Recenze: Rozbitý robot Ron – příběh ze světa, kterému vládnou technologie

Rozbitý robot Ron je jednoduchý příběh ze světa, kterému vládnou sociální sítě a lajky, a síla přátelství se měří podle počtu sledujících. Tohoto trendu se chytí společnost Bubble, která přijde s všemocným robotem B-botem, jenž má internetem pohlcené mládeži pomoci najít si přátele, avšak (opět) za pomoci internetu.

Rozbitý robot Ron (foto: Falcon)

Ačkoli film vznikl ještě pod hlavičkou Foxu, ve filmu najdeme všechny archetypy typického disneyovského filmu, a to od nadnárodní korporace s jasným padouchem až po hlavního hrdinu, kterému ke statutu totálního outsidera chybí snad už jen sestřenice, kterou by mohl vzít na tancovačku. Film skutečně pracuje s jednoduchými, zato však léty osvědčenými, stavebními kameny, i přesto je ale finální poselství jaksi smíšené.

Nejlepší kamarád robot

Hlavního hrdinu Barneyho sledují diváci při snaze zoufale zapadnout mezi školní kolektiv. Bohužel je z podivínské rodiny a spolužáci, jejichž neúprosnost je ve filmu vyhnána do absurdna, ho mezi sebe nepustí. Celá situace se jen zhorší, když naprosto všichni ve škole až na Barneyho dostanou od rodičů B-bota – robota, který o svém majiteli ví naprosto vše a dokáže mu splnit každé přání, jeho primární funkcí je ale získávat nové přátele mezi dalšími dětmi s B-boty. Barneyho situace je proto ještě neutěšenější než na začátku, situace se však obrátí ve chvíli, kdy se Barneyho otci povede sehnat alespoň částečně funkčního robůtka z druhé ruky.

Rozbitý robot Ron (foto: Falcon)

Napůl VALL-I, napůl EVA

Přesně tak totiž Barneyho B-bot, Ron, vypadá, a především se tak chová. Právě jejich seznamování a hledání si cesty k sobě je tím, proč film stojí za to navštívit, a proč i rodiče bez potíží vydrží jinak jednoduchou a předvídatelnou zápletku. Ron není jako ostatní B-boti, o Barneym neví vůbec nic a vše se učí od úplných základů, má však zároveň všechny vymoženosti ostatních B-botů. Spolu se pak dostávají do absurdních a často upřímně zábavných situací.

Rozbitý robot Ron (foto: Falcon)

Místy film vyobrazením nepravděpodobného přátelství ústřední dvojky dokonce připomene takovou klasiku, jako je E.T. Mimozemšťan; to ale není zdaleka jediný film, na který si během sledování aktuálního robotího dobrodružství diváci vzpomenou. Ve filmu je k nalezení spousta více či méně nápadných odkazů na další díla z produkce obrovské filmové rodiny z produkce Disneyho, z větší části ale naštěstí jde jen o zábavné zpestření příběhu.

• Režie - 60%
    60
    60
  • Dabing - 80%
    80
  • Animace - 75%
    75
  • Hudba - 65%
    65

Rozbitý robot Ron (2021)

Tak jako prostřední část filmu příjemně šlape a povětšinou baví, tak závěr filmu je poněkud chaotický a celkové poselství filmu trochu nejasné. Jsou B-boti špatní, dobří, nebo obojí? Téma technologií a vlivu na dospívání se ve filmech pro děti v posledních letech objevuje čím dál častěji, avšak v tomto snímku není úhel pohledu jednoznačně patrný. Je to možná dobře, alespoň vzniká prostor pro debatu cestou domů. Jedno je však jisté, při odchodu z kina se vyhněte hračkářství, protože B-boti se v nich bezpochyby budou objevovat v nespočtu variant a pravděpodobně byste domů bez svého Rona neodešli.

68 %
Jakub Martinů, Totalfilm.cz
foto/video: Falcon, Disney, 20th Century © 2021