Recenze: Prvok je zábavná dramedie s dobře napsanými figurami

V příběhu Prvoka, Šampóna, Tečky a Karla si čtyři kamarádi ve středním věku přiznají, že nežijí tak, jak si představovali. A rozhodnou se vyřešit svou krizi provokativní hrou a plněním odvážných úkolů. Jak čtyřicátník zjistí, jestli je opravdovej chlap? Jak zabrání korozi svých ideálů, rozplynutí snů a scvrkávání varlat? Prvok, Šampón, Tečka a Karel se pokusí najít v sobě odvahu udělat pořádnou kravinu jako zamlada. Nebo aspoň odvahu za všech okolností říkat to, co si opravdu myslí. Kdo splní úkol, není sráč…

Prvok, Šampón, Tečka a Karel (foto: Bontonfilm)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Žádná romanťárna[/pullquote]Tak, jako se Matky staly prvním nefalšovaným českým chick-flickem, je druhý celovečerák Patrika Hartla plnokrevnou chlapskou špičkovanou, která nejen díky tématu, ale i díky režisérově spisovatelskému renomé a sympatickému obsazení natahá do kin diváky po tisících. Hartlova adaptace vlastní knihy je totiž navzdory krkolomnému názvu producentskou sázkou na jistotu, aniž by ovšem zapadla mezi nekonečné zástupy zaměnitelných českých romanťáren.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Plastičtí a uvěřitelní[/pullquote]Prvok, Šampón, Tečka i Karel jsou totiž plastičtí, uvěřitelní hrdinové, mezi jejichž výbornými hereckými představiteli je cítit správná kamarádská chemie a jejichž příběh šikovně balancuje komediální a dramatickou rovinu – ať už jde o starosti s výchovou dětí, vedením velké firmy nebo frustrace z marnivých známostí na jednu noc. V paměti zůstanou zejména scény chlapských hecovaček, jako třeba úkol celý den nezalhat nejo svléknout se v předem neurčený moment do naha na veřejnosti. O jakkoli jednoduchý situační humor jde, v podání Hofmanna, Čermáka, Švehlíka a Pechláta zkrátka funguje. Sekunduje jim u toho v epizodních roličkách asi každý tuzemský herec a na place viditelně vládla dobrá atmosféra.

Interakce a vztahy mezi titulní čtveřicí každopádně vedou k zábavným buddy momentům a minimálně chlapští diváci se patrně v řadě z nich nevyhnutelně najdou. Dámské figury jsou, pravda, v příběhu více či méně nadržených čtyřicátníků prokresleny podstatně jalověji, Prvok ale naštěstí není prvoplánově vulgární podívanou, jak by se mohlo na základě precedensu některých českých komedií nebo i pár momentů z traileru zdát. Ba naopak, ve své pointě zdůrazňuje důležitost rodiny a smysluplných vztahů a ačkoli před koncem by možná filmu slušelo malinko prostříhat, svou mravokárnost utne právě včas, než sklouzne k otravnosti.

• 65%
    Režie - 65%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 80%
72%

Prvok, Šampón, Tečka a Karel (2021)

Prvok je zábavnou dramedií, jehož hlavní devízou je ústřední čtveřice, kterou si divák díky dobře napsaným figurám a chemii mezi jejich skvělými představiteli ihned oblíbí a zapamatuje. Kromě fajn příběhu navíc potěší i líbivým audiovizuálnem, ať už jde o precizní kameru, nebo stylový a svěží funkový soundtrack.

foto/video: Bontonfilm © 2021

Prvok, Šampón, Tečka a Karel
Česko, 2021, 118 min
Premiéra: 28. 7. 2021 Bontonfilm

Režie: Patrik Hartl
Předloha: Patrik Hartl (kniha)
Scénář: Patrik Hartl
Kamera: Tomáš Sysel
Hudba: Marek Doubrava
Hrají: Martin Pechlát, David Švehlík, Hynek Čermák, Martin Hofmann, Daniela Kolářová, Kristýna Boková, Jana Kolesárová, Petra Polnišová, Barbora Poláková, Radek Jiříček, Martina Hekerová, Antonín Mašek, Hana Vagnerová, Begum Burian, Zuzana Norisová, Tomáš Maštalír, Miroslav Lhotka, Petra Hřebíčková, Kryštof Hádek, Berenika Kohoutová, Eva Josefíková, Jiří Mádl, Martin Finger, Marika Procházková, Jakub Kohák, Tereza Blažková, Jiří Langmajer, Martin Sitta, Sabina Remundová, Jitka Schneiderová, Štěpán Benoni, Ľuboš Kostelný, Nikola Čechová, Monika Absolonová, Daniela Drtinová, Lucie Černá, Taťjana Medvecká, Pavla Tomicová, Zuzana Žáková, Kristýna Leichtová, Soňa Norisová, Jaromír Dulava, Terezie Vraspírová, Tereza Bebarová, Jan Meduna, Richard Fiala, Josef Hervert, Monika Zoubková, Klára Apolenářová, Victoria Kidane, Antonín Procházka, Jan Holík, Barbora Goldmannová, Petra Jindrová, Václav Jelínek, Jan Hofman, Eva Elsnerová, Lukáš Jurek, Tadeáš Horehleď, Yvona Jelénková, Libor Matouš, Alexis Crystal