VÍTEJTE NA NAŠEM NOVÉM WEBU. DOUFÁME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Recenze: Poslední souboj – jeden příběh třikrát jinak v originálním velkofilmu

Poslední souboj to v kinech má sakra těžké. V současném „sequelitidou“ trpícím Hollywoodu se totiž historický velkofilm, který není podpořen mainstreamově známou knižní předlohou ani širší sérií, o kterou by se mohl opřít, stal takřka vymírajícím druhem a záležitostí minulosti, jejíž potenciál jednoznačně leží zejména na bedrech starších diváků. Ti jsou ale obecně méně početnou a lukrativní skupinou, než mladší generace, kterou přeci jen zajímají víc komiksy a komedie než boomerská tematika středověku v masivním stopadesátiminutovém podání. Nejnovější režijní epika Ridleyho Scotta tedy kasovně hoří, nehledě na to, o jak drahou, monumentální, ambiciózní, provokativní a syrovou podívanou jde.

Poslední souboj (foto: Falcon)

V zádech přitom Scott má nejenom bohatou zkušenost s žánrem a režijní portfolio čítající mimo jiné příbuzného Gladiátora, ale i osvědčená scenáristická esa a sehrané duo Matta Damona a Bena Afflecka. Za přispění kolegyně Nicole Holofcener adaptují knihu spisovatele Erica Jagera ve skutečném příběhu, který přibližuje nejen brutální každodennost doby, kdy vesničanům byla podřezávána hrdla z rozmaru kolemjdoucí armády, znásilňování bylo každodenní realitou a žena byla součástí mužova majetku bez takřka jakékoli uznávané zákonné svéprávnosti.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Pod zástěrkou historického velkofilmu[/pullquote]Ačkoliv mečů se v něm dočkáme několikrát a rytířské šermovačky v něm rozhodně nejsou žádnou romantizovanou pohádkou, ale zemitou, hlasitou a brutální podívanou plnou krve, očekávat od filmu přímočarou historickou řežbu plnou bitev by byla chyba. Poslední souboj je epicky natočenou výpravnou podívanou plnou kostýmů a velkolepých kulis, ale primárně i hutným dramatem s lehkou příchutí středověkého #MeToo, který stojí na postavách a hereckých výkonech. Příběh je rozdělen do tří kapitol, což může na první pohled působit poněkud těžkopádně či až narativně přímočaře; před divákem se v nich ovšem umně rozplétá zápletka nahlížená podobně jako v Kurosawově Rašomónovi hned třemi optikami tří hlavních postav zmítaných v nešťastném milostném trojúhelníku.

Poslední souboj (foto: Falcon)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Třikrát jinak[/pullquote]Damon s Affleckem, geniálně namaskováni nejenom ohavnými dobovými účesy, velkou parádu předvádí nejen u psacích stolů, ale i před kamerou. Díky Scottově režii a jemným nuancím v hereckém koncertu nejen zmíněné dvojice, ale i Adama Drivera a stále populárnější Jodie Comer, sledujeme některé scény a situace hned třikrát. Vždy ji ovšem vidíme s jemnými rozdíly, které několik desítek minut starý divácký zážitek a dojem z postav přerámovávají a reinterpretují, až postupně dojdeme k verzi, kterou i sami tvůrci přiznaně prezentují jako jednoznačně správnou.

U každé nové kapitoly a s ní spojeným návratem na začátek zápletky se mohlo snadno stát, že by klasická vypravěčská struktura dějového oblouku byla narušena a jeho opakovaný restart by snadno mohl sklouznout k únavnosti, neděje se tomu tak ale ani v nejmenším. Napětí graduje a divák při sledování sílících patriarchálních příkoří vůči hlavní ženské postavě cítí větší a větší emoce, zvlášť když je nucen sledovat její znásilnění hned dvakrát ze dvou různých úhlů pohledu. Během titulního posledního souboje, ve kterém se Damonovy a Driverovy postavy a bývalí přátelé utkávají na život a na smrt pak není vůbec problém hned několikrát zapomenout dýchat.

• 85%
    Režie - 85%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 80%
  • 90%
    Herci - 90%
85%

Poslední souboj (2021)

Poslední souboj je nejen rozmáchlým a výpravným historickým eposem plným špíny a krve, ale v první řadě emocionálním dramatem s velkým důrazem na postavy a chytrou vypravěčskou strukturou, ve kterém sledujeme tytéž události očima tří různých postav. Je pravda, že film by mohl být méně návodný a nechat diváka více tápat v tom, které z prezentovaných tří hledisek přijme, Affleck s Damonem ale znovu ukázali, že scenáristicky mají stále co nabídnout. Spolu se zbytkem osazenstva pak navíc excelují i herecky. Kasovní neúspěch filmu je velká škoda a nespravedlnost, protože Ridley Scott si může připisuje další velkou pecku, která by do staré školy rozhodně patřit neměla.

foto/video: Falcon © 2021

Poslední souboj
The Last Duel
Drama / Historický
USA, 2021, 152 min
Premiéra: 21. 10. 2021 Falcon
Režie: Ridley Scott
Předloha: Eric Jager (kniha)
Scénář: Matt Damon, Ben Affleck, Nicole Holofcener
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck, Harriet Walter, Marton Csokas, Željko Ivanek, Alex Lawther, Nathaniel Parker, Sam Hazeldine, Michael McElhatton, Clive Russell, Caoimhe O’Malley, Ian Pirie, Zoé Bruneau, Brian F. Mulvey, Simone Collins, Corinne Delacour, William Houston, Julian Firth, Serena Kennedy, Bosco Hogan