Štěpán Hulík, scenárista Pustiny a Hořícího keře, tedy dvou z nejlepších tuzemských minisérií posledních let, na festivalu ve Varech představil spolu s delegací tvůrců první díl svého nového projektu Podezření. Novou minisérii, kterou natočil mladý režisér Michal Blaško odvysílá na jaře 2022 Česká televize.

Podezření (foto: Česká televize)
Divák v psychologické detektivce sleduje příběh žlučovité zdravotní sestry v podání Kláry Melíškové. Její nepříliš naplněný život na malém městě je rázem obrácen vzhůru nohama, když je obviněna ze zavinění smrti pacientky. Melíšková s úzce sevřenými rty a sveřepým výrazem přesvědčivě ztvárňuje nepříjemnou ženu, která jako by v životě a práci nenacházela ani špetku radosti, a všední výjevy z jejího každodenního fungování dovedou hned v úvodu prvního dílu, který byl ve Varech k vidění, dost sugestivně stresovat – ať už jde o návštěvu koupaliště nebo za oknem drnčící randál stavebních prací po noční směně. Lví podíl na síle sledovaného má mimochodem i mix zvuku, který nejen že přispívá na budování atmosféry, ale umně i splývá se soundtrackem – třeba když se kapání kohoutku změní v rytmus doprovodné skladby.

Podezření (foto: Česká televize)
Štěpán Hulík zároveň potvrzuje své scenáristické nadání. Každá věta dialogu a každý moment mizanscény svůj smysl a posouvá vyprávění kupředu. Zároveň po několika málo minutách přidává k hlavní dějové lince vyšetřování podezřelého úmrtí pacientky během protagonistčiny služby celou řadu vedlejších motivů a zdánlivě nesouvisejících odboček, které hrají s divákem zajímavou hru – po skončení první epizody totiž nevíme, které z nich mají odvést pozornost a které budou klíčové pro rozřešení celé ústřední záhady. Sami tvůrci ostatně v propagačních textech uvádějí, že minisérie nehledá viníka, ale spíš rozdíl mezi pravdou a pouhým zdáním. To se jí v jejím úvodu daří výborně.

Scenárista Štěpán Hulík
Při úvodu k promítání ve Velkém sále Thermalu tvůrci z delegace uváděli, že uvést první díl celý půlrok před televizní premiérou zbývajících dvou dílů minisérie je možná odvážný krok, ale že věří, že materiál je natolik silný, že se během čekání divákům z hlavy nevykouří. Je to odvážné tvrzení, o jehož pravdivosti se dovíme až příští rok, kdy
Podezření na ČT1 poběží. Ať už kvůli zdařilým hereckým výkonům, vypiplanému audiovizuálu nebo zmíněným scenáristickým kvalitám na něm ovšem něco bude, a byla by chyba Hulíkově novince nedat při její televizní premiéře šanci.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto: Česká televize, Film Servis Festival Karlovy Vary © 2021
