Nepřehlédněte

Letní filmová škola odhalila program, akreditace už jsou v prodeji

Od pátku 6. srpna až do čtvrtečního odpoledne 12. srpna nabídne 47. Letní filmová škola cestu historickým, současným a česko/slovenským filmem. Do srdce Slovácka opět zamíří hvězdy stříbrného plátna, s nimi LFŠ představí předpremiéry českých filmů, dostane se i na divadla, koncerty a další bohatý program. Zahajovacím filmem bude premiéra snímku Muž se zaječíma ušima s Miroslavem Krobotem v hlavní roli. Prodej akreditací a ubytování byl právě spuštěn. Denní program bude zveřejněn v polovině července.

„Přestože i v letošním roce provázely přípravy Letní filmové školy mnohé nejasnosti, pohánělo nás (kromě lásky k festivalu samotnému) i vědomí důležitosti oživení kulturního života v České republice. Těší nás proto přislíbená účast výjimečných hostů jako jsou Jiřina Bohdalová, Zdeněk Svěrák, Martin Huba, Goran Marković, Jarosław Kamiński či Sergio Castro San Martín. Dojde na několik předpremiér českých filmů včetně velmi očekávaného Šulíkova snímku Muž se zaječíma ušima, kterým letošní ročník otevřeme. Děkujeme všem institucím, partnerům, mecenášům i podporovatelům, že nám umožňují realizovat kvalitní, pestrý program s úžasnými hosty, protože bez nich by to opravdu nešlo,” říká Radana Korená, ředitelka festivalu.

Diváci na loňském ročníku LFŠ

„Letní filmová škola sice bude kratší, její program ovšem připravujeme stejně bohatý a rozmanitý jako vždy. Historie představí dílo Akiry Kurosawy či úplně prvního Fantomase z roku 1913, díla německého expresionismu doprovodí živá hudba (Ai fen, Jiří Bárta či Nauzea Orchestra). Ale nejen filmem je člověk živ, a proto jsme připravili řadu atraktivních doprovodných akcí. Na Filmovku zavítá například Divadlo Járy Cimrmana, vystoupí Dan Bárta, vystavíme skicy k filmu V síti,” říká programová ředitelka Iva Hejlíčková.

Vedení festivalu LFŠ (foto: Libor Galia)

Filmovka bude i letos napěchovaná současným filmem. „V rámci sekce Terra festivalis budeme servírovat štiplavost mexických festivalových filmů (včetně bezmála tříhodinového Reygadasova rančerského opusu Naše doba), prst na tepu současných ‚eastern‘ filmů podržíme v rámci divácky stále oblíbenějších Východních příslibů (včetně stopáží i filozofickým přesahem výjimečného Malmkrogu režiséra Cristiho Puia) a ponoříme se i do galaxií imaginace v rámci virtuální reality,” dodává programový ředitel Jan Jílek.

Ředitelka LFŠ Radana Korená

Na diváky čeká unikátní retrospektiva Akiry Kurosawy, císaře a větrného muže japonské kinematografie. „Natáčel celosvětově úspěšné filmy, přitom používal experimenty odvozené z avantgardního filmu, západního i japonského klasického umění. Pestrou žánrovou tvorbu doprovázely napříč žánry průchozí témata spojená s existenciální krizí,” říká dramaturg Luboš Ptáček.

Akiro Kurosawa

Německý expresionismus doprovodí živá hudba (Ai Fen, Jiří Bárta, Fedor, FOQL, Povodí Ohře). „Výstřední výtvarností ‚svých‘ filmů okázale nerealistický německý expresionismus … k nejvýznamnějším komerčním avantgardním hnutím němé kinematografie,” uvádí dramaturg Radomír D. Kokeš.

Neznámý vojín představí neprávem opomíjeného režiséra Roberta Aldriche. „Sám sebe hodnotil střízlivě a nepovažoval se za kdovíjak důležitého. Věděl, že tvůrce je jen tak dobrý jako jeho poslední snímek,” poznamenává dramaturg Michael Málek.

Fantomas

Příběh jednoho filmu odvypráví původního Fantomase. „Nejpopulárnější, nejpočetnější, nejobsáhlejší a rozhodně nejlepší adaptací je přitom právě francouzský filmový seriál Louise Feuillada z let 1913 až 1914 … jde o vzrušující výlet do dějin rané kinematografie, seriálů a zatraceně chytré filmařiny,” přibližuje dramaturg sekce Radomír Kokeš.

Filmová čítanka. Polské „filmy morálního neklidu“ zrcadlí politickou angažovanost v sociálně-politickém stavu země. Umění je v těchto filmech chápáno jako intervenční nástroj, jenž může a také má vyvolat ve společnosti odezvu.

Terra festivalis tentokrát patří Mexiku. „Komplikovaná současnost Mexika je reflektována díky tamější kinematografii, místní tvůrci tak činí především prostřednictvím ostrých dramatických řezů či silných metafor,” zvou dramaturgové Jan Jílek a Vít Schmarc.

HOT TV se zaměří na adaptace. „Formou kinolektorátů a projekcí představíme, jak současná televizní tvorba využívá jiných médií k vlastní sebepropagaci a jak televize jako jiná forma zprostředkování dokáže prohloubit dílo původní,” přibližuje dramaturgyně Jana Jedličková.

Virtuální realita zpřístupní galaxii imaginace. „VR program se vydává svěží cestou, která je od každodenních online callů na světelné míle vzdálená. Zavedeme vás do vesmírných dálav – realistických i zcela surreálných. Otevřeme světy kosmické, výtvarně jímavé a dadaisticky hravé,” říká dramaturg Ondřej Moravec.

Půlnoční delikatesy představí nejdivočejší a nejdrzejší filmaře z dob zlatých časů videa. „Vzdáme hold analogovým speciálním efektům, ambiciózním amatérům i zoufalým plagiátům trháků,” láká dramaturg Jiří Flígl.

Asociace českých filmových klubů pořádá nejen LFŠ, ale věnuje se i kinodistribuci, do níž přispívá uváděním současných artových snímků. Na Filmovce promítneme vše podstatné z naší stáje.
Diváci Filmovky popáté rozhodnou o nejlepším filmu. Tři námi vybrané filmy, tři projekce a divácká hlasování, jeden vítěz, jehož AČFK vyšle do kin.

 -red-
foto/video: LFŠ, Netflix, Totalfilm © 2021

 

%d blogerům se to líbí: