Poslední souboj to v kinech má sakra těžké. V současném „sequelitidou“ trpícím Hollywoodu se totiž historický velkofilm, který není podpořen mainstreamově známou knižní předlohou ani širší sérií, o kterou by se mohl opřít, stal takřka vymírajícím druhem a záležitostí minulosti, jejíž potenciál jednoznačně leží zejména na bedrech starších diváků. Ti jsou ale obecně méně početnou a lukrativní skupinou, než mladší generace, kterou přeci jen zajímají víc komiksy a komedie než boomerská tematika středověku v masivním stopadesátiminutovém podání. Nejnovější režijní epika Ridleyho Scotta tedy kasovně hoří, nehledě na to, o jak drahou, monumentální, ambiciózní, provokativní a syrovou podívanou jde.
V zádech přitom Scott má nejenom bohatou zkušenost s žánrem a režijní portfolio čítající mimo jiné příbuzného Gladiátora, ale i osvědčená scenáristická esa a sehrané duo Matta Damona a Bena Afflecka. Za přispění kolegyně Nicole Holofcener adaptují knihu spisovatele Erica Jagera ve skutečném příběhu, který přibližuje nejen brutální každodennost doby, kdy vesničanům byla podřezávána hrdla z rozmaru kolemjdoucí armády, znásilňování bylo každodenní realitou a žena byla součástí mužova majetku bez takřka jakékoli uznávané zákonné svéprávnosti.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pod zástěrkou historického velkofilmu[/pullquote]Ačkoliv mečů se v něm dočkáme několikrát a rytířské šermovačky v něm rozhodně nejsou žádnou romantizovanou pohádkou, ale zemitou, hlasitou a brutální podívanou plnou krve, očekávat od filmu přímočarou historickou řežbu plnou bitev by byla chyba. Poslední souboj je epicky natočenou výpravnou podívanou plnou kostýmů a velkolepých kulis, ale primárně i hutným dramatem s lehkou příchutí středověkého #MeToo, který stojí na postavách a hereckých výkonech. Příběh je rozdělen do tří kapitol, což může na první pohled působit poněkud těžkopádně či až narativně přímočaře; před divákem se v nich ovšem umně rozplétá zápletka nahlížená podobně jako v Kurosawově Rašomónovi hned třemi optikami tří hlavních postav zmítaných v nešťastném milostném trojúhelníku.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Třikrát jinak[/pullquote]Damon s Affleckem, geniálně namaskováni nejenom ohavnými dobovými účesy, velkou parádu předvádí nejen u psacích stolů, ale i před kamerou. Díky Scottově režii a jemným nuancím v hereckém koncertu nejen zmíněné dvojice, ale i Adama Drivera a stále populárnější Jodie Comer, sledujeme některé scény a situace hned třikrát. Vždy ji ovšem vidíme s jemnými rozdíly, které několik desítek minut starý divácký zážitek a dojem z postav přerámovávají a reinterpretují, až postupně dojdeme k verzi, kterou i sami tvůrci přiznaně prezentují jako jednoznačně správnou.
U každé nové kapitoly a s ní spojeným návratem na začátek zápletky se mohlo snadno stát, že by klasická vypravěčská struktura dějového oblouku byla narušena a jeho opakovaný restart by snadno mohl sklouznout k únavnosti, neděje se tomu tak ale ani v nejmenším. Napětí graduje a divák při sledování sílících patriarchálních příkoří vůči hlavní ženské postavě cítí větší a větší emoce, zvlášť když je nucen sledovat její znásilnění hned dvakrát ze dvou různých úhlů pohledu. Během titulního posledního souboje, ve kterém se Damonovy a Driverovy postavy a bývalí přátelé utkávají na život a na smrt pak není vůbec problém hned několikrát zapomenout dýchat.
-
85%
-
85%
-
80%
-
80%
-
90%
Poslední souboj (2021)
Poslední souboj je nejen rozmáchlým a výpravným historickým eposem plným špíny a krve, ale v první řadě emocionálním dramatem s velkým důrazem na postavy a chytrou vypravěčskou strukturou, ve kterém sledujeme tytéž události očima tří různých postav. Je pravda, že film by mohl být méně návodný a nechat diváka více tápat v tom, které z prezentovaných tří hledisek přijme, Affleck s Damonem ale znovu ukázali, že scenáristicky mají stále co nabídnout. Spolu se zbytkem osazenstva pak navíc excelují i herecky. Kasovní neúspěch filmu je velká škoda a nespravedlnost, protože Ridley Scott si může připisuje další velkou pecku, která by do staré školy rozhodně patřit neměla.
foto/video: Falcon © 2021