Recenze: Nic ve zlým – barvité queer drama o přistěhovalecké lásce

Německé drama Nic ve zlým získalo na loňském Berlinale Teddy Award, cenu za nejlepší snímek s LGBTQ+ tématikou. Tento vydařený debut se po loňském uvedení a také vítězství filmu na Mezipatrech dostává do českých kin.

Nic ve zlým (foto: Mezipatra)

Parvis, syn íránských imigrantů v Německu, musí kvůli svým drobným krádežím absolvovat 120 hodin veřejně prospěšných prácí, což ho zavede do přistěhovaleckého centra. Tam se zanedlouho spřátelí s Amonem a jeho sestru Banafshe, kteří uprchli z Íránu. Vztah mezi Parvisem a Amonem však brzy začne přerůstat v něco silnějšího.

Film Nic ve zlým se primárně zabývá pocitem sounáležitosti, ať již emocionální, sexuální, kulturní, sociální, či národnostní. Parvis, vyoutovaný a sebevědomý ve své sexualitě, se sice narodil v Německu a považuje se tak za Němce, uvědomuje si však, že jeho íránský původ není všemi přijímán. Oproti tomu jeho rodiče, kteří jsou sice liberální a akceptují Parvisovu sexualitu, se v Německu ani po 30 letech necítí jako doma a chtějí se vrátit do Teheránu. Ostýchavý Amon se snaží vypořádat se svou homosexualitou, zatímco jeho sestra Banafshe bojuje s byrokracií, aby jí byl v Německu zachován status uprchlice.

Barvitý snímek

Nic ve zlým je barvitý snímek a to hned natřikrát; malebný obrazem, pestrý režií a živý postavami. Podmanivý vizuál střídá neonové barvy tanečních klubů se sluncem zalitou přírodou a detaily na tváře protagonistů. Režie Faraze Shariata je přiměřeně vyspělá a sebejistá, obzvlášť s přihlédnutím na to, že se jedná o jeho celovečerní debut. Inspiraci Xavierem Dolanem, kanadskou ikonou současného queer filmu, lze snadno vystopovat, nicméně nikdy není iritující a nezavání kopií. Ústřední trio herců sálá mladistvou energií a především chemie mezi Parvisem (Benny Radjaipour) a Amonem (Eidin Jalali) je nepřehlédnutelná.

Nic ve zlým (foto: Queer Kino)

Dialog s divákem

Výrazný hudební doprovod zajišťuje až téměř klipovitou strukturu. Kamera se místy odchýlí od tradičního snímání a zpomaleně krouží kolem postav, které se dívají přímo do kamery, a skoro tak až navazují dialog s divákem. Snímek tak připomene i dva hudební filmy Beyoncé, Lemonade a Black Is King. Obdobnými záběry Beyoncé intenzivně vyzdvihuje důležitost příběhů a kulturního dědictví černochů. Shariat pak stejně nakládá i se svými íránskými postavami.

Nic ve zlým je příběhem lásky, přistěhovalectví a dospívání. Ke svým tématům naštěstí nepřistupuje melodramaticky, ale s krásou a nadějí.

  • Režie - 80%
    80
  • Scénář - 75%
    75
  • Herci - 85%
    85
  • Hudba - 75%
    75
  • Kamera - 80%
    80

Nic ve zlým (2020)

Snímek Nic ve zlým je svým způsobem definicí moderního queer. Nesestává pouze ze sexuální orientace, ale tkví i v myšlenkovém a fyzickém vyjádření, což je chytře manifestováno v hlavní postavě Parvise. Stejně jako Parvis je i film samotný uvolněný a neostýchavý. Skrz naskrz vydařený debut.

79 %
Pavel Bárta, Totalfilm.cz
foto/video: Mezipatra, Jünglinge Film © 2020

Nic ve zlým
Futur Drei
Drama
Německo, 2020, 92 min
Režie: Faraz Shariat
Scénář: Faraz Shariat, Paulina Lorenz
Kamera: Simon Vu
Hrají: Benny Radjaipour, Banafshe Hourmazdi, Eidin Jalali, Paul Lux

 

Comments are closed.