Dva kamarádi, Mireček (Matouš Ruml) a Vilém (Janek Gregor) se živí pěstováním trávy a dostanou nabídku, která se neodmítá. Prodat veškeré zásoby trávy za jednu noc. Jenže když uzavřou obchod s nebezpečným Bulharem (Predrag Bjelac), zjistí, že jim někdo vykradl pěstírnu. Mají pár hodin na to, aby zachránili nejen kšeft roku, ale taky vlastní malíčky. Dva policisté ze staré školy (Martin Hofmann a Leoš Noha) byli suspendováni. Aby získali zpět svoji práci i čest, rozhodnou se na vlastní pěst pátrat po kufru plném vzácného zboží a rozhodně si při tom neberou servítky. André (Marek Lambora) je rocker. Podepsal ale smlouvu, ve které se zavazuje k natočení třech popových alb pro teenagery, takže by dal všechno za jednu pořádnou rockerskou noc. A přesně to se mu splní, když si na letišti omylem vezme cizí kufr.
Debutant Adam Hobzik se rozhodl jít proti proudu převážně romanticky komediální tuzemské filmové produkce a natočit gangsterskou komedii viditelně inspirovanou klasikami Guye Ritchieho, která kombinuje několik šílených zápletek, ve které pestrá paleta postav zažívá do absurdna vyhnané situace. Všechny dějové linky se hezky doplňují a není těžké se v nich orientovat, nahoru je navíc táhnou zábavné a sympatické postavy – ať už jde o policejní duo a zejména úžasného Martina Hoffmana, dealující kámoše, srbské mafiány nebo Marka Lamboru ve zcela nové herecké poloze, která ho evidentně stejně jako zbytek osazenstva velice baví. Drhne snad jen výkon krásné rapperky Sharloty, který táhne dolů zejména zřetelně slyšitelný post-synchron.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dynamické a vtipné[/pullquote]Ačkoli rozjezd filmu, představení postav a úvodní expozice působí poněkud rozpačitě a představující dialogy v nich silně šustí papírem, jakmile se ústřední trio pustí do hledání ukradené trávy a zbytek figurek se rozprostře po scenáristické šachovnici, rozehrává Hobzik dynamickou a vtipnou jízdu, která má koule i vtip, a i přes zjevné nedostatky a občasná zaškobrtnutí působí na poli českého filmu jako závan svěžího větru.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dobrý vizuál[/pullquote]Zábavné a zamotané zápletce navíc pomáhá slibný audiovizuál, který by sice mohl ubrat na místy přepálené barevné post-korekci laděné do žlutých odstínů, kamera Davida Ployhara nicméně hravě a vynalézavě prodává jak monumentální celky pankráckých mrakodrapů až po oprýskané žižkovské putyky, ale i zábavné detaily na kufry s trávou nebo kapoty aut. Soundtrack Petra Wajsara je pak patřičně řízný, chytlavý i zhulený, snad jen ve scénách se zmíněnou Sharlotou pak sklouzává k romantickým tónům, které napomáhají nechtěně parodickému vyznění obou jejích scén.
Ubal a zmiz (Česko, 2021) Režisér a scenárista Adam Hobzik debutuje akční a zábavnou gangsterkou, která sice kapku drhne na začátku a všechny ze svých mnoha zdařilých dějových linek a sympatických postav v závěru nedotáhne do uspokojivého finiše, někdy kolem své poloviny ale nabízí v trochu zaprděné komoře tuzemského filmového mainstreamu velice příjemný svěží vzduch s několika geniálními momenty. Buddy komedie a situační humor budou do budoucna bezesporu režisérovou silnou stránkou, a zapracuje-li na romantických sub-plotech a přidá-li na dynamice honičkám a akčním scénám, znamená Ubal a zmiz sympatický start kariéry velice nadějného mladého tvůrce. Na další jeho kousky se těšíme a s radostí je budeme sledovat.
foto/video: CinemArt, Totalfilm.cz, Flamesite © 2021