Bylo by chybou očekávat od Muže se zaječíma ušima silnou metaforickou hru nebo podobenství, jde o poměrně doslovnou sondu do života a bilancování stárnoucího spisovatele, kterého potká nepravděpodobný zvrat v podobě mladé těhotné přítelkyně. Byť film obsahuje několik snových černobílých sekvencí ilustrujících titulní povídku psanou hlavní postavou, jsou spíše doplněním civilního hlavního příběhu a načrtnutí stavu životních vtahů titulního hrdiny, ne hlavním motorem, který by ze snímku dělal zvlášť surrealistickou podívanou, jak by se mohlo na první dojem zvenčí zdát. Českým divákům se novinka Martina Šulíka představila v úvodu právě uplynulé Letní filmové školy v Uherském Hradišti. S jejím koncem snímek vstoupil do českých kin.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Vynikající Miroslav Krobot[/pullquote]Ve slovenském snímku, kde z jakéhosi důvodu letmo zmíněného v úvodním titulku dvě hlavní postavy hovoří česky, tak pozorujeme spisovatele ztvárněného skvělým Miroslavem Krobotem, jehož subtilní herectví a nepatrnými úšklebky či očima ztvárněný cynismus v sobě i díky zručnému střihovému timingu nese zdařilou a jemnou komiku, na kterou minimálně dobře naladěné festivalové publikum v Uherském hradišti reagovalo velmi vstřícně. Jeho hrdinu poznáváme především prostřednictvím vedlejších postav, které se samy většího prokreslení nedočkají, svému cíli ale poslouží. Zajímavým prostředkem jsou dokumentárně laděné promluvy postav přímo do kamery, i zde však platí, že Krobot na sebe strhává většinu pozornosti.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Prvotřídní vizuál a zvuk[/pullquote]Stominutová stopáž se, pravda, občas trochu táhne, a obrovskou devízou filmu je spíš než obsahová jeho formální stránka. Ať už jde o v mainstreamu neobvyklé, roztěkané jumpcuty, celkově prvotřídní kameru Martina Štrby nebo vymakaný sound design, kdy zaječí uši hlavního hrdiny i vám přináší detailní a prokreslenou zvukovou hru padajících kapek, ševelícího větru, nejrůznějších ruchů a vzdálených rozhovorů.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: Bioscop, In Film © 2021