Když se ve staré rodinné firmě ukáže, že z ní kdosi vyvádí peníze ve velkém, nastává konfrontace s novou realitou, na níž nebyl nikdo připraven. Ivo Róna (Miroslav Donutil), dlouholetý šéf prosperujícího podniku Aron, se snaží zorientovat v nechtěné situaci, kterou mu jeho děti ani okolí neulehčují, ale kterou si na sebe dost možná seslal sám. Nový film režiséra Olma Omerzu proplétá komplikované rodinné vztahy se světem moderních komunikačních technologií, které dokáží využít naše slabá místa. Ve válce, která se ve filmu pokradmu rozpoutává, ale není vůbec jasné, kdo stojí proti komu, natož kdo z ní vyjde jako vítěz. Film měl poprvé diváci viděli v rámci soutěže uplynulého karlovarského festivalu.
Olmo Omerzu patří mezi karlovarské stálice, jehož autorsky relativně silný rukopis v kontextu tuzemské kinematografie rozhodně vyčnívá a která je charakteristická protínáním umělecké ambice s diváckou srozumitelností. Co do diváckých reakcí i kritické obliby to ovšem jeho novinka bude mít těžké.
Atlas ptáků je směsí relativně přímočarého, nicméně výsostně aktuálního a zajímavého tématu o střetu s moderními technologiemi a neschopnosti s vývojem držet krok. Kyberprostor rozmazává hranice reality a fikce, což je zdrojem řady generačních konfliktů i potenciálních osobních problémů v jednotlivých životech. Tak se tomu stane i v případě postavy Aleny Mihulové, která ve snaze najít lásku a štěstí podlehne internetovému phishingu… a vsadí vše na špatnou kartu.
Snímek se zároveň věnuje pádu ústředního patriarchy, který se po přiškrcení finančního toku, který se v krizi ukazuje jakožto domnělé pojítko vztahů jeho filmové rodiny, ocitá v krizi identity i dosavadních základů jeho světa a fungování. Donutil se po čase v roli Róny objevuje v křehké herecké poloze, když ztvárňuje zhrzeného, nemocného muže, který si respekt vynucuje především zastrašováním, dokud se ovšem pod nenadálým tlakem nezačne pozvolnu celkově rozkládat. Jeho výkon však zůstává subtilní, okázalé projevy emocí hraničící z divadelností z hereckého matadora Omerzu nekřeše.
V příběhu pak zdatně sekundují ještě Martin Pechlát, Vojtěch Kotek, Pavla Beretová a Eliška Křenková, jejich role ovšem je skutečně jen vedlejší a dokreslující ve vztahu k ústřední plakátové dvojici. Jejich příběh je zajímavý i navzdory tomu, že děj je na poměry celovečerního filmu vlastně poměrně pomálu a možná si jej lze představit i jako námět epizody televizního seriálu. Naštěstí to ale nevadí, protože děj svižně odsýpá a Omerzu po cestě stihne diváka bavit nejen zápletkou, ale i zvláštním tonálním mixem.
Vážnost vyobrazované situace totiž režisér spolu se scenáristou Petrem Pýchou nebojí shodit zábavně podvratnými momenty, jako když se postava po závažné výměně názorů přerůstající ve fyzický konflikt za zvuků dramatické hudby podívá do dáli jen abychom zjistili, že oním náladovým podkresem je obyčejné vyzvánění jejího telefonu. Omerzu nálady a vyznění jednotlivých scén rozbíjí v Atlasu ptáků často, zejména v intermezzech, která jsou jedním z vícero významů ukrytých pod názvem snímku.
Ptactvo trousí moudra
Atlas ptáků (2021) Atlas ptáků je originální snímek, který je veden režisérovou pevnou rukou, jehož nedoslovná umělecká vize ovšem sice nebude promlouvat ke všem stejně. Měl by ale určitě zaujmout aktuálním námětem a slušnými hereckými výkony podepřeným pečlivě komponovaným vizuálem i minimalistickou, atmosférickou hudbou.
foto/video: CinemArt, Totalfilm Media © 2021
Drama
Česko / Slovinsko / Slovensko, 2021, 92 min
Premiéra: 2. 9. 2021 CinemArt
Režie: Olmo Omerzu
Scénář: Petr Pýcha, Olmo Omerzu
Kamera: Lukáš Milota
Hudba: Monika Omerzu Midriaková
Hrají: Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Eliška Křenková, Vojtěch Kotek, Pavla Beretová, Martin Havelka, Jan Vondráček, Philipp Schenker, David Bowles