových pokračuje podle tradičních sequelových pravidel tak, aby svůj svět i vztahy mezi postavami prohloubil a rozšířil, s budováním mytologie se ale Krasinski zbytečně nezdržuje – zkrátka pokračuje v tom, co minule fungovalo. Někomu to bude připadat málo, pokud vás ale koncept jedničky bavil, dostanete novou, povedenou porci téhož. I přes pohled do prvního dne apokalypsy a setkání se s dalšími komunitami přeživších ovšem jde stále o intimní příběh jedné rodiny, na jejichž členech vám záleží, prožíváte s nimi jejich strach i bolest a kterým křečovitě fandíte. Je celkově osvěžující setkat se v rámci hororu s plnokrevnými postavami, které nejsou jen blbými figurkami čekajícími na obligátní odpravení ze světa.

Tiché místo: Část II. (foto: CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělí herci[/pullquote]Boje a nástrahy, které rozvaliny našeho světa hází Abbottovým pod nohy, vás jaksepatří drží na krajích sedačky, na kterých se v mnoha scénách (past na medvědy, západka dveří trezoru) budete neposedně vrtět, aniž by na vás film měl potřebu cákat z plátna hektolitry krve a skládat za sebe stupidní prvoplánové lekačky. Velkou zásluhu na tom kromě povedeného scénáře a režijně dobře vystavěného napětí hrají právě i herecké výkony všech účastněných, ať už jde o výjimečně sympatické a talentované dětské herce, Emily Blunt nebo nováčka Cilliana Murphyho, kterému role zlomeného, cynického přeživšího hodně sedí a okamžitě jej přijmete, aniž by šlo o prvoplánovou náhradu za Krasinskiho zesnulého Leeho.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Krasinski skvěle režíruje[/pullquote]Krasinski opět potvrdil svůj nečekaný scenáristický i režijní talent, který kulminuje zejména ve scénách, kdy rozdělení členové rodiny v postupné gradaci a šponování vašich nervů nezávisle na sobě řeší smrtelně nebezpečné situace, jejichž katarzi vidíme v rychlém sledu po sobě. Tiché místo: Část II vás ale nenechá vydechnout na dlouho, byť jeho úsporných 97 minut je napěchovaných nejen vyhrocenými situacemi, ale i pomalejšími momenty, kdy nás třeba detail na pomalu našlapující bosé protagonistů ponoří do atmosféry světa, při jehož sledování na plátně v přítmí kinosálu si dvakrát rozmyslíte každé odkašlání nebo křupnutí popcornu, zatímco spolu s postavami šponujete uši a čekáte, jestli kromě bzučícího hmyzu neuslyšíte i něco dalšího. Jde o umně navozený diskomfort a při sledování závěrečných titulků s jeho koncem úlevně vydechnete. Znamená to výjimečný a imerzní kinozážitek, který si určitě nenechte ujít a užijte si ho se vším všudy.

• 90%
    Režie - 90%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 75%
    Kamera - 75%
  • 95%
    Zvuk - 95%
  • 85%
85%

Tiché místo: Část II. (USA, 2020)

Pokračování Tichého místa je sakra napínavou, místy až nervy drásající podívanou, která stejně jako v případě jedničky skvěle pracuje nejen se zvukovým mixem a hudbou, ale i dobře napsanými a zahranými postavami, na kterých divákovi záleží, prožívá s nimi jejich bolest a zatajuje s nimi dech. Nevyžadujete-li od hororu nutně krvavý gore, není v rámci žánru filmu takřka co vytknout. Otevřený konec už teď láká na třetí díl, který, udrží-li si kvalitu předchozích dílů, završí jednu z nejlepších hororových trilogií za hodně dlouhou dobu.

foto/video: CinemArt

Tiché místo: Část II
A Quiet Place: Part II