FURIOSA: SÁGA ŠÍLENÉHO MAXE MÁ FINÁLNÍ TRAILER. VSTUPENKY JSOU JIŽ V PŘEDPRODEJI.

Recenze: Miluj svého robota – Dokonalý algoritmus versus lidskost

Do českých kin vstoupil letošní německý adept na Oscara. Natočila ho herečka a režisérka Maria Schrader, kterou český divák mohl zaznamenat díky snímku Před ranními červánky (2016) a vloni také jako autorku skvělé netflixovské série Neortodoxní. Její nejnovější počin Miluj svého robota vznikl na motivy stejnojmenného vyprávění Emmy Braslavsky a pouští se do tématu, které z nedaleké budoucnosti už tak trochu klepe na dveře.

Miluj svého robota (foto: Film Europe)

Příběh vypráví o Almě a Tomovi. Alma je vědkyně, která nedávno skoro založila rodinu. Je celkem pragmatická, žádný velký romantik. Žije sama a bývá osamělá, čemuž se ale snaží nijak nepoddávat. Díky tomu je tím nejvhodnějším adeptem pro experiment, do kterého ji naveze její šéf Roger. Má žít tři týdny s humanoidním robotem Tomem, který je nakonfigurovaný jako její potenciální partner.

Hlavní roli Almy si zahrála německá herečka Maren Eggert a Toma ztvárnil britský herec Dan Stevens. Toho diváci mohou znát zejména ze seriálu Panství Downton či disneyovky Kráska a zvíře. Stevens tu dokázal filigránsky vystihnout, jak by se nejspíš takový naprogramovaný robotický partner mohl chovat, včetně pohybů těla a mimiky, která vychází z občasného strnutí očí a řeči.

Miluj svého robota (foto: Film Europe)

Tom Almu při prvním setkání ohromuje, stejně jako ji ale i zneklidňuje. Fascinují ji jeho znalosti, schopnost recitovat báseň od určitého verše, briskně vyřešit početní příklad či odpovědět na téměř filozofickou otázku. Rozčiluje ji ale, co se díky konfiguraci svých odpovědí od robota dovídá sama o sobě. Naprogramovaný partner jí ve všem rozumí, je vnímavý, lichotí, zprvu i lehce poučuje. Vše řeší s klidem a přesností. V paměťové bance má navíc uložené informace o většinových preferencích německých žen. S tím ale u Almy, snažící se nepustit si Toma k tělu, velké úspěchy nesklízí.

Miluj svého robota (foto: Film Europe)

Ústřední dvojice v průběhu filmu prochází reflexí všech možných aspektů běžné lidské komunikace a divák sleduje, co ze soužití člověka s technologicky sebevyspělejším robotem vyplývá. Žádná z Tomových konfigurací totiž nepočítá s chybou – lidským elementem, který nás činí zranitelnými a tím i skutečnými.

• 75%
    Režie - 75%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 65%
    Kamera - 65%
  • 60%
    Hudba - 60%
70%

Miluj svého robota (2021)

Miluj svého robota možná co do filosofie tématu nezachází příliš do hloubky, ale vybízí k zamyšlení a diskusi, dovede rozesmát i lehce romanticky rozněžnit. Snad jen vyústění samotného závěru by si zasloužilo větší péči; jinak je ale jemný a zejména v první polovině svěží film jednoduchou, z různých úhlů nasnímanou studií osamělosti, okořeněnou špetkou sci-fi. I díky tomu jde o vhodnou volbu třeba pro návštěvu kina v páru.

foto/video: Film Europe © 2021

Miluj svého robota
Ich bin dein Mensch